Gå til innhold

Båndtvang - hvorfor gjelder ikke dette katter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp opp et bilde på nyhetsfeeden min om en katt som hadde tatt med en fugl inn i stuen til en bekjent. Et vanlig syn som jeg har sett mange ganger før, men nå kom jeg til å tenke på en problemstilling:

Hvorfor er det båndtvang for hunder, men ikke for katter? En av grunnene til at det er båndtvang er å beskytte fuglelivet og spesielt reirene deres. I området jeg bor er det et fuglereservat som er fredet og det er naturlig at rovdyr tiltrekkes av det området. Hva er grunnen til at myndighetene (og helt sikkert flere katteeiere) tror at katter aldri skader en fugl eller reiret med innhold? Med unntak av rasekatter som koster penger er jo katter i stor grad en del av bruk og kast-samfunnet hvor det tilsynelatende ikke er så farlig å slippe katten løs i friluft over en hel dag (for man kan jo alltid få en ny helt gratis på Finn).

Anonymkode: aa35b...52e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det har mye å gjøre med at katter er en helt annen art med et helt annet behov enn hunder. Hunder har selvsagt også behov for å få løpe løs (og jeg synes det er trist med de hunder som sjelden eller aldri får gjøre dette), men hunder er sosiale på en helt annen måte enn katter. De trives nær eier og ønsker å være nær eier så og si hele tiden. Å være tett med dem ute er noe de fleste hunder trives med, det er sånn vi har avlet dem.

Katter er som regel ikke sånn. Joda, katter er også sosiale og kosete, og jeg vet om flere som er med eier på tur. Men de er likevel en helt annen art med helt andre behov. De har ikke behov for å "gå tur", de vil patruljere reviret sitt, sitte stille lenge, finne en utkikkspost eller sovested og slumre der noen timer... Selv katter som er med på tur vil ofte gjøre den type ting.

Det er flere som har tatt opp hvordan katter påvirker fuglelivet pga jakt. Jeg for min del vil si at løsningen ligger heller i færre katter generelt sett enn å ha kattene inne. Kvalitet over kvantitet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nettopp opp et bilde på nyhetsfeeden min om en katt som hadde tatt med en fugl inn i stuen til en bekjent. Et vanlig syn som jeg har sett mange ganger før, men nå kom jeg til å tenke på en problemstilling:

Hvorfor er det båndtvang for hunder, men ikke for katter? En av grunnene til at det er båndtvang er å beskytte fuglelivet og spesielt reirene deres. I området jeg bor er det et fuglereservat som er fredet og det er naturlig at rovdyr tiltrekkes av det området. Hva er grunnen til at myndighetene (og helt sikkert flere katteeiere) tror at katter aldri skader en fugl eller reiret med innhold? Med unntak av rasekatter som koster penger er jo katter i stor grad en del av bruk og kast-samfunnet hvor det tilsynelatende ikke er så farlig å slippe katten løs i friluft over en hel dag (for man kan jo alltid få en ny helt gratis på Finn).

Det er nettopp de holdningene der som må gjøres noe med, og som er mye verre enn at katter får gå løs. Nå er det høysesong for folk som etterlyser ''gratis kattunger'', og folk som gir bort, ser det omtrent daglig på FB.
Og når det er et marked for det, så er det jo ikke så nøye om man ikke kastrerer/steriliserer.
Jeg kjenner at jeg koker innvendig av slike folk!! Ikke nytter det å opplyse dem heller, så de kan ikke skylde på at de ikke vet at det er et stort problem.

Jeg synes det er et like stort problem at kjøp/salg sider godtar slike innlegg.

Katteformering.jpg

Anonymkode: 3febf...3f2

• Liker 13
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er ikke båndtvang på hunder for at de ikke skal drepe skjæreunger ;) 

Mange katter som er vant til å være ute er miserable når man stenger dem inne, eller dersom man skulle gjort det. Hunder er mye mer tilpasningsdyktige enn katter og som Tabris skriver så ønsker de å være nær eieren sin, om det er inne eller ute.

Skrevet

Lovpålagt kastrering av katter hadde løst store deler av problemet, da hadde det blitt færre katter og kattene som finnes hadde blitt bedre ivaretatt.

• Liker 16
Skrevet

Sannsynligvis fordi en katt ikke er stor nok til å angripe husdyr og mennesker.

Om ei katte rusler over vegen er det ingen mor som vil være bekymret for 5 åringen som leker på trappa. En en ukjent schäfer kan potensielt drepe/lemleste. Hunder tar livet av ca.25.000 mennesker pr.år. Katter er ikke på lista.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Commander skrev:

Om ei katte rusler over vegen er det ingen mor som vil være bekymret for 5 åringen som leker på trappa. En en ukjent schäfer kan potensielt drepe/lemleste. Hunder tar livet av ca.25.000 mennesker pr.år. Katter er ikke på lista.

Katter dreper spedbarn i vogner. Det finnes det mange eksempler på. I tillegg er ikke båndtvangen kun til stede for å forhindre angrip på mennesker og husdyr. I så fall ville det vært båndtvang hele året.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Commander skrev:

Du har ikke fått med deg hvorfor det er båndtvang i det hele tatt. Det er hverken for husdyr eller mennesker sin skyld. 

Det er båndtvang ene og alene for å beskytte dyrene i skogen som er i sin mest sårbare tid på året. De føder sine unger fra april og utover. Disse små må også få gå i fred for hunder til de blir såpass store at de er i stand til å beskytte seg selv. 

Anonymkode: 523d5...003

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hunder er et mye større problem for dyr i skog og mark enn katten er. Det finnes mange dyr en hund kan gjøre stor skade på eller drepe som katter ikke gjør. Når dyr føder sine unger på våren trenger de ro, og disse ungene må få lov til å bli store nok så de blir i stand til å forsvare seg mot angrep.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter dreper spedbarn i vogner. Det finnes det mange eksempler på. I tillegg er ikke båndtvangen kun til stede for å forhindre angrip på mennesker og husdyr. I så fall ville det vært båndtvang hele året.

De har ikke akkurat gått til angrep på barnet i de tilfellene. De har lagt seg oppi vogna på en sånn måte at barnet ikke har fått puste og dessverre har blitt kvalt.

Anonymkode: 14038...15b

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg også hørt om, men kjenner ikke til noe tilfelle.

https://twitter.com/BillGates/status/461143337228324864/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Ifølge denne lista dreper hvithaien ca.10 personer pr.år. Så da må slike ting skje færre en 10 ganger i året totalt over hele verden??

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, Tvist skrev:

Lovpålagt kastrering av katter hadde løst store deler av problemet, da hadde det blitt færre katter og kattene som finnes hadde blitt bedre ivaretatt.

Enig! Så fikk man heller søke om å drive med avl.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått med deg hvorfor det er båndtvang i det hele tatt. Det er hverken for husdyr eller mennesker sin skyld. 

Det er båndtvang ene og alene for å beskytte dyrene i skogen som er i sin mest sårbare tid på året. De føder sine unger fra april og utover. Disse små må også få gå i fred for hunder til de blir såpass store at de er i stand til å beskytte seg selv. 

Kan godt hende du har helt rett. Men jeg er mer skeptisk til en 20 kg ukjent hund som kommer løpende mot meg enn katten. regner også sau og geit som "husdyr"....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Commander skrev:

Har jeg også hørt om, men kjenner ikke til noe tilfelle.

https://twitter.com/BillGates/status/461143337228324864/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Ifølge denne lista dreper hvithaien ca.10 personer pr.år. Så da må slike ting skje færre en 10 ganger i året totalt over hele verden??

Det stemmer ikke at hvithaien dreper så mange i året, så den lista er ikke til å stole på...

Anonymkode: a371a...f90

Skrevet
30 minutter siden, Commander skrev:

Kan godt hende du har helt rett. Men jeg er mer skeptisk til en 20 kg ukjent hund som kommer løpende mot meg enn katten. regner også sau og geit som "husdyr"....

Så da mener du at min hund på 4 kilo kan få lov til å gå løs i båndtvangsperioden? Siden den ikke kan drepe deg mener jeg. 
Nei du, båndtvangen er ikke til for å beskytte mennesker. Da ville det jo vært båndtvang hele året. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Mayoo skrev:

Så da mener du at min hund på 4 kilo kan få lov til å gå løs i båndtvangsperioden? Siden den ikke kan drepe deg mener jeg. 
Nei du, båndtvangen er ikke til for å beskytte mennesker. Da ville det jo vært båndtvang hele året. 

Jeg mener ingenting, dette er ikke mitt felt i det hele tatt. Men antar en hel del. Kunne sikkert delt hund inn i vektklasser eller høyde og stillt forskjellige krav?? Hadde vi hatt tamme gauper så ville de sikkert hatt regler strengere enn huskatter nettopp pga av skadepotensiale vil jeg anta?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke båndtvangen til hunder for å beskytte mennesker?! Det er jo galskap. Det må jo være deler av grunnen. Mange psyko eiere og dermed hunder der ute, jeg blir illsint hvis jeg ser en person komme langs fortauet med en svær hund løs, hvordan kan jeg vite at hunden ikke kommer til å gå løs på meg eller mine barn? Avskyr mennesker som går med hundene løse der det ferdes folk. En "veskehund" er jeg selvsagt ikke redd på samme måte, men de kan jo også være sykt aggressive og bite og skade små barn. Katter har jeg aldri opplevd har angrepet mennesker uten at mennesket presser den opp i et hjørne først.

Katter<3

Anonymkode: 03a49...def

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke båndtvangen til hunder for å beskytte mennesker?! Det er jo galskap. Det må jo være deler av grunnen. Mange psyko eiere og dermed hunder der ute, jeg blir illsint hvis jeg ser en person komme langs fortauet med en svær hund løs, hvordan kan jeg vite at hunden ikke kommer til å gå løs på meg eller mine barn? Avskyr mennesker som går med hundene løse der det ferdes folk. En "veskehund" er jeg selvsagt ikke redd på samme måte, men de kan jo også være sykt aggressive og bite og skade små barn. Katter har jeg aldri opplevd har angrepet mennesker uten at mennesket presser den opp i et hjørne først.

Katter<3

Anonymkode: 03a49...def

Eh nei. Båndtvang er heldigvis for andre dyr får unger og ikke redde mennesker.

katter burde omfattes av båndtvangen,de dreper flere dyr enn hunder pr.år.

Hunder <3

Anonymkode: 2fd1e...9cf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at når det er båndtvang året rundt i parker ved tettbebodde støk i nærheten av skole og barnehage uten noe nevneverdig med skog i området så er det for å beskytte dyrene i skogen? 

Anonymkode: 794fa...d73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror at når det er båndtvang året rundt i parker ved tettbebodde støk i nærheten av skole og barnehage uten noe nevneverdig med skog i området så er det for å beskytte dyrene i skogen? 

Anonymkode: 794fa...d73

Utvidet båndtvang

Den enkelte kommune kan etter hundeloven § 6 vedta forskrifter som bestemmer at hunder skal holdes i bånd utover båndtvangstiden i tilknytning til boligområder, handleområder, i parker, beiteoråder, rekreasjonsområder mv.
Båndtvangstiden kan også utvides under ekstraordinære forhold for å beskytte viltet i et område, f.eks. når det er mye snø. Er du i tvil, så sjekk med kommunen du oppholder deg i.

Anonymkode: 2fd1e...9cf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...