Gå til innhold

Er det vanlig at en dommer sier hva han/hun mener om den kriminelle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en video på Yahoo hvor en dame som jobbet i en barnehage ble dømt til tre års fengsel for å ha slått en liten gutt (det var til og med video! ble kvalm).

Når dommer da ga dommen sa hun til henne at hun syntes hun var et monster. Og jeg er helt enig i det hun sier, men er det vanlig at en dommer sier dette i retten? Jeg trodde det var mye mer profesjonelt. Litt mer sånn at DU ER SKYLDIG, jeg dømmer deg til...

Dette var i USA da så jeg vet ikke hva forskjellene er mellom retten i Norge og i USA.

Anonymkode: 9c51b...d79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett det flere ganger fra amerikansk rett, og jeg synes det er en forferdelig uting.

Anonymkode: 22c7d...e1a

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en del forskjell på dommere i Norge og i USA. 

Anonymkode: 92926...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell sammenlignet med Norge. Her leser vi stort sett bare opp selve dommen, vi kommer ikke med all verdens kommentarer ved siden av, og dommen er sjelden så frisk i språket. I Norge leses forsåvidt svært mange dommer aldri opp av dommeren heller. Man avtaler tid og sted for forkynning; for eksempel ved nærmeste politistasjon, eller i fengsel når tiltalte sitter i varetekt. I så fall leses den ikke opp av dommeren/dommerne selv, tiltalte møter opp får dommen opplest av en der. Det hender man leser opp med alle aktører til stede, men dommen kommer ikke på stedet og er innen den leses opp allerede gjennomlest og signert på dommerrommet. Derfor pleier man ikke å kalle inn alle og holde av saler kun for å høre noen papirer bli lest opp. Ved saker i lagmannsretten med strafferamme på over seks år har man lagrette (jury), og da sitter tiltalte der mens svaret på skyldspørsmålet leses opp av lagrettens ordfører (lederen av juryen), men eventuell straffutmåling og selve dommen kommer da også senere.

Selve dommen pleier som sagt å være ganske nøytral når det gjelder tiltalte/domfelte som person. Den leses altså ofte opp av en som ikke engang vet noe særlig om tiltalte engang. Det er klart det ofte kommer noe småtteri om personen i dommen der det er relevant for saken, og i straffutmålingen nevner man gjerne eventuelle tidligere dommer/bøter av betydning, men man begår ikke akkurat karakterdrap i dommer her til lands. Og dommere sitter ikke foran tiltalte og forteller dem hvor forferdelige folk de er.

Du kan forsåvidt ta en tur innom lovdata.no og finne en dom. Ikke høyesterettsdommer, i Høyesterett behandler man ikke skyldspørsmål og har ingen vanlig hovedforhandling, men noen dommer fra tingretten og mange fra lagmannsretten ligger også ute. Om du ser på noen dommer i straffesaker der kan du se omtrent hvordan man ordlegger seg. Det hender man er ganske klare på at noen ikke virker troverdige i retten, men ellers er man relativt tilbakeholden med personkarakteristikker utover det som må til for å begrunne straffen.

Anonymkode: bff63...cc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...