Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dag kjøpt min første HP PC. Mens jeg holder på å venne meg til at ikke alle knapper virker ved første trykk, ser jeg at CPUen er registrert med "@1,7 GHZ, 2,4GHz", lengre inne i systemet er den også oppført som 2400MHz CPU. Hva betyr dette? Er ytelsen strupet? En 1,7GHz prosessor står vel heller ikke i stil til 8GB RAM? Er en bærbar maskin...og det neste opplagte spørsmålet blir jo: Hvordan slippe prosessoren fri? Kan maskinen da bli for varm? Påvirker det garantien?

HPslow.png

Anonymkode: d45ab...552

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der skal du ikke tenke så mye på. 

De fleste moderne datamaskiner kan selv tilpasse hvilken klokkefrekvens de til en hver tid kjører på. Dette er gjort for at man skal kunne spare på batteri/strøm, samt at man da til en hver tid har en maskin som er så kald som mulig. Hadde maskinen din hele tiden gått på 2.40GHz, så hadde den vært utrolig varm og du hadde også trolig fått en kortere levetid på maskinen.

Med andre ord, ikke tenk på det. Trenger maskinen din all kraften den har, så klokker den selv opp og kjører på 2.40GHz.

• Liker 2
Skrevet

Kan legges til at 2400MHz og 2,4GHz er det samme. De 8GB med RAM har ikke noe med prosessoren din å gjøre, så de trenger ikke "stå i stil med hverandre". :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, en PC med 8GB Ram skal nok ha en litt piffigere prosessor? Trege billig-PCer kommer fortsatt med 4GB Ram - og da høres 1,7GHz overkommelig ut også.

Men betyr dette med tilpasning at prosessorfarten vil øke underveis? Jeg har ennå ikke fått temperaturen over ca 65 grader - ikke en gang ved stresstests.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en PC med 8GB Ram skal nok ha en litt piffigere prosessor? Trege billig-PCer kommer fortsatt med 4GB Ram - og da høres 1,7GHz overkommelig ut også.

Men betyr dette med tilpasning at prosessorfarten vil øke underveis? Jeg har ennå ikke fått temperaturen over ca 65 grader - ikke en gang ved stresstests.

Vel, da lurer jeg svært på hvordan stresstest du har kjørt og hvordan kjøling du har hatt på den :)

Men ja, klokke frekvensen på din prosessor tilpasser seg de oppgaver du gjør med maskinen og hvor mye kraft den trenger. :)

Det at manskinen har 8GB med minne trenger heller ikek ha noen innvikrning. Maskinen bruker bare den mengde med RAM som den trenger. Ikke mer, ikke mindre. Og nei, en maskin med 8GB RAM trenger ikke ha en "fiffigere" prosessor. Den prosessoren du har er mer enn nok til normal bruk av maskin, inkludert litt spilling. Prosessoren din har en 2-4GHz i5 Intel prosessor. Det er en fin prosessor, og som jeg sier, den tilpasser seg de oppgaver du bruker maskinen til. Noen ganger trenger den ikke mer enn 1.7GHZ, andre ganger trenger den full pakke og bruker 2-4GHz. Ikke heng deg opp i det. Fungerer maskinen din fint og til det du bruker den til. Slutt og tenk på det :)

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men betyr dette med tilpasning at prosessorfarten vil øke underveis?

Ja!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Gutt_Buskerud skrev:

Vel, da lurer jeg svært på hvordan stresstest du har kjørt og hvordan kjøling du har hatt på den :)

Men ja, klokke frekvensen på din prosessor tilpasser seg de oppgaver du gjør med maskinen og hvor mye kraft den trenger. :)

Det at manskinen har 8GB med minne trenger heller ikek ha noen innvikrning. Maskinen bruker bare den mengde med RAM som den trenger. Ikke mer, ikke mindre. Og nei, en maskin med 8GB RAM trenger ikke ha en "fiffigere" prosessor. Den prosessoren du har er mer enn nok til normal bruk av maskin, inkludert litt spilling. Prosessoren din har en 2-4GHz i5 Intel prosessor. Det er en fin prosessor, og som jeg sier, den tilpasser seg de oppgaver du bruker maskinen til. Noen ganger trenger den ikke mer enn 1.7GHZ, andre ganger trenger den full pakke og bruker 2-4GHz. Ikke heng deg opp i det. Fungerer maskinen din fint og til det du bruker den til. Slutt og tenk på det :)

Det er gode svar, takk! Jeg bruker gjerne http://silver.urih.com - har hatt bærbare maskiner som har kommet opp i over 90 grader da.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg testet det hele med et skikkelig spill og overvåkning fra HWMonitor også - alt ser bra ut. :)

CPUhp.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...