AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Sitter i stua mi på fridagen min og strikker, så hører jeg naboen i etasjen under oss, snakke dårlig om meg over hekken til naboen ved siden av. De snakker dritt om meg og min datter. Og hun sier: "Hun kommer alltid og ringer på døra... blablabla" (datteren min er sosial og ønsker ofte å leke med ungene under, de er jo lekekamerater), "og hun mora der... og blablabla..." Jeg slo på musikk litt høyt for å slippe å høre på det der, vil ikke ha sånt trykket opp i stua mi... Da begynner hun under her å slenge med dørene så mye at bordet her oppe rista, og det klirra i glassene. De under oss har selv unger, og leker ofte med min datter, de er alltid velkomne hit. Men nå er det negativt at ungen min ringer på døra visstnok, og hun har aversjon mot meg, tydeligvis. Trodde dette var hyggelige folk, så er skuffa. Man bor jo så tett oppå hverandre når man bor i firemannsbolig. Jeg har ikke tatt opp at de smeller og slenger med dørene sånn at alt her oppe rister, men nå er det like før. Er ikke sjeldent man våkner i to-tida av røykinga som kommer inn soveromsvinduene våre, og vi bråvåkner av smelling og banking med dørene på natta... Hvor mange kameler må man svelge, flere som har sånne naboer? Hvordan forholder man seg til sånne? Anonymkode: 60aa0...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 En er ikke godt likt av alle, slik er det bare. Kanskje hun under hadde en litt dårlig dag og følte for å tømme seg litt. Ikke lag noe drama ut av det. Anonymkode: 1f4e9...590
Gjest Snuppi Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Hva med å hinte om at det er så lytt at du kan høre en knappenål falle hos naboen. Det er faktisk så lytt at en ikke kan ha noen hemmeligeheter der i gården da en hører alt som blir sagt. Deretter kan du si at du var hjemme i dag....
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En er ikke godt likt av alle, slik er det bare. Kanskje hun under hadde en litt dårlig dag og følte for å tømme seg litt. Ikke lag noe drama ut av det. Anonymkode: 1f4e9...590 Veldig hyggelig på overflaten, men da er det falskt da. Dårlig dag, da snakker man vel ikke dritt med naboen? Anonymkode: 60aa0...bdc 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 1 minutt siden, Snuppi skrev: Hva med å hinte om at det er så lytt at du kan høre en knappenål falle hos naboen. Det er faktisk så lytt at en ikke kan ha noen hemmeligeheter der i gården da en hører alt som blir sagt. Deretter kan du si at du var hjemme i dag.... Aner ikke hvordan jeg skal kunne si det der... Anonymkode: 60aa0...bdc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 Rart de ikke skjønner, at når de begynner å snakke dritt om meg, så setter jeg på høy musikk. Er et sterkt signal om at man hører på, og ikke vil høre... Anonymkode: 60aa0...bdc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 Vær glad til for at du nå vet hva slags mennesker de er. Du vil ikke at jenta di skal være rundt sånne folk uansett. Anonymkode: 742dd...ed6 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #8 Skrevet 7. april 2016 Siden vi er så tette naboer, blir det litt vanskelig å unngå, og jenta mi vil jo ha de til lekekamerater. Men, de virker så hyggelige (på overfalten). Ble virkelig skuffa og lei meg i dag. Anonymkode: 60aa0...bdc 1
Miss/usikker Skrevet 7. april 2016 #9 Skrevet 7. april 2016 Ts har da all grunn til å bli lei seg over dette! Om naboene mine hadde snakka dritt om meg og _spesielt_ da barnet mitt som jeg hadde overhørt hadde jeg fått vondt inni meg! Synes dette er forferdelig dårlig gjort av naboene dine ts!! Jeg hadde ikke klart å latt dette gå så jeg hadde konfrontert de på en saklig måte og sagt hva jeg hadde overhørt. Sånt går bare ikke an! 13 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #10 Skrevet 7. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden vi er så tette naboer, blir det litt vanskelig å unngå, og jenta mi vil jo ha de til lekekamerater. Men, de virker så hyggelige (på overfalten). Ble virkelig skuffa og lei meg i dag. Anonymkode: 60aa0...bdc Du kan jo f.eks si hvor dere står og prater en gang, eller no lignende: beklager at det var lit slamring i dørene hos her om dagen, for sånt høres jo. Så sier de at de ikke hørte noe. Så sier du noe i retning at det hender at du hører fra deres leilighet. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær glad til for at du nå vet hva slags mennesker de er. Du vil ikke at jenta di skal være rundt sånne folk uansett. Anonymkode: 742dd...ed6 Barn er barn og liker de å leke sammen skal de få lov til det, uansett hva foreldre måtte mene. Anonymkode: 634d5...caf 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #12 Skrevet 7. april 2016 Jeg hadde skrevet et brev å lagt det i postkassen ( jeg har god erfaring å gi brev slik at folk får tid til å tenke seg om). Si at jeg er såret over at naboen baksnakker deg på denne måten. Det hadde vært lettere for alle om hun hadde kommet direkte til deg og sagt ifra. Det er vanskelig for deg å nekte datteren din lekekamerater. Spesielt de som er så nær som det er i en firemannsbolig, og du har ikke hørt noe om at det er et problem Jeg ville sagt at jeg ikke har lyst til å lage noe bråk, men hvis hun vil kunne hun komme opp til deg å heller ta en prat med deg, og finne ut ting. For barna sin skyld. At det er greit at hun ikke liker deg, dere trenger ikke være bestevenner og det er helt greit at man ikke har god kjemi med alle, men dere er naboer og det blir vanskelig å ikke omgås. Hvis det er hyppigheten på besøkende så kan man alltid redusere de. Jeg ville ikke ha klikket helt fordi jeg ville ha vært mer såret, men samtidig kunne jeg ikke latt det gå fordi når man sitter på slik informasjon så må man gjøre noe. Du kan ikke nekte barnet ditt å aldri leke med de barna igjen, men du kan jo bli enig med foreldrene hvor ofte det er greit å møtes. Jeg skjønner veldig godt at man trenger noen rammer selv om man er naboer. Nå vet jeg ikke hvordan ting er hos dere, men det er en klassiker at man irriterer seg over naboene. Men de fleste skulle heller hatt baller å sagt ifra på en god måte i stede for å baksnakke så vedkommende må få informasjonen på den måten. Min søster har det litt på samme måte med sine naboer. Altså hun er den som mener det er for mye. En gutt i nabolaget går rundt hele tiden og spør om å leke med de andre barna. Det er ikke alltid det passer, og noen ganger når vi har vært i selskaper osv står barnet på utsiden å titter inn. Min søster har prøvd å snakke med foreldrene. De ser ikke helt problemet. De mener bare at han er sosial og det er sunt for han å leke med andre barn. De har helt rett i det, men det er kanskje mengden de ikke helt skjønner kan være belastende for andre. Anonymkode: 26f00...82f 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #13 Skrevet 7. april 2016 Jeg blir litt oppgitt av tråder som dette. Ikke oppgitt av deg TS, men noen av rådene du får herfra. Det er ikke greit å snakke negativt om deg eller barnet ditt selv om naboene ikke vet at du var hjemme. Jeg synes det er helt utrolig at folk gjør slike ting, men blir sjelden overrasket over folk lenger. Likevel blir jeg oppgitt av råd om at du skal skrive brev eller hinte om det ene eller andre. Vær voksen og spør naboen direkte neste gang dere treffes. Ikke hint om at det er lytt eller slike ting, det blir for dumt. Si direkte til naboen ala: "Jeg hørte at du og "navn på nabo" pratet om meg og datteren min på "legg inn dag" da jeg hadde fri fra jobb. Forklar videre kort hva du hørte og spør om det stemmer at de irriterer seg over deg/dere (eller hva du hørte ble sagt) eller om du misforsto noe. Klart og tydelig uten å være ufin. Jeg er bare så lei av voksne folk som hinter om det ene eller andre, det står mye mer respekt av å være klar og tydelig. Finn ut hva problemet er, gjør gjerne noe med det og gå videre. Anonymkode: 43b30...996 20 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #14 Skrevet 7. april 2016 Uff, det der var ordentlig ekkelt. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å kjøpe leilighet i blokk fremfor firemannsbolig, selvom jeg vurderte begge deler. Jeg var veldig redd for nettopp sånne situasjoner. Mitt råd er å bare overse dette, det vil si ikke hvis at du fikk med deg dette. Fortsett med å være hyggelig på overflaten du også, unngå konfrontasjoner. Dere bor såpass tett at dere må omgås ofte. Hvis dette fortsetter bør du ta dette opp på et eller annet hvis. Anonymkode: b68e7...793
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #15 Skrevet 7. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir litt oppgitt av tråder som dette. Ikke oppgitt av deg TS, men noen av rådene du får herfra. Det er ikke greit å snakke negativt om deg eller barnet ditt selv om naboene ikke vet at du var hjemme. Jeg synes det er helt utrolig at folk gjør slike ting, men blir sjelden overrasket over folk lenger. Likevel blir jeg oppgitt av råd om at du skal skrive brev eller hinte om det ene eller andre. Vær voksen og spør naboen direkte neste gang dere treffes. Ikke hint om at det er lytt eller slike ting, det blir for dumt. Si direkte til naboen ala: "Jeg hørte at du og "navn på nabo" pratet om meg og datteren min på "legg inn dag" da jeg hadde fri fra jobb. Forklar videre kort hva du hørte og spør om det stemmer at de irriterer seg over deg/dere (eller hva du hørte ble sagt) eller om du misforsto noe. Klart og tydelig uten å være ufin. Jeg er bare så lei av voksne folk som hinter om det ene eller andre, det står mye mer respekt av å være klar og tydelig. Finn ut hva problemet er, gjør gjerne noe med det og gå videre. Anonymkode: 43b30...996 Hvorfor skal man ikke kunne skrive brev? Eneste formen man kan kontakte mennesker er ansikt til ansikt? Du kan være ganske direkte i et brev også. Jeg har faktisk hatt veldig god respons på brev. Man får sagt det man vil uten å måtte huske det når man står der ansikt til ansikt. Dessuten er det en måte der naboen får tid til å tenke seg om, slik at når man møtes kan få snakket ordentlig sammen og ikke skape en konflikt eller en scene for hele nabolaget. Det er ufint å baksnakke mennesker, men så kan man si at de fleste mennesker har gjort det en eller annen gang i livet. Det er ikke verdens undergang. Jeg tenker at for barna sin del som er venner, selv om foreldrene ikke er bestevenner så er det best å kunne få fikset dette. Det å bare gå rundt å late som gjør det ikke akkurat så lett. Skal man sende ned barnet sitt når man vet at naboen irriterer seg over det? Når hun overhørte dette fikk hun informasjon hun burde reagere på. Eller skal man si til barnet du kan aldri snakke med *navn på barnet* mer? Jeg tenker at det er modent og mye reflektert å ta tak i dette enn å late som det ikke har skjedd. Hun sitter nå å vet at naboen er irriterer seg over henne. Og jeg vil ikke ha gått ned å konfrontert dette. Det kan bli en ganske dårlig stemning, og hvis barna er hjemme så er det ikke greit at de blir satt i midten av en evt konflikt. Anonymkode: 26f00...82f 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #16 Skrevet 7. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal man ikke kunne skrive brev? Eneste formen man kan kontakte mennesker er ansikt til ansikt? Du kan være ganske direkte i et brev også. Jeg har faktisk hatt veldig god respons på brev. Man får sagt det man vil uten å måtte huske det når man står der ansikt til ansikt. Dessuten er det en måte der naboen får tid til å tenke seg om, slik at når man møtes kan få snakket ordentlig sammen og ikke skape en konflikt eller en scene for hele nabolaget. Anonymkode: 26f00...82f Selvsagt kan man skrive brev, men da står de skriftlige ordene der for alltid (eks: ei venninne skrev brev til en mann hun hadde sterke følelser for i stedet for å si det direkte til han. Brevet ble delt med kompiser og kollegaer og min venninne ble latterliggjort i lang tid. Umoden mann helt klart, men hun fikk angre bittert på at hun valgte å skrive ned ting på papiret. Dette er ca 10 år siden, men noen av disse mennene prater fremdeles om "kjærlighetsbrevet" fra min venninne i sosiale settinger.) Jeg foretrekker i stedet å prate sammen for å få småting ut av verden. I jobbsammenheng er jeg veldig opptatt av skriftlighet, men tar likevel opp ting muntlig dersom jeg ikke trenger dokumentasjon i ettertid. I slike nabosaker ville jeg aldri lagt frem "saken" skriftlig. Man vet aldri hvem som får lese dette brevet og ting kan eskalere til større enn hva det egentlig er. Man vet aldri hva folk publiserer på sosiale medier og slike ting heller. TS skriver at hun skrudde opp musikken høyt for å slippe å høre på naboene. Man vet aldri hva som ble sagt i ettertid, hva som egentlig er riktig, har TS misforstått noe og slike ting. Derfor mener jeg man prater sammen og blir finner ut om det er misforståelser ute og går. Jeg mener ikke man skal konfrontere naboene, men være ydmyk med mulighet for at man har misforstått. Kan ikke se at dette skal utvikle seg til en konflikt med mindre begge parter er dårlige på kommunikasjon. Anonymkode: 43b30...996 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #17 Skrevet 7. april 2016 Selvfølgelig kan et brev komme i gale hender om man kan si det slik, men ærlig talt hva slags menneske er man om man første baksnakker noen (som er veldig sårende og deretter legger ut et brev på sosiale medier for å le av naboen. Jeg har hvert fall fått betente saker til å dempe seg ved å skrive brev. Greit nok mye av dette er lenge siden. Ikke før mobilen, men før sosiale medier ble så stort som det er nå, men har aldri opplevd at hvis man sier ifra om noe slikt så ligger det på nettet i morgen. Det med venninnen din hørtes ikke bra ut, men tror ikke det er normalen selv om det selvfølgelig kan skje. Kan ikke se hvorfor man skal skryte av egen baksnakking. Man kan selvfølgelig ta det opp på ansikt til ansikt, men da burde ikke barna være til stede. Og man burde ikke søke krig, men forsoning. Det kan hende at naboen hadde en utblåsning, men at i bunnen skammer hun seg litt når hun ser at hun har såret et annet menneske. Og at hun kunne ha gjort det på en annen måte. Jeg ville hvert fall på en eller annen måte fått denne saken ut av verden, og at barna skal få kunne leke sammen. Man er naboer og det er ingenting som er verre enn å måtte skynde seg ut fordi man ikke vil treffe naboen. Så hvis TS klarer å svelge at naboen baksnakket, så kan det hende at de kan komme frem til problemet og løsninger sammen. Med brev eller uten brev. Anonymkode: 26f00...82f
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #18 Skrevet 7. april 2016 Vi har bare en side av saken, kan godt forstå at dersom datteren til ts renner ned dørene til naboen så er de lei. Og er man lei klages det til de som vil høre på. Anonymkode: 90c9d...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #19 Skrevet 7. april 2016 Hvor mye er barnet med naboene uten å være invitert da? Er det sånn, hver dag? Eller? Anonymkode: 742dd...ed6
Jolene Skrevet 7. april 2016 #20 Skrevet 7. april 2016 Hadde snakket med naboen og spurt direkte hva hun egentlig mente med det hun sa. Sånne ting bør taes opp, ikke ties om. Å skrive brev og lignende, ville jeg ikke gjort. Enkelte kan finne på å bruke sånt som materiale for å latterliggjøre andre. 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå