Gå til innhold

Dilemma!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal være forlover til høsten, og i går avspaserte jeg på jobben og var med den vordende brud til brudesalongen for å prøve kjole.

Bruden er ganske diger (ca. str. 44), og ikke akkurat fast i fisken hvis dere skjønner hva jeg mener! Men med et nydelig ansikt, og flotte farger. Så jeg tenkte at hun sikkert ville velge en enkel, pen kjole som ikke gjør henne større. Hun er dessuten ganske enkel i stilen ellers.

Men så har hun falt for en kjole i havfruefason (smal helt ned til knærne for så å gå ut) med puffermer og masse mønster, paljetter etc. oventil.

Og spitten i siden går langt opp på låret på begge sider. Og jeg ble helt paff, valkene var veldig synlig gjennom det tynne stoffet, og de digre, korte beina var ikke akkurat pene i splitten. Og med puffermer etc. i tillegg ble hun kjempesvær!

Dama på brudebuketten gav henne vennlige råd, og foreslo mange andre pene kjoler - det var tydelig at hun syntes det var et dårlig valg. Men bruden gav seg ikke - denne ville hun ha og forskudd er allerede betalt.

Jeg tror hun gjør seg selv til latter i den kjolen - og jeg vet ikke hvordan jeg på en vennlig måte får sagt det til henne. Prøvde litt i går kveld, men da ble hun kjempesint og sa jeg bare var misunnelig fordi jeg selv ennå ikke er gift. Mener jo ikke at hun skal gjemme seg og kroppen bort i en kjole, men klær blir jo mye penere når man velger de litt etter kroppsfasong! Hva hadde dere gjort??? Jeg har tatt noen bilder av henne i salongen, og gråt nesten når jeg lastet de over på PC `en og så hvor fæl hun ble!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkars jente (bruden mener jeg). Tror hun vil takke deg resten av livet dersom du presser på og får henne til å finne en annen kjole. Var selv i et bryllup der bruden hadde virkelig overgått seg selv og sin kroppsfasong mht kjolevalg, og noen begynte å le når de så henne!

Skrevet

Dette her er vel sånne skikkelige typiske problemer, er det ikke? Og det er ikke så enkelt å vite hva man bør gjøre heller.

Personlig ville jeg aldri valgt en ettersittende og voldsom kjole, selvom jeg selv er størrelse 44. Nei, jeg har valgt en kjole som passer til min fasoong og alle synes den er veldig flott på meg.

Men hva skal man gjøre egentlig da? bruden har tydeligvis falt pladask for denne kjolen og da bør hun jo egentlig få ha den på seg synes jeg da. Man skal jo ha på seg noe man selv liker og som man selv synes er drømmekjolen. Men du kan jo pent og forsiktig prøve å si til henne at du kanskje tror en annen fasong er flottere til henne. Og du kan vise henne bildene som ble tatt, da vil hun nok se litt anderledes på det. På slike bilder ser man jo ting på en annen måte enn i et prøverom.

Skrevet

Forsøk å vise henne bildene du har tatt...Det er mulig at det går opp for henne at hun bør velge en annen kjole da hun ser bildene?

Forsøk å lete litt på nettet, se om du finner en kjole du synes er vakker og passer hennes figur. Vis henne den og si at du synes den er kjempeflott og sikkert vil passe henne som et skudd!

Gjest augustbrud 2003
Skrevet

Bruden velger sin egen kjole. Jeg falt virkelig for en kjole (som jeg har kjøpt), men jeg tror ikke at jeg hadde valgt en annen kjole 'bare' fordi forloveren min ikke likte den. Det kan godt være at du har rett i hvordan hun ser ut, men det er ikke poenget. Du har sagt og prøvd, og da kan du ikke gjøre noe mer. Kanskje du har 'fordommer' mot fete folk, kanskje bruden synes det er 'fint' å vise litt 'fett'? Kanskje brudgommen også liker det? Nå bare spekulerer jeg, men tenk deg om du var i hennes situasjon. Jeg opplever også at folk som har en annen figur enn meg kan kommentere at 'det og det' ikke er pent på meg osv, fordi jeg er annerledes (f.eks. er jeg flatbrystet og har en venninne med store pupper og da mener hun at utrigning ikke er fint hvis man ikke har store pupper - noe som selvsagt er smak og behag og jeg er uenig i).

Jeg vil si at du har gjort et forsøk, nå får du bare støtte henne så godt du kan. Det er jo hennes bryllup, ikke sant?

Gjest Mann38
Skrevet

Alt er jo relativt, er ikke selv så imponert over lange slanke damer uten bryst eller hofter, og gjennomsnittelig liker menn mer fyldige damer enn hva damer selv synes er pent. Frodige damer som kler seg i pene plag forekommer desverre sjelden. Mye kan også hjelpes med støttende undertøy.

Hvor fyldig din venninne er vet jeg ikke, men jeg forslår du viser bilder til noen flere venner av deg, også menn, kanskje du synes det er langt verre enn det er og blir bedre med egnet undertøy?

Dessuten bør vel din vennine også se seg selv på bilder, litt annerledes enn å se seg selv i speil pga vinkling.

Hvis hun synes selv, hun tar seg godt ut, vil det også hjelpe på hvordan hun ser ut for andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, meg igjen som startet linken.

Var på kaffe med noen venninner fra jobben i dag, og kunne ikke dy meg for å vise de bildene jeg tok for å høre hva de ville si (de kjenner over hode ikke bruden). Har ikke fortalt de noen ting om forhistorien, så de hadde ikke fått overført mine fordommer. Først ble det en hjertelig latter rundt bordet, og de lurte på hva i all verden dette var! De tenkte kanskje det var noe jeg hadde funnet på nettet. Og så fortalte jeg da at det var den kommende brud i sin drømmekjole. Da sa de at det hele bare var trist - kjolen var grusom til henne!

Huff, synes dette er svært vanskelig. Ser ikke hvordan jeg skal få fortalt henne dette uten å såre henne. Jeg skal dit på søndag for å planlegge til bryllupet og har lovet å ta med bildene da. Kanskje hun da vil de det.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at dette ikke er så enkelt for deg, for man vil jo ikke såre noen heller. Men innimellom er det faktisk bare sånn at man har så totalt ulik smak som det går an å ha. Var selv innom en butikk hvor det var ei som prøvde skikkelig amerikanske brudekjoler med uendelig mye paljetter, blonder og puffermer. Det var rett og slett grusomt, men hun selv synes hun var nydelig. Og i bunn og grunn er vel det det viktigste den dagen? Kanskje hun har drømt om en slik kjole i alle år og endelig får oppfylt drømmen sin?

Vil bare prøve å påpeke at jeg har forståelse for begge sider her, men jeg håper det løser seg på en ålreit måte til slutt uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

I går kveld kom den vordende brudgom på besøk alene. Han hadde hørt rykter om brudekjolen, og ønsket å se bildene fra prøvingen. Jeg nektet først og sa at det betyr ulykke om han ser den i forkant. Men han insisterte fordi han hadde hørt rykter, både av min venninne (hans søster) og et par hint fra bruden.

Så jeg tok de frem da, og sa at de gir jo ikke helt godt inntrykk da hun ikke er sminket og ordnet på håret slik hun vil bli den dagen.

Og så begynte han å gråten - ikke fordi han ble rørt men fordi han syntes hun var grusom! Ut fra beskrivelsene av kjolen var han redd hun ville gjøre seg selv til latter, og bildene viste at det var verre enn fryktet.

Han er en kjemspesnill fyr som gjør alt for å beskytte henne, og i går kveld var han oppriktig fortvilet. Han ba meg om å holde besøket hemmelig og gjøre alt jeg kan for å få henne til å velge noe annet. Han skjønte ikke kjolevalget i det hele tatt, jenta kunne blitt kjempenydelig i en som var tilpasset hennes fasong. Som tidligere nevnt har hun et veldig pent ansikt og nydelige farger.

Har ikke så veldig lyst til å ta opp temaet med henne en gang til da hun ble så sint sist, og samtidig synes jeg også synd på den vordende brudgom som vil beskytte jenta si og er livredd for at noen skal le av henne. Skulle aldri ha sagt ja til å bli forlover, ønsker bare å rømme fra hele greia!!!

Skrevet

Hvordan kan du omtale en str 44 som diger???? :sjokk: Må bare si at det er utrolig fornærmende! :evil: Greit nok at kjolen ikke virker slankende og at du er oppriktig bekymret for din venninne og alt det der, men se på hvordan du omtaler henne!!! :evil: :evil: :evil: 44 er ikke digert! Det er en relativt stor, men likevel normal størrelse...

Føler likevel med deg med tanke på at du gruer deg til dette. Vis henne bildene :cry: , hint om at den kommende ektemann ikke liker den type fasong på kjolen og for all del: dette er et dilemma brudesalongen burde innlemmes i! Det er dårlig reklame for dem å leie ut en brudekjole som bruden ikke blir pen i! Dette har de sikkert vært ute for før. Snakk med dem! De vet som regel råd (enten endringer som kan gjøres med kjolen eller som nevnt tidligere; undertøyet) :)

Lykke til!

*klem til deg*

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med bruden først og fremst. Det blir ikke noe bedre av at du går og snakker med venninner, hennes tilkommende osv om dette bak hennes rygg, og til og med viser bilder! Ting har en lei tendens til å komme ut og det er ikke bra at hun får høre hint fra andre om hva du synes om henne og kjolen.

Skrevet

Jeg tror også at du må snakke med bruden. Du må vise henne bildene, og spørre om hun føler at hun ser sånn ut som hun trodde... Kanskje hinte litt om andre fasonger etc...

Hvis hun er superfornøyd med bildene og alt, er det vel ikke stort du kan gjøre?? Det ER jo tross alt hennes dag, selv om det ville være synd om hun skal gå i en kjole som bare hun synes er fin, mens alle andre synes den er helt forferdelig...

Ønsker deg lykke til!!! Får håpe hun endrer mening når hun ser bildene av seg selv!

Skrevet

Eller hva med at brudgommen later som om han har sett bildene ved et uhell og forteller henne at siden han har sett kjolen, så må hun nesten finne seg en ny så ikke kjolen er sett av ham allerede? Og da bør de i butikken virkelig være pågående å få henne til å velge en kjole som passer hennes fasong.

Personlig synes jeg butikken må ha vært altfor svak om de ikke har prøvd å få henen til å velge en annen kjole. Selv har jeg fått høre (takk Prinsessen) at kjolen min passer min figur utmerket. Jeg ser selv størrelse 44, og jeg vet at jeg ikke kunne fått noen flottere kjole til meg. Med torsolette ble resultatet kjempebra! Det er derfor virkelig mulig å finne en kjempeflott kjole selvom man er litt "stor".

Skrevet

Nei stå på med å prøve å overtale henne!

Men skulle det bli slik at du ikke greier å få henne til å endre mening må du som forlover og venninne gjøre absolutt alt du kan for å støtte henne. Insister på at hun bruker korsett / torsolett. Si at det er for holdningen - Holdningen har veldig mye å si på hvordan kjolen sitter, og virker dessuten også slankende. Få henne til å prøve kjolen på nytt, denne gangen med det rette undertøy og sko. Det er noe man strengt bør gjøre FØR man kjøper kjolen uansett. (Hvem vet kanskje endrer hun mening? Eller kanskje hun blir fin i den?))

Når du får henne til å prøve kjolen på nytt så vær forsiktig med å virke for negativ. Det vil bare gjøre henne sta og vrang (en naturlig reaksjon)Prøv også å få henne til å prøve noen flere kjoler. De fleste bruder prøver kjoler hundrevis av ganger før de endelig finner en de virkelig liker. Bare se på tidligere linker her inne hvor folk har kjøpt kjole og så solgt denne for å kjøpe en ny!!! Om det er lenge igjen til bryllupet er det godt mulig at hun vil skifte mening av seg selv. Og når hun prøver disse andre kjolene, ta bilder av henne! Så kan hun selv se og sammenlikne modellene!

Gjest datert 17 juli skrev at folk lo da de så bruden. Utrolig at folk kan få seg selv til å gjøre noe slikt! Du må derfor sørge for å få kvelt eventuelle slike tendenser helt fra starten av, skulle det nå bli slik at hun beholder denne kjolen.

Lykke til i alle fall.

Skrevet

Huff jeg blir på gråten selv nå!!!

:cry: Stakkars jente. Prøv alt du kan å få henne i en annen kjole. Ta henne med og prøv andre kjoler.

Et tips er at store jenter kler ofte kjoler som går i en spiss ned over magen( skjønner??) og det er slankende og flott. Jeg er selv str 44 og hadde nettopp en slik kjole. På bryllupsdagen fikk jeg så mange kommentarer om hvor flott jeg var.. Alle bruder bør få oppleve det!!!

Lykke til og gi ikke opp!

Skrevet
Et tips er at store jenter kler ofte kjoler som går i en spiss ned over magen( skjønner??) og det er slankende og flott. Jeg er selv str 44 og hadde nettopp en slik kjole. På bryllupsdagen fikk jeg så mange kommentarer om hvor flott jeg var.. Alle bruder bør få oppleve det!!!

Lykke til og gi ikke opp!

Det er akkurat slik spiss jeg også har i livet og det er virkelig slankende!

Gjest Tulle-brud-ikkeinnlogg
Skrevet

Det er ikke alltid like slankende med en "oppslittelse" av kjolen, på meg var en helskåren kjole veldig fint istedet for en med splitt nedover

Skrevet

Jeg må bare spørre om dette innlegget er seriøst? Hvis det er som du beskriver, at lårene nærmest sprenger seg ut av høye splitter og kjolen sitter som et pølseskinn, da kan jeg liksom ikke helt tro på at bruden selv mener det er fint... :o Hvis ikke du har satt det på spissen, da ? Skulle gjerne sett et bilde ! Og det høres jo også dramatisk ut at brudgommen har hørt ryktene og kommer gråtende til deg...

Men, hvis du ikke tuller med oss - så er mitt råd at du må være helt ærlig, og si at hun ikke kan ha den kjolen. Det er stor forskjell på hva som er kledelig og ikke - det avhenger ikke bare av hvilken størrelse man har. Selv er jeg ikke "stor", men likevel var det kjoler som åpenbart var mer passende til min fasong enn andre. Jeg satte stor pris på at min forlover var ærlig og sa hva som kledde meg best når jeg prøvde kjoler. Og i dette tilfellet...hvis det er sant at ukjente ler av bildene og brudgommen gråter MÅ du bare si fra til henne at kjolen ikke er flatterende - ellers er du faktisk ingen god venn, etter min mening.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selvsagt bør jeg snakke med henne , det var jo det jeg gjorde like etterpå. Og helvete var løs! Og nå går brudgommen rundt og gruer seg og er flau! Det hadde nesten vært fristende å legge ut et bilde så dere selv fikk se at jeg faktisk ikke overdriver, det er det verste jeg noen gang har sett og jeg tror ikke at undertøy etc. kan endre så veldig på det.

Jeg sitter bare og fantaserer hvordan jeg kan få lurt meg unna hele bryllupet, men jeg stiller selvsagt opp. Hun er det fineste menneske jeg vet om, og jeg bare forstår ikke at hun velger en slik kjole som får henne til å se billig og fæl ut. Hun skulle se ut som en dronning den dagen, det er jeg overbevist om at hun kan også med rett kjole.

Har sett bilder av andre store bruder her inne og de har jo vært kjempeflotte!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror det hadde vært smart av deg å legge ut et bilde på nettet her jeg, slik at vi kunne se det selv. Du kan jo sensurere ansiktet hennes ved å klippe det vekk, så vet ingen av oss hvem dette er.

Etter en del prøving av kjoler og etter å ha sett masse bilder, har vi kanskje et litt annet syn på dette med brudekjoler, og kan kanskje komme med innspill på en annen måte.

Råder deg til å legge ut bilde jeg, så kanskje vi kan råde deg litt videre også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...