AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Hvorfor bruker folk windows 10? De fleste har vel fått med seg at Windows 10 overvåker deg. Men hvor mange vet egentlig hvor mye? Ja, det er visse ting du kan skru av, men det er ikke nok. Her er en 10 minutter lang tutorial du kan se for å skru av alt og kanskje få tilbake litt privatliv, ihvertfall til Microsoft kommer med oppdatering som ikke lar det være mulig å slå det av. Youtube Jeg hater forresten store videoklipp i innlegg så håper den kommer opp som link bare. Windows 10 overvåker alt du gjør. Epostene dine, hva du har på harddisken, hva du surfer etter og hva du skriver. Har jeg glemt noe. Selvsagt, dine passord og kredittkortnummer. Er det foreldrene dine som eier nettet (eller noen andre, huseier, sjefen, naboen) da bør du lese dette. Om det er sant kan jeg ikke si noe om, men hadde ikke overrasket meg. http://www.side2.no/far-windows-10-hjelper-foreldre-med-a-spionere-pa-barna-sine/3422932093.html Anonymkode: 3e634...efd 2
peppermyntete Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Kan ikke si jeg bryr meg så veldig mye egentlig. Holder ikke på med noe snusk som ikke tåler dagens lys akkurat 1
jomann Skrevet 8. april 2016 #3 Skrevet 8. april 2016 (endret) Denne overtroen om at Microsoft overvåker brukerne av Windows 10 har dessverre blitt stående uprøvd så lenge at folk som ikke kan noe om teknologi tror det er sant. Nei, Microsoft leser ikke eposten din, ser på nakenbildene av deg på harddisken eller tar vare på kredittkortinformasjonen din. Microsoft, i liket med Apple og Google, samler inn anonyme brukerdata. Det har alle de tre store IT-gigantene gjort hele tiden og de er helt åpne om hva det brukes til. Du skal være over gjennomsnittlig paranoid for å tro at Microsoft bruker denne informasjonen til å spionere på deg, men hvis du virkelig vil ha noe å konspirere over så kan du jo søke på et produkt og besøke noen nettbutikker som selger produktet. Om maks en dag vil du se annonser på nettavisene du besøker for akkurat det samme produktet. Og jeg regner med du ikke er på Facebook? For Facebook sporer alt du gjør, selv når du sitter her på Kvinneguiden og har logget ut av Facebook. Nei, jeg tuller ikke. Den anerkjente teknologiavisen Side2 har selvsagt ikke rett i at det bare er Windows 10 som overvåker barna og sender en oversikt til foreldrene. Det heter barnekonto og har vært på Windows med ulike navn siden i hvert fall Windows Vista (lenger tilbake husker jeg ikke nettopp fordi Windows Vista er steingammelt). Det er noe den totalt uskyldige faren i artikkelen har valgt å sette på selv. Microsoft har ikke bestemt at barnet plutselig skal spioneres på og sladrer til foreldrene. Som Atle Antonsen sier i reklamen: ta deg sammen'a! Det er helt greit at du ikke ønsker denne datainnsamlingen, men da må du slutte å bruke en PC (en Mac er også en PC) og kjøpe deg en gammel Nokia uten smartfunksjoner. Endret 8. april 2016 av jomann 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #4 Skrevet 9. april 2016 Vel, teknologiutviklingen skjer innmari fort. Kan hende informasjonen er anonymisert nå. Men det er ikke lenge til det er nok datakraft tilgjengelig til fullpersjonalisert overvåking. Cortana er slik at den vil lære seg en personlig skrivestil ogpersonlige kontakter. For å få det til, vil den gå igjennom all din korrespondanse og alle dine kontakter, det blir systematisert og mønstre blir avdekket. Dessuten var ikke slik overvåkning vanlig inntil nylig. Det var ikke kapasitet til det en gang - ikke i nettet, ikke i operativsystemet, ikke i prosessorkraften, ikke i den andre enden med "big data" analyse. ...og når det kommer til "jeg har ingenting å skjule": Det tenkte også jødene i mellomkrigstiden da en tysk folketelling spurte om religion. Hvorfor ikke sette et kryss på sin sanne religion? Data i seg selv er sjelden farlig. Det er måten man bruker det på. Anonymkode: 63bf6...625 3
jomann Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Dette kan du ikke nok om på Anonym ...625. "er ikke lenge til det er nok datakraft" Maskinene våre er mer enn kraftige nok til å samle inn data om brukerne. Apple, Google og Microsoft har gjort det i mange år. "Cortana er slik at den vil lære seg personlig (...)" Som allerede nevnt: Cortana, i likhet med Apples Siri og Googles Now lærer bruksmønstre til brukerne basert på lokasjon, kontakter man snakker mest med, kalenderoppføringer osv. De er designet slik for at du skal få en bedre brukeropplevelse. Hva er vitsen med personlige assistenter som Siri, Cortana og Now hvis de ikke vet noe som helst om deg? Da er de vel ikke en assistent heller? Og du kan selvsagt skru av denne funksjonaliteten på alle de tre operativsystemene. "slik overvåkning var ikke vanlig inntil nylig" I din tredje setning skrev du at dette ikke var mulig enda, men slik overvåkning har vært vanlig i mange år. Big data betyr ikke at det sendes store datafiler på mange gigabyte fra mobilen din. Big data er et begrep for å vise til et omfang av informasjon fra forskjellige kilder og hver kilde kan bidra med så lite som bare noen få kilobyte. Dette til sammen kan utgjøre mange terabyte (eller enda mer avhengig av hvor mange mennesker det er snakk om). Mao informasjon om hvor du har vært til hvilke tidspunkt, hvem du snakker med osv. Maskinene våre har vært mer enn kraftige nok til å samle inn denne informasjonen i lang tid. Mobilen din har gjort det siden smartmobilen kom. Til og med bilen din logger hvor du har vært, hvor fort du har kjørt osv. Med andre ord er ikke dette unikt for Microsoft. Du må ta høyde for at alt du eier logger informasjon om bruken din. Jeg skulle gjerne sett en god forklaring fra deg på hva du mener "prosessorkraften", nettet og operativsystemet har å si for innsamling av brukerinformasjon ...
Devilheart Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Er man så paranoid til Win 10, så finnes det nå utallige guider på hvordan man kan slå av enkelte funksjoner og tjenester (les: datainnsamling). Men som vanlig fokuserer man kun på det verste og glemmer at man kan gjøre noe med det. For berolighetens skyld, kan man starte med denne artikkelen som introduksjon: http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-you-with-windows-10/ 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 Tusen takk for denne tråden, den er faktisk grunnen til at jeg byttet til Linux! Jeg måtte installere nytt operativsystem på en datamaskin jeg kjøpte i 2016, og vurderte Linux allerede da, men ble litt skremt av at det virket som man måtte være datanerd for å bruke det. Siden jeg nå ble nødt til å oppgradere til Win 10 fordi Microsoft avslutter støtten til Win 7 (hvorfor det tro?), så tok jeg sjansen på Linux. For man trenger ikke være datanerd lenger fant jeg ut, Linux har blitt enkelt å bruke for oss vanlige dødelige også, funker fint for meg! Og så deilig å komme bort fra Window's klamme grep...ah! Anonymkode: 8456b...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 Det blir det samme som vi kan si om butikker, der du er "kunde", de overvåker alt det du gjør. Og for å si det sånn det er ikke mennesker som overvåker deg som du ville hatt i din omgangskrets. Anonymkode: 7fccb...f32
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er egentlig forskjellen mellom Windows 10, og all annen dritt? Anonymkode: 63606...d6a Hva mener du? Forskjellen mellom Windows og Apple + Linux er at de to sistnevnte ikke overvåker deg. Jeg velger bort overvåkning der jeg kan! Anonymkode: 8456b...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 "Windows 10 vet hvor du er, hva du søker på og hvem vennene dine er" https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/LAeAm4/windows-10-vet-hvor-du-er-hva-du-sker-pa-og-hvem-vennene-dine-er Anonymkode: 8456b...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 "Windows 10 sender fortløpende informasjon om brukernes vaner til Microsoft, og nå erkjenner selskapet at det ikke er mulig å hindre dette. Microsoft holder øye også med brukere som har tilpasset innstillingene for å beskytte personlig informasjon." https://komputer.no/pc-utstyr/operativsystem/windows-10/windows-10-spionerer-pa-deg Anonymkode: 8456b...d84
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Forskjellen mellom Windows og Apple + Linux er at de to sistnevnte ikke overvåker deg. Jeg velger bort overvåkning der jeg kan! Anonymkode: 8456b...d84 Hæ, Apple? De er jo på nivå med Microsoft, om ikke verre. Anonymkode: 63bf6...625 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #13 Skrevet 1. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ, Apple? De er jo på nivå med Microsoft, om ikke verre. Anonymkode: 63bf6...625 Kilde? Anonymkode: 8456b...d84
Gjest Forumhei Skrevet 1. februar 2020 #14 Skrevet 1. februar 2020 På 7.4.2016 den 22.41, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruker folk windows 10? De fleste har vel fått med seg at Windows 10 overvåker deg. Men hvor mange vet egentlig hvor mye? Ja, det er visse ting du kan skru av, men det er ikke nok. Her er en 10 minutter lang tutorial du kan se for å skru av alt og kanskje få tilbake litt privatliv, ihvertfall til Microsoft kommer med oppdatering som ikke lar det være mulig å slå det av. Youtube Jeg hater forresten store videoklipp i innlegg så håper den kommer opp som link bare. Windows 10 overvåker alt du gjør. Epostene dine, hva du har på harddisken, hva du surfer etter og hva du skriver. Har jeg glemt noe. Selvsagt, dine passord og kredittkortnummer. Er det foreldrene dine som eier nettet (eller noen andre, huseier, sjefen, naboen) da bør du lese dette. Om det er sant kan jeg ikke si noe om, men hadde ikke overrasket meg. http://www.side2.no/far-windows-10-hjelper-foreldre-med-a-spionere-pa-barna-sine/3422932093.html Anonymkode: 3e634...efd Måtte le😂😂 alt du gjør og utrykker på alle platformer er ikke lenger din informasjon, ja man kan se alt du gjør legger et fotavtrykk. Ikke søk på noe eller skriv noe som ikke tåler dagens lys.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #15 Skrevet 1. februar 2020 Akkurat nå, Forumhei skrev: Måtte le😂😂 alt du gjør og utrykker på alle platformer er ikke lenger din informasjon, ja man kan se alt du gjør legger et fotavtrykk. Ikke søk på noe eller skriv noe som ikke tåler dagens lys. Gjelder telefoner og apper også Anonymkode: 1f786...cd0
Gjest Villfisker Skrevet 1. februar 2020 #17 Skrevet 1. februar 2020 Windows er sikkert ikke det eneste. Nå er ikke jeg kriminell, så de finner ikke noe på meg. Men jeg syns det er en uting med all denne overvåkingen.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #18 Skrevet 1. februar 2020 Du vet at smarttelefoner hører på alt du sier? Om du snakker mye om et produkt, så ikke bli overrasket om du får opp reklame for det på nettsider med telefonen. Anonymkode: 1da53...123
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #19 Skrevet 2. februar 2020 Hater å bli overvåket. Men digger ellers Internett. Så tatt valget om å la meg overvåke, selv om jeg virkelig hater konseptet. Var før veldig bevisst på alt jeg kunne forhindre. Har nå gitt litt opp. Det irriterer meg at jeg har blitt slik. Men jeg klarer altså ikke velge vekk ett digitalt liv. Det gir meg så mye. Jeg får håpe at internasjonale regler klarer demme opp for noe av missbruke og lekkasje av den personlige informasjonen, enn så lenge. Men det vil vel være som med,tja, frakt av olje f.eks også.. : det går som regel bra, men vil garantert gå til helvete en gang eller flere så lenge en frakter olje. Anonymkode: b2366...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #20 Skrevet 2. februar 2020 Ser noen bruker som argument her at siden noen overvåker deg bør du la alle overvåke deg. Dårlig argument. Anonymkode: 8456b...d84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå