AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Er det vanlig å ha et lite rundt og lyserødt merke på armen etter der man fikk sprøyten som ikke går vekk? Anonymkode: 0532f...ee0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Er det lenge siden du fikk vaksina? jeg har i alle fall et permanent merke etter bcg-vaksina som jeg tok for 10 år siden. Ikke lyserødt, det er et lite søkk som er litt mørkere enn resten av huden. Veldig mange i klassen fikk et permanent merke. Anonymkode: 44865...1a7
Rosa Sitron Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 Etter BCG-en er det vanlig å ha et merke. Mitt er nesten ikke synlig, ei venninne har et merke på 2x2 cm. Alt mellom det er normalt. Jeg har aldri hørt om noen som har varig merke etter stivkrampe, men skal ikke se bort i fra det også kan finnes.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 Hva er grunnen til at akkurat bcg-vaksina gir et slikt merke og ikke stivkrampe f-eks? Anonymkode: 49291...398
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnen til at akkurat bcg-vaksina gir et slikt merke og ikke stivkrampe f-eks? Anonymkode: 49291...398 Fordi en bivirkning av bcg er hovne kjertler og de gir arr Anonymkode: 853f9...ec8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 Ja, det er helt normalt. Jeg har en hvit klump som ser ut som en blemme. Anonymkode: 9cd48...5b0
Gjest Uhumskheter Skrevet 7. april 2016 #8 Skrevet 7. april 2016 er 20 år siden jeg fikk min og har fortsatt et arr.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #9 Skrevet 7. april 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig å ha et lite rundt og lyserødt merke på armen etter der man fikk sprøyten som ikke går vekk? Anonymkode: 0532f...ee0 For 40 - 50 år siden eller noe sånt, så fikk man ofte merke etter BCG vaksine. Er en vaksine i dag stt riktig så er det uhyre skjeldent at man får noe som helst varig merke enten det er BCG eller stivkrampe, influensa eller barnevaksiner. Hvordan ville ikke små barn sett ut med alle de vaksinene de får om man alltid fikk varig merke? En annen sak er at ved vaksinering så sprøytes vaksinen inn. Før det som blir sprøytet inn for bli sugd opp i kroppen kan man kjenne og se at det er litt hovent og kanskje rødt rundt stikkstedet. Dette går over i løpet av timer og dager. Har fått mengder med allergivaksine, ukentlig over 4 år, og har ikke ett synlig merke i dag. Anonymkode: 536dc...c4d 1
Million Skrevet 7. april 2016 #10 Skrevet 7. april 2016 Jeg har fremdeles arr på armen etter BCG'en, og jeg er 48 :-) Begynner altså å bli noen år siden jeg tok den vaksinen. Såvidt jeg kan huske, fikk alle arr etter akkurat den vaksinen. Jeg har et arr til etter en annen vaksine, men det vet jeg ikke hvilken. Men jeg har jo tatt mange flere vaksiner enn de to, men det er altså kun to som har etterlatt arr.
Rosewood Skrevet 7. april 2016 #11 Skrevet 7. april 2016 Jeg har også et merke etter BCGen, et hvitt/lysrosa merke som går litt innover. Er veldig vanlig. Kjæresten min derimot har ingen merke etter det, jeg kan ikke se så mye som en liten prikk etter den, det er vel heller sjeldent..
Mis(s)Understood Skrevet 7. april 2016 #12 Skrevet 7. april 2016 Jeg har også et lite arr etter BCG vaksinen. Stivkrampe derimot har aldri gitt neg noen arr.
lenavanilla Skrevet 7. april 2016 #13 Skrevet 7. april 2016 Har et 5 mm rundt arr som et minne fra BCG vaksinen. Null og niks fra stivkrampe.
Rosa Sitron Skrevet 7. april 2016 #14 Skrevet 7. april 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: For 40 - 50 år siden eller noe sånt, så fikk man ofte merke etter BCG vaksine. Er en vaksine i dag stt riktig så er det uhyre skjeldent at man får noe som helst varig merke enten det er BCG eller stivkrampe, influensa eller barnevaksiner. Hvordan ville ikke små barn sett ut med alle de vaksinene de får om man alltid fikk varig merke? En annen sak er at ved vaksinering så sprøytes vaksinen inn. Før det som blir sprøytet inn for bli sugd opp i kroppen kan man kjenne og se at det er litt hovent og kanskje rødt rundt stikkstedet. Dette går over i løpet av timer og dager. Har fått mengder med allergivaksine, ukentlig over 4 år, og har ikke ett synlig merke i dag. Anonymkode: 536dc...c4d Det er fortsatt vanlig med merke etter BCG-en. Såpass vanlig at det er noe man sjekker etter om man lurer på om en person har fått vaksinen tidligere eller ikke. Slik som flyktninger eller andre som kommer hit etter å ha tatt vaksinen/får den på mottaket og som kalles inn til vaksinering sammen resten av klassen. De andre vaksinene setter ikke merker på samme måte, men BCG gir merker i dag også 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #15 Skrevet 7. april 2016 Okei, takk for svar! Nevnte bare begge siden jeg ikke ante hvilken av vaksinene det var fra. TS Anonymkode: 0532f...ee0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #16 Skrevet 7. april 2016 Merke etter BCG her også, ca 0,4 mm, det er 26 år siden jeg tok den. Stivkrampesprøyte gir vanligvis ikke noe arr, ikke andre vaksiner heller. Anonymkode: 8e2f2...47e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #17 Skrevet 7. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi en bivirkning av bcg er hovne kjertler og de gir arr Anonymkode: 853f9...ec8 Hovne lymfeknuter kan en få etter mange vaksiner, men lymfeknutene forårsaker ikke arr. BCG-vaksinen settes imidlertid intradermalt og ikke intramuskulært som mange andre vaksiner, og immunreaksjonen mot mykobakterier er litt annerledes enn vaksineresponsen mot andre mikrober som det vaksineres mot. Dette er nok årsaken til at akkurat BCG-vaksinen gir et lite arr. Anonymkode: 5220e...463
Gjest Klopp Skrevet 7. april 2016 #18 Skrevet 7. april 2016 Jeg fikk aldri merke etter bcg sprøyta. Alle de andre i klassen fikk husker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå