Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan svare meg om dette: min far har sittet i uskiftet bo etter at min mor døde for 15 år siden, han traff så en ny dame og hun flyttet inn hos han.

Etter et par år fikk min far slag og ble sittende i rullestol, denne kvinnen har blitt hos han. Hun bor gratis og betaler kun for mat. Så her for noen måner siden ville far skifte med meg og min bror. Noe vi gikk med på.

Nå har han gitt dama halve huset i gave i tillegg til at han har testamentert henne 1/3 av alt han eier. Hun har faktisk godt med penger selv etter et leilighets salg.

Saken er at hun hele tiden har presset han om at hun flytter dersom hun blir sittende på bar bakke om han skulle gå bort, og vi tror far kun har gjort dette i redsel for og havne på et hjem.

Både jeg og min bror har barn, og han har gjentatte ganger sagt han skal gi til barnebarna uten at det har skjedd.

Spørsmålet er: kan vi gjøre noe med dette? Dama er åpenbart ute etter og raske til seg rubbel og bit.

Anonymkode: fee5d...095

Gjest blåbærpike
Skrevet

Med mindre dere får faren deres umyndiggjort så kan dere ikke gjøre noe. Jeg regner med at faren din er klar i hodet, siden du ikke skriver noe annet, og når han da velger å testamentere bort noe og gi halve huset til samboeren, bør dere respektere det. 

Skrevet (endret)
  •  
Endret av lizziea
AnonymBruker
Skrevet
Spoiler

Jo han er klar i hodet, men han betaler henne jo for og bli hos han. Han er helt avhengig av hjelp for og kunne bli boende i huset sitt. Derfor truer hun med og flytte fra ham dersom han ikke gir henne alt han har lov til.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, lizziea skrev:
  • Jo han er klar i hodet, men han betaler henne jo for og bli hos han. Han er helt avhengig av hjelp for og kunne bli boende i huset sitt. Derfor truer hun med og flytte fra ham dersom han ikke gir henne alt han har lov til.

Han har jo selvsagt lov til å kjøpe seg pleie, flere år hjemme heller enn på aldersheim og så videre. Er en helt menneskelig sak det. Dersom dere vil gi han et reelt valg kan dere jo åpne en dialog med kommunen om de har boalternativer der deres far ville likt å bo (slik at han kan selge huset og fortsatt stort sett være selvhjulpen feks i en leilighet uten trapper og slikt). Det eneste andre alternativet er at en av dere tar han inn i deres husholdning.

Er far villig til å betale milioner for å slippe aldersbolig så kan han betale det. Og når vi tenker på hvor triste slike steder er så ville vi alle gjort det samme. Barnebarna har uansett bare godt av å tjene penger ved hardt arbeid.

Anonymkode: 8634a...a5c

• Liker 8
Gjest blåbærpike
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  Skjul innhold

Jo han er klar i hodet, men han betaler henne jo for og bli hos han. Han er helt avhengig av hjelp for og kunne bli boende i huset sitt. Derfor truer hun med og flytte fra ham dersom han ikke gir henne alt han har lov til.

Han er helt avhengig av hjelp. Hun gir ham den hjelpen, og det er vell en form for kjærlighet mellom de siden de var samboere i utgangspunktet. Jeg synes fortsatt at du bør respektere valget hans. Det blir som å betale for den pleien du ønsker deg aller mest. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer med at han vil betale for pleie,  jeg glemte og skrive i HI at måten vi fikk vite dette var at det sto i avisa. Testamentet fikk vi også vite om ad omveier.

Morsarven fikk han hjelp av en advokat som hun kontaktet til og få redusert så mye som mulig.

Fryktelig dyr pleie med andre ord. Denne dama har gjort alt hun kan for og slå en kile mellom min far og resten av familien. Har ingen tvil om hennes agenda i dette.

Skrevet

Det har ikke slått deg at hennes tilstedeværelse gjør faren din lykkelig?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk har det ingenting med lykke og gjøre, jeg har sett hvordan hun behandler han , og det er ikke et pent syn. Hun legger han i senga når hun er lei av han, selv når de har selskap. Klager i ett over hvor vanskelig han er og hvor sliten hun blir. Det er selvfølgelig en masse historie her som ingen brukere her på kg kjenner til.

Fks. hadde min mor veldig spesifikke ønsker for hvordan hun ønsket arven etter seg fordelt. Ikke bare pengene men også eiendeler ( hun var godt forsikret). Dessverre var hun så syk på det tidspunktet at dette ikke ble skrevet ned, min far trakk bare på skuldrene og sa han ikke ville gi oss noen som helst.

Og nå var det jo helst juridiske råd jeg var ute etter!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk har det ingenting med lykke og gjøre, jeg har sett hvordan hun behandler han , og det er ikke et pent syn. Hun legger han i senga når hun er lei av han, selv når de har selskap. Klager i ett over hvor vanskelig han er og hvor sliten hun blir. Det er selvfølgelig en masse historie her som ingen brukere her på kg kjenner til.

Fks. hadde min mor veldig spesifikke ønsker for hvordan hun ønsket arven etter seg fordelt. Ikke bare pengene men også eiendeler ( hun var godt forsikret). Dessverre var hun så syk på det tidspunktet at dette ikke ble skrevet ned, min far trakk bare på skuldrene og sa han ikke ville gi oss noen som helst.

Og nå var det jo helst juridiske råd jeg var ute etter!

Det siste du ber om, kan du enkelt få, kontakt advokat. Betal for å få kvalitets juridisk rådgivning. 

Anonymkode: df33a...9bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

hans penger, hans valg. det er han som har tjent disse pengene, kjøpt bosted osv. skulle nesten tro det var deres penger han brukte. at barna krangler om arv før de en gang har gått i grava sier jo en del om barna

Anonymkode: 46444...b04

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat, juss buss eller lignende da vel. Dette er vel folk som sannsynligvis har langt bedre greie på alt det juridiske, enn en gjeng som sitter på debatt-forum på internett!

Anonymkode: 8f7a1...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

så lenge han lever har han lov å bruke sine egne penger. Når det gjelder arv, så er der en pliktdel til livsarvinger, som dere har krav på. Men det forutsetter at det er noe igjen, for han har ikke plikt til å spare til dere.

Anonymkode: 3dc85...fb5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som krangler om arv, det er som sagt mere bak dette en jeg tenker og dele her. Hadde det vært slik at han ville til gode se henne fordi det er den store kjærligheten hadde det vært flott. Dette handler om en igle som ikke gir seg før hun har sugd han tom. Han har hatt et slag og er ikke lenger helt ved sine fulle fem. Gir meg i denne tråden og har allerede bestilt time hos en advokat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bygg deg nå din egen formue?! Det virker som du er aavhengig av din fars formue. Om dere hadde hatt en god tone så tipper jeg han hadde fortsatt, men tydeligvis så er det ikke du som tar vare på faren din, men denne damen som er samboeren hans. Som noen sier her.. Er han ikke klar i hode, så går det ann at dere får retten for hans avgjørelsen økonomisk. 

Anonymkode: a4801...175

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen kan svare meg om dette: min far har sittet i uskiftet bo etter at min mor døde for 15 år siden, han traff så en ny dame og hun flyttet inn hos han.

Etter et par år fikk min far slag og ble sittende i rullestol, denne kvinnen har blitt hos han. Hun bor gratis og betaler kun for mat. Så her for noen måner siden ville far skifte med meg og min bror. Noe vi gikk med på.

Nå har han gitt dama halve huset i gave i tillegg til at han har testamentert henne 1/3 av alt han eier. Hun har faktisk godt med penger selv etter et leilighets salg.

Saken er at hun hele tiden har presset han om at hun flytter dersom hun blir sittende på bar bakke om han skulle gå bort, og vi tror far kun har gjort dette i redsel for og havne på et hjem.

Både jeg og min bror har barn, og han har gjentatte ganger sagt han skal gi til barnebarna uten at det har skjedd.

Spørsmålet er: kan vi gjøre noe med dette? Dama er åpenbart ute etter og raske til seg rubbel og bit.

Hei! Jeg må si at jeg føler med deg. Min familie sitter i en lignende situasjon selv, hvor det er min fars pappa som gir bort både hus og arv til til den nye kona som ikke eier nåla i veggen fra før av. Ikke heller hennes egne to barn eier noe som helst, navere begge to. Så hverken den nye kona eller de to barna hennes har noe å tape, heller alt å vinne på en sånn situasjon. 

Anonymkode: 0b730...9a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En siste kommentar, jeg har egne penger, jeg har aldri fått noe som helst av min far. For og oppklare: dama er i full jobb, så hun er ikke fanget i huset som en ubetalt pleier. Han har hjemmesykepleie. Hun kjøper kun mat, han betaler alt annet, inkl ny bil hvert annet år. Hun reiser på turer med venninder fordi hun blir så sliten av og rulle han inn i senga.

Hun har forøvring ingen arvinger og går av om et år. Hadde hun kjøpt seg inn i huset hadde det vært noe helt annet.

Til slutt: han har hatt slag og er ikke helt sed sine fulle fem alltid. Når vi besøker han når hun er på jobb er det eneste han snakker om er hvor mye han savner min avdøde mor.

Synes ikke dere skal dømme når dere ikke kjenner historien bak. Til info: når den forrige mannen hennes døde, fikk sønnen hans en pose med klær.....

• Liker 2
Skrevet

Er skiftet gjennomført eller er det ikke? Hvis det er det, så gjør han som han vil og det må dere nesten bare respektere så lenge lover og regler er fulgt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler IKKE om penger, men om at han blir lurt trill rundt....Skulle likt og sett de av dere som satt og så på en av deres nærmeste bli flådd på den måten

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er han sine penger. Barnebarna er ikke arvinger og har derav ikke krav på noe. 

Anonymkode: c1e98...493

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...