AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Faren til mine tre barn har samvær annen hver helg fra torsdag til mandags morgen. Ut over dette har han ikke noe ønske å engasjere seg i ungene. Han ønsker ikke å følge opp skole eller fritidsinteresser, og deltar aldri på arrangementer eller møter. Er det noe som skjer i regi skole- eller fritid i samværstiden, så får jeg lov å hente ungene og dra med dem, så han er grei sånn sett. Ungene synes jo dette er sårt, og har forsøkt å få han til å stille på ting som er viktig for dem. De har alltid fått nei, og har vell egentlig slått seg til ro med det nå. Jeg er med på ALT som skjer, så de går ikke glipp av noe. Nå var jeg på foreldresamtale på mandag for to av ungene (forskjellige klasser), og blir i begge møtene konfrontert med fars manglede tilstedeværelse i forhold til skole. Det er tydelig att disse to lærerne har pratet sammen på forhånd. Jeg blir spurt om jeg gir innkallinger til far, noe jeg må være ærlig å si at jeg ikke gjør lengere. Jeg gjorde det de første årene, men da han uansett aldri viste interesse, så sluttet jeg med dette. Denne forklaringen ble ikke godt tatt i mot, og de mente begge at jeg uansett hadde plikt til å gi han alle beskjeder til foresatte som kommer skolen. Videre mente ene læreren at fars manglende engasjement var på grensen til omsorgssvikt, og at det var min plikt å få ordnet opp i dette... Jeg tok dette opp med far, og han sier at ja, det er min plikt, men at jeg ikke kan forvente noe økt engasjement fra hans side. Jeg føler jeg har kniven på strupen nå, og trenger virkelig hjelp til å få far engasjert. Noen tips? Erfaringer? Anonymkode: 41ca7...16a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Skal stå "ta dem med" ikke dra dem med... ts Anonymkode: 41ca7...16a
Zienna Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Det hele er jo så enkelt at skolen sender innkalling til møter til både deg og far. Det er vanlig her jeg bor. Selvfølgelig er det ikke omsorgssvikt at en forelder ikke møter opp på foreldresamtaler. Omsorgssvikt vil si at forelde eller de som har omsorgen for et barn, påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare. Dette er så vidt jeg forstår ikke tilfelle her. Synes du bør fortelle lærerne det. 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 Kan du ikke bare begynne å gi han innkallingene? Anonymkode: 92546...0de
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #5 Skrevet 8. april 2016 legges ikke informasjon fra skolen ut på nett el.l? Da får det være opptil far å hente informasjon selv. Det høres ut som at dere kunne trengt en time på Familievernkontoret - takk opp problemstillingen med dem. Anonymkode: 0b0a8...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #6 Skrevet 8. april 2016 Hvorfor kan ikke skolen kontakte far hvis de er så veldig bekymret. Det har de vel lov til ettersom han er faren til barna. Jeg skjønner ikke hvorfor at mor skal få skyld for at eksmannen ikke gidder. Anonymkode: 252bf...da5 13
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #7 Skrevet 8. april 2016 Dette synes jeg høres rimelig spesielt ut av lærerne. Mer eller mindre i ethvert klasserom finnes det barn der foreldrene har store konflikter (langt større enn at bare den ene parten deltar på alle foreldremøter), og at skolen henger seg opp i dette virker veldig overdrevent. Hva gjør de da med de som virkelig ikke klarer å samarbeide, som bruker skolen til å trenere hverandres samvær og sørger for at en klasseforetilling ender opp i mailhelvete og drama osv?? Dessuten er det utidig å be deg "ordne opp i dette". De har vel for så vidt rett til å be deg levere innkallinger videre (går ikke dette på e-post?), men da har du også gjort ditt. De virker snålt at de skal be en fraskilt forelder få eksen til å møte når han/hun ikke ønsker, det sier vel seg selv at det sjelden blir en suksess. Jeg hadde sagt at ok, jeg kan godt levere lappene videre til far, men hvis dere har et problem med at han ikke møter må dere faktisk ta det med ham, ikke meg. Og ikke giddet å spandere mer tid på saken. Anonymkode: e943c...20d 9
Peter007 Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Faren til mine tre barn har samvær annen hver helg fra torsdag til mandags morgen. Ut over dette har han ikke noe ønske å engasjere seg i ungene. Han ønsker ikke å følge opp skole eller fritidsinteresser, og deltar aldri på arrangementer eller møter. Er det noe som skjer i regi skole- eller fritid i samværstiden, så får jeg lov å hente ungene og dra med dem, så han er grei sånn sett. Ungene synes jo dette er sårt, og har forsøkt å få han til å stille på ting som er viktig for dem. De har alltid fått nei, og har vell egentlig slått seg til ro med det nå. Jeg er med på ALT som skjer, så de går ikke glipp av noe. Nå var jeg på foreldresamtale på mandag for to av ungene (forskjellige klasser), og blir i begge møtene konfrontert med fars manglede tilstedeværelse i forhold til skole. Det er tydelig att disse to lærerne har pratet sammen på forhånd. Jeg blir spurt om jeg gir innkallinger til far, noe jeg må være ærlig å si at jeg ikke gjør lengere. Jeg gjorde det de første årene, men da han uansett aldri viste interesse, så sluttet jeg med dette. Denne forklaringen ble ikke godt tatt i mot, og de mente begge at jeg uansett hadde plikt til å gi han alle beskjeder til foresatte som kommer skolen. Videre mente ene læreren at fars manglende engasjement var på grensen til omsorgssvikt, og at det var min plikt å få ordnet opp i dette... Jeg tok dette opp med far, og han sier at ja, det er min plikt, men at jeg ikke kan forvente noe økt engasjement fra hans side. Jeg føler jeg har kniven på strupen nå, og trenger virkelig hjelp til å få far engasjert. Noen tips? Erfaringer? Anonymkode: 41ca7...16a Henviste læreren til noen hjemmel her på det manglende fraværet hans? Når det gjelder innkallinger til møter og annet vedrøre de skolen kan det sendes far direkte fra skolen? Uansett har du plikt til å varsle om viktige begivenheter og barnas helse. Dette om far følger opp eller ikke. Dette i følge barnelova. Så at du skal varsle om møter er helt feil slik jeg forstår dette. Ikke viktig begivenhet vil nå jeg si. Skoleavslutting kan vel tenkes er viktig begivenhet. Eller om barnet har problemer på skolen o.l. Men det er helt vanlig å varsle BEGGE foreldre per.e-post og sms. om møter på skolen. Far kan be om dette. Da plikter skolen varsle han så slipper du TS: Når det gjelder oppfølging av barna uten om samvær er det bostedsforelders ansvar. Så det hele virker litt vagt fra skolen slik du forteller. På kanten til omsorgssvikt når en ikke har ansvar som samværsforelder på samme måten som bostedsforelder er vel litt drøyt sagt av lærer , når en ikke møter på foreldremøter. Det går vel mer manglende kunnskap hos skolen/lærer om hvor ansvaret ligger. Både hos bostedsforelder, samværsforelder og skole. Det som kan kreves av samværsforelder er at barna blir ivaretatt under samvær. At barnebidrag blir betalt. Punktum slutt
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #9 Skrevet 8. april 2016 Kan det hjelpe å kontakte FAU ved skolen for å få det til å bli vanlig praksis at skolen gir slike beskjeder til begge foreldrene når de er skilt? Skjønner ikke at det ikke er standard prosedyre allerede. Det må jo være flere enn dere som er skilt blant foreldrene på skolen. Uansett vil det jo være en problemstilling som lærerne sikkert før eller senere vil møte på med andre foreldre igjen, dessverre. Anonymkode: 3e482...014 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 Tror ikke lærerne på skolen deres har bena på jorda. Er jo MANGE familier der kun en foreldre stiller.. Har man mer enn et barn må den andre være hjemme om man ikke skaffer barnevakt.. Hvordan oppgavene mellom barnets to foreldre fordeles er det foreldrene som bestemmer.. Spør far om han er intr. I info fra skolen. Sier han nei så sier du bare på neste møte du og far er enige om at det er du som har ansvaret forfølging av skole, - og legg gjerne til at de ved å ta opp temaet legger seg opp i ting de ikke har noe med.. Evnt ring rektor i morgen - fortell hva de to lærerene presterte å si og at du opplever denne kommentaren som støtende og be han stramme opp lærerene gan har ansvar for.. Anonymkode: c292e...eea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå