Thomasine Skrevet 23. oktober 2004 #1 Skrevet 23. oktober 2004 Har akkurat laget en helt nydelig sjokoladekake med marengs og mandler... Jeg lagde av dobbel oppskrift så alt er greit, men i oppskriften står det at jeg skal ha 1,5 eggeplomme og 2 eggehviter... ??!! Er det bare jeg som ikke tenker klart eller finnes det en smart måte å få en 1/2 eggeplomme ??!! :klø: Ja, og så synes jeg oppskrifter er teite når de ikke passer --> 1,5 eggeplomme men 2 eggehviter...
Gjest Madam Felle Skrevet 23. oktober 2004 #2 Skrevet 23. oktober 2004 Jeg hadde tatt i den ene eggeplommen, og så knust den andre i en kopp, for så å helle i halvparten. Men er enig i at det virker som en teit oppskrift. Men da blir kaken sikkert ekstra god.
Thomasine Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2004 Skal jeg lage den med enkel oppskrift vil jeg nok bruke 2 eggehviter og 2 eggeplommer... Forresten kjempe-god!! Fikk skryt av den! :)
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #4 Skrevet 23. oktober 2004 Lyst til å dele oppskriften med oss?
Thomasine Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2004 Lyst til å dele oppskriften med oss? Sjokoladeruter med marengs ( ca. 24.stk) 100 g mykt smør/margarin 75 g sukker 1 1/2 eggeplomme ( :o ) 3/4 dl kaffefløte 1 1/4 dl hvetemel 1 1/2 ts bakepulver 1/2 dl kakao Marengs: 2 eggehviter 1 1/2 dl sukker 1 dl grovhakkede mandler Stekes i liten langpanne ved 175 grader i ca. 20 min 1. Rør smør og sukker kremaktig. Tilsett eggeplommene og kaffefløte. Bland i det tørre og fordel jevnt i en smurt langpanne. 2. Stivpisk eggehvitene og tilsett sukker litt og litt. Fordel marengsen over kakerøren og dryss hakkede mandler over. :) nam...
Arkana Skrevet 23. oktober 2004 #6 Skrevet 23. oktober 2004 Som sagt over her, knekk den i et glass og bruk halvparten. Det samme gjelder om du skal ha ½ egg, knekk hele egget i en kopp og visp det sammen før du bruker det du trenger. Å bake kaker er mye mer kjemi enn å lage f.eks. en gryterett og det er dermed viktigere å følge oppskriften. Når det står ½ og ikke 1 eggeplomme er det nok en grunn til det, uten at det nødvendigvis betyr at kaken blir ødelagt om du bruker hele.
Gjest Lykke Skrevet 23. oktober 2004 #7 Skrevet 23. oktober 2004 Tusen takk for oppskriften Den skal jeg prøve ut en av de nærmeste dagene
Thomasine Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2004 Som sagt over her' date= knekk den i et glass og bruk halvparten. Det samme gjelder om du skal ha ½ egg, knekk hele egget i en kopp og visp det sammen før du bruker det du trenger. Å bake kaker er mye mer kjemi enn å lage f.eks. en gryterett og det er dermed viktigere å følge oppskriften. Når det står ½ og ikke 1 eggeplomme er det nok en grunn til det, uten at det nødvendigvis betyr at kaken blir ødelagt om du bruker hele. Lagde en ny kake i dag - med enkel oppskrift. Jeg brukte 2 eggeplommer og det ble bra - kanskje den ble ørlite lavere, men behøver ikke ha noe med den 1/2 ekstra eggeplomma... God blei den lell...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå