AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Jeg har ikke utdannelse. Bare generell studiekompetanse. Flyttet hit når jeg var 23. Fikk meg utrolig nok jobb. De bare ringe fra et sted jeg hadde søkt for mange mnd siden. Så søkte jeg en nærmere jobb etter nesten 2 års tid. Ble oppring av to fra samme bedrift. Var på intevjuer hos begge og fik den ene. Men hvordan kan det ha seg at noen klager sånn over at de ikke får seg jobb? Anonymkode: 9a551...5c4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 For det første: hvor bor du egentlig? For det andre: innenfor hvilket arbeidsfelt arbeider du? Anonymkode: e645c...fc8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Du er nok godt over snittet pen. Anonymkode: fba02...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 Noe kan rett og slett bare være flaks. Jeg har hatt perioder der jeg har slitt skikkelig med å få jobb, og jeg har hatt perioder der jeg har fått flere tilbud på samme tid. Anonymkode: 38847...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 Hadde du erfaring innen de jobbene du søkte da? Anonymkode: 4910b...843
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du erfaring innen de jobbene du søkte da? Anonymkode: 4910b...843 Ja. Anonymkode: 9a551...5c4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 Kommer jo ann på hvilken jobb man søker, hvilken erfaring man har, hva man søker på etc. Kan ikke se at det er så rart. I noen bransjer og på noen er det lett å få jobb i perioder mens det i andre jobber og på andre steder er det vanskelig. Har du søkt og fått to av tre jobber du har søkt på gjør jo ikke det at andre er dårligere enn deg etc fordi de ikke får jobb under andre betingelser enn det du har søkt på. Anonymkode: be3fd...343 1
Jolene Skrevet 7. april 2016 #8 Skrevet 7. april 2016 Kanskje mange klager fordi det i mange sektorer er det vanskelig å få seg jobb i om dagen? Har du fulgt med i nyhetsbildet om dagen? Mange som er arbeidsledige. Tror neppe flesteparten bare sitter hjemme uten å gjøre noe. Mange av oss skriver søknad på søknad, gjør alt etter boka, men får fortsatt ikke jobb. Du bør føle deg heldig TS, fremfor å lire av deg setninger som: 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan kan det ha seg at noen klager sånn over at de ikke får seg jobb? 2
Gjest Endaen Skrevet 7. april 2016 #9 Skrevet 7. april 2016 Har alltid fått alle jobbene jeg har søkt på. Det handler om at jeg søkte på jobber jeg visste jeg var kvalifisert til, og sikkert litt at jeg er flink til å snakke for meg og positiv i intervjusituasjoner. Men dette var jo deltidsjobber/ butikkjobber osv. Du er i 20-åra uten utdannelse, det trengs enormt mange folk til butikkjobber/lagerjobber osv. Ta en lang ingeniørutdannelse så kan vi få høre fra deg hvor lett det er å finne relevante jobber etter det. Altså: Å finne jobb er ikke vanskelig, å finne relevant jobb er noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Om du søker på jobber som krever null utdannelse, og har null utdannelse, kan du, uavhengig av hvor du bor lett få jobb. Det er ofte dritenkelt å jobb som ufaglært hjelp på sykehjem osv. Har du derimot en utdannelse, er du overkvalifisert for den type jobber. De vil faktisk heller ansette noen uten utdanning enn en med utdanning i noe helt annet, av den grunn at de vet at søkeren antageligvis søker jobben som en nødløsning, og kommer til å slutte så snart hun får ferten av en annen jobb. Jeg har søkt på jobber jeg var overkvalifisert for, og det har blitt kommentert og gitt negativ respons hver gang jeg har blitt kalt inn til intervju. Nå har jeg heldigvis utdanning i en bransje som går ganske ok, så da jeg skulle ha ny jobb i høst var det null problem å få noe, jeg fikk tilbud på begge jobbene jeg søkte på. Om man derimot er utdannet til noe som hovedsaklig brukes i oljebransjen, sliter man. Jeg har et vennepar hvor begge er oljeingeniører. Hun mistet jobben for et drøyt år siden, og har fremdeles ikke fått noe nytt. Hun søker og søker, men det er som regel godt over 100 andre som søker samme jobbene, og hun hadde bare to års erfaring å stille med. Da kommer hun bakerst i køen. Hun har prøvd å søke på ting som er drøyt overkvalifisert for også, men der kommer hun ikke til intervju en gang - de vet udmerket godt at hun gjør det kun som en midlertidig nødløsning. Anonymkode: ed43b...ca6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #11 Skrevet 8. april 2016 Så du har fått to jobber de siste, hva da, tre årene? Hva har det med andres jobbmuligheter å gjøre? Anonymkode: 465da...89b 1
peppermyntete Skrevet 8. april 2016 #12 Skrevet 8. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Anonymkode: 9a551...5c4 Da er det vel ikke akkurat så mye å lure på... Du var rett og slett kvalifisert. Mange som søker jobb i dag er naive slappfisker som droppet ut første videregående, ikke har et fnugg erfaring og "føler seg ikke utfordret nok med mindre det er en lederstilling". Selvfølgelig får ikke disse jobben. I tillegg er det jo innen mange bransjer SVÆRT mange gode kandidater, selvfølgelig får ikke alle jobb med en gang.
NumberSix Skrevet 8. april 2016 #13 Skrevet 8. april 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du derimot en utdannelse, er du overkvalifisert for den type jobber. De vil faktisk heller ansette noen uten utdanning enn en med utdanning i noe helt annet, av den grunn at de vet at søkeren antageligvis søker jobben som en nødløsning, og kommer til å slutte så snart hun får ferten av en annen jobb. Jeg har søkt på jobber jeg var overkvalifisert for, og det har blitt kommentert og gitt negativ respons hver gang jeg har blitt kalt inn til intervju. Nå har jeg heldigvis utdanning i en bransje som går ganske ok, så da jeg skulle ha ny jobb i høst var det null problem å få noe, jeg fikk tilbud på begge jobbene jeg søkte på. Om man derimot er utdannet til noe som hovedsaklig brukes i oljebransjen, sliter man. Jeg har et vennepar hvor begge er oljeingeniører. Hun mistet jobben for et drøyt år siden, og har fremdeles ikke fått noe nytt. Hun søker og søker, men det er som regel godt over 100 andre som søker samme jobbene, og hun hadde bare to års erfaring å stille med. Da kommer hun bakerst i køen. Hun har prøvd å søke på ting som er drøyt overkvalifisert for også, men der kommer hun ikke til intervju en gang - de vet udmerket godt at hun gjør det kun som en midlertidig nødløsning. Anonymkode: ed43b...ca6 Dette! Har akkurat samme erfaring. Nå har jeg fått meg deltidsjobb i butikk, som jeg er overkvalifisert for, men jeg er utrolig heldig som i det hele tatt har fått en slik jobb. Denne var det over 150 søkere til! 150 søkere til en helgejobb sier litt om arbeidsmarkedet. Min løsning var å presentere det som at jeg er student (jeg tar noen fag for å ha noe å gjøre mens jeg søker jobb), og at jeg planlegger å ta lærerutdanning til høsten. Dermed var det "trygt" å satse på meg, fordi jeg har tid til en deltidsjobb i minst to år. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #14 Skrevet 8. april 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke utdannelse. Bare generell studiekompetanse. Flyttet hit når jeg var 23. Fikk meg utrolig nok jobb. De bare ringe fra et sted jeg hadde søkt for mange mnd siden. Så søkte jeg en nærmere jobb etter nesten 2 års tid. Ble oppring av to fra samme bedrift. Var på intevjuer hos begge og fik den ene. Men hvordan kan det ha seg at noen klager sånn over at de ikke får seg jobb? Anonymkode: 9a551...5c4 For hver jobb du får, står det et titalls andre søkere som ikke får den jobben. Har du tenkt på det? Sønnen min er arbeidsledig, og han søker på alt, og blir ofte kalt inn til intervju. Han har en arbeidsmoral og lojalitet som er godt over gjennomsnittet. De som har gitt ham en sjanse til å vise hva han er god for har aldri angret, og han har veldig gode referanser. Dessverre har han en diagnose som gjør intervjusituasjoner litt ekstra vanskelig for ham, og selv om han har trent mye på det faller han ofte igjennom der. Derfor får han ofte ikke jobben selv om han er den best kvalifiserte, for arbeidsgiverne vet ikke at ved å ikke ansette ham, går de glipp av en veldig flink og lojal arbeidstaker. Dette er en grunn til at det kan være vanskelig å få jobb. Andre grunner er, som andre har sagt, at de er overkvalifiserte, og arbeidsgivere vil ikke kaste bort tid og ressurser på opplæring av noen de vet bare blir til de finner noe som passer dem bedre. Hvor du bor har også en betydning. Anonymkode: 2effd...673
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #15 Skrevet 8. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: For hver jobb du får, står det et titalls andre søkere som ikke får den jobben. Har du tenkt på det? Sønnen min er arbeidsledig, og han søker på alt, og blir ofte kalt inn til intervju. Han har en arbeidsmoral og lojalitet som er godt over gjennomsnittet. De som har gitt ham en sjanse til å vise hva han er god for har aldri angret, og han har veldig gode referanser. Dessverre har han en diagnose som gjør intervjusituasjoner litt ekstra vanskelig for ham, og selv om han har trent mye på det faller han ofte igjennom der. Derfor får han ofte ikke jobben selv om han er den best kvalifiserte, for arbeidsgiverne vet ikke at ved å ikke ansette ham, går de glipp av en veldig flink og lojal arbeidstaker. Dette er en grunn til at det kan være vanskelig å få jobb. Andre grunner er, som andre har sagt, at de er overkvalifiserte, og arbeidsgivere vil ikke kaste bort tid og ressurser på opplæring av noen de vet bare blir til de finner noe som passer dem bedre. Hvor du bor har også en betydning. Anonymkode: 2effd...673 Hvilken diagnose er det? Anonymkode: 9a551...5c4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #16 Skrevet 8. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilken diagnose er det? Anonymkode: 9a551...5c4 Det har egentlig ingen relevans, men det er innenfor autismespekteret (ikke Aspergers, som visstnok er den mest kjente diagnosen innenfor dette spekteret) Men det er mange andre årsaker til at folk faller igjennom i intervjusituasjoner. For eksempel at man er sjenert, litt tilbaketrukket, ikke er kjapp i replikken/behøver litt tid til å tenke igjennom ting, utseende, gjør det dårlig på skriftlige tester (mange arbeidsgivere har diverse skriftlige tester som en del av intervjuet) osv. Anonymkode: 2effd...673
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå