Gå til innhold

NAV; krav på dagpenger som arb.søker, teller feriepengene negativt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er arbeidssøker for tiden da vikariatet hans gikk ut 1. april. Han har jobbet fulltid i mange år, og slik jeg har forstått regelverket er det det som kreves - at han har full jobb og ikke sagt opp selv. Samt jobber under 50 %. Nå har han kun noen timers veilederansvar i måneden, så det er langt under 50 %.

Han får utbetalt alle feriepengene nå i april. Pga arbeidssituasjonen han har vært i, har han ikke hatt mulighet til å ta ut noe særlig ferie de siste årene, så han får utbetalt feriepenger for 8 uker. I tillegg får han nå etterbetalt en sum fra sist atbeidsgiver fordi de innvilget lønnsøkning pga kompetanseopprykk, med tilbakevirkende kraft, rett før han var ferdig i engasjementet. 

Det han har fått for seg nå er at han kanskje ikke vil oppfylle kravene til arbeidsledighetstrygd fordi han får utbetalt disse pengene. Jeg prøver å forklare ham at han må søke, siden han jo er arbeidssøker uten inntekt for tiden, og at feriepengene ikke har noen innvirkning på dette. Alle får jo feriepenger når de slutter og ikke går direkte over i ny jobb, men det skal jo ikke ha noe å si?

Vi har akkurat flyttet også og tatt på oss større lån, så han trenger selvsagt alle pengene han kan ha krav på for å få alt til å gå rundt.

noen som vet noe om dette ?

Anonymkode: a7d24...a81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*at han har HATT full jobb, skulle det være..

Skrevet

Hvis han får etterlønn så har det noe å si, men feriepenger skal ikke gjøre noe utslag. Og ja, han kan like gjerne søke uansett, det beregnes ikke dagpenger før søknaden er innlevert. For hver dag han ikke søker vil han få én dag mindre med dagpenger. Ventedagene begynner heller ikke å løpe før søknaden er inne.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er arbeidssøker for tiden da vikariatet hans gikk ut 1. april. Han har jobbet fulltid i mange år, og slik jeg har forstått regelverket er det det som kreves - at han har full jobb og ikke sagt opp selv. Samt jobber under 50 %. Nå har han kun noen timers veilederansvar i måneden, så det er langt under 50 %.

Han får utbetalt alle feriepengene nå i april. Pga arbeidssituasjonen han har vært i, har han ikke hatt mulighet til å ta ut noe særlig ferie de siste årene, så han får utbetalt feriepenger for 8 uker. I tillegg får han nå etterbetalt en sum fra sist atbeidsgiver fordi de innvilget lønnsøkning pga kompetanseopprykk, med tilbakevirkende kraft, rett før han var ferdig i engasjementet. 

Det han har fått for seg nå er at han kanskje ikke vil oppfylle kravene til arbeidsledighetstrygd fordi han får utbetalt disse pengene. Jeg prøver å forklare ham at han må søke, siden han jo er arbeidssøker uten inntekt for tiden, og at feriepengene ikke har noen innvirkning på dette. Alle får jo feriepenger når de slutter og ikke går direkte over i ny jobb, men det skal jo ikke ha noe å si?

Vi har akkurat flyttet også og tatt på oss større lån, så han trenger selvsagt alle pengene han kan ha krav på for å få alt til å gå rundt.

noen som vet noe om dette ?

Dagpenger beregnes aldeles uavhengig av reglene som gjelder for sosialhjelp (tenk på forskjellen mellom det gamle arbeidskontoret og sosialkontoret så har du det kanskje klarere).

Spør ham om han blander litt mellom NAV som det gamle arbeidskontoret og NAV som det gamle sosialkontoret, - det høres nemlig slik ut på det du forteller.

Han må jo fort som fy snakke med NAV og registrere seg som arbeidssøker.

Feriepengene vil han/dere jo få bruk for dersom dere tar ut ferie i sommer. For da skal det registreres på meldingsskjemaet at han har hatt ferie. Lenke her

Skrevet

Om han får utbetalt en halv million i feriepenger, eller om han vinner 5 mill i Lotto har ingenting med utbetaling av dagpenger å gjøre. Dagpengene blir kun redusert hvis man jobber (enten lønnet eller ulønnet). Så om han ikke er i jobb og har tjent seg opp rettigheter til dagpenger må han selvsagt søke.
De som behandler dagpengesaker har for øvrig heller ikke noe tilgang til hvor mye penger som kommer inn eller om man har penger stående på konto, for det har ingen relevans for reglene for dagpenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...