AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Jeg var før omleggingen til nytt trygdesystem 1 januar 2015 uføretrygdet med minste sats, var alene og mottok bostøtte på nesten 2000 kr i mnd. Jeg fikk rett før omlegging samboer og mistet da naturlig nok retten på bostøtte. Men hva skjer hvis jeg skulle blitt alene igjen? Etter omleggingen har jeg over 197000 brutto, som er grensen for bostøtte, men jeg har ikke noe mer utbetalt enn jeg hadde tidligere som singel Betyr det at jeg ville få hele 2000 kr mindre å leve for i mnd? Er det slik for de som mottok bostøtte før omleggingen, har de mistet bostøtten? Anonymkode: 04698...c1d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Det vet vi ikke enda. Fordi omleggingen av trygd enda ikke er grunnlag for bostøtteberegning før ligningen for 2015 er klar. Jeg har ikke sett noe om at regjeringen har endret reglene. Anonymkode: 50191...9b7
Desertflower Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Vet om flere som har mistet bostøtten etter omleggingen. Det er visst fordi brutto inntekt har blitt større pga høyere skattetrekk.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 3 minutter siden, Desertflower skrev: Vet om flere som har mistet bostøtten etter omleggingen. Det er visst fordi brutto inntekt har blitt større pga høyere skattetrekk. Det er bare ikke mulig. Man legger ikke til grunn den nye bostøtten før etter at ligningen for 2015 er klar tidligst ved beregning etter 1.07.2016! Anonymkode: 50191...9b7
Desertflower Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er bare ikke mulig. Man legger ikke til grunn den nye bostøtten før etter at ligningen for 2015 er klar tidligst ved beregning etter 1.07.2016! Anonymkode: 50191...9b7 Ok, snakker vel mot bedre vitende, har bare hørt uføretrygdede her på stedet snakke om det. Er det en kommunal ytelse?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 Før omlegging hadde jeg 2400 i bostøtte. Det fikk jeg inntil mai mnd. Så gikk uføretrygda opp knappe 300 kr pga årlig justering, og jeg fikk kun 600,- kr til tross for at de lovde at uføre med bostøtte skulle være beskyttet inntil juli 2016. Jeg var beskyttet kun første halvår 2015. Klagde, og fikk ikke medhold. Det er stikk imot hva de lovde. Årsak? Økning i inntekt er ikke beskyttet av overgangsordningen, så i realiteten mistet vi alle uføre mye bostøtte etter bare 6 mnd. Jeg mistet først 600,- i månedlig uføreutbetaling. Fra å få 14800,- fikk jeg utbetalt 14200,- ettet skatt. Deretter mistet jeg 1900,- i bostøtte (etter 6 mnd). Får igjen knappe 4500,- på skatten. Jeg har altså mindre utbetalt pr mnd inkl skattepengene enn før omleggingen. Jeg kan ikke ta på meg arbeid, så hvilke fordeler omleggingen skal gi meg, det ser jeg ikke. Om noen kan forklare meg det, vær så god. Men tilbake til bostøtta, du får nok bostøtte, men det blir ikke så mye som tidligere, så vær forberedt på det. Anonymkode: 89347...a50
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er bare ikke mulig. Man legger ikke til grunn den nye bostøtten før etter at ligningen for 2015 er klar tidligst ved beregning etter 1.07.2016! Anonymkode: 50191...9b7 Jeg vet ikke hva de driver med, men jeg opplevde ag den årlige oppjusteringen av uføretrygda gjorde at de tok meg ut av den beskytta uføregruppa. Jeg kan ikke finne noe sted at det skulle være slik. Kontaktet departementet, men de ga meg et glatt standardsvar tilbake. Hadde jeg orket skulle jeg gått til media med saken, men jeg er altfor syk til å orke et slikt press. Det skal bli spennende å se hva det nye bostøtte systemet blir, og om jeg får høyere utbetaling igjen. Det er surt å ha mindre å leve for pr mnd bare oga omleggingen og dette tullet med bostøtta. Syns dei kunne tatt noe økonomisk hensyn til uføre de har dokumentasjon på at ikke har vært i arbeid etter å ha fått uføre vedtaket. De som har arbeid og klarer det i tillegg til uføre har jo en annen økonomisk situasjon. Anonymkode: 89347...a50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå