Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå tatt opp igjen trening etter et langt opphold. Første styrkeøkt (slynger) i dag og jeg merker jo at formen er horribelt dårlig. Hele kroppen er jo bare gelé og jeg må ha mistet alt av muskler. Hvordan er det best å legge opp løpet fremover? Kjenner allerede nå at jeg kommer til å bli grisestøl i morgen, så lar nok slyngene hvile da og går meg heller en god tur. Er det uproblematisk å trene når man er støl? Hvor ofte bør jeg trene? Er 3 ganger i uken nok, spesielt nå i en oppstartsfase? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trening 3 ganger i uka vil jeg påstå er en veldig god mengde! :) 
Tror ikke du skal neglisjere slyngetreningen fordi den kjennes svært tung - du må gjøre ting som utfordrer musklene for å bli sterkere :) Du kunne jo for eksempel startet med en slyngetrening i uka, også gå turer resten? Så lagt inn en slyngeøkt til etter hvert? 

Dersom du er støl, ville jeg ikke brukt styrketrening på det området - men det kan være fordelaktig å ha området litt i bevegelse - gå en lett tur feks (y). Da kan du korte ned restitusjonstiden.

Skrevet

Takk for svar! Har absolutt planer om å fortsette slyngetreningen, jeg bare lurer på hvor ofte det vil være hensiktsmessig. Jeg må trene hjemme og det er egentlig den eneste styrketreningen jeg synes er OK å holde på med, så vekter er ikke aktuelt for meg. Men takk for link og tips. 

Bare for å spesifisere. Jeg anser ikke å gå tur for å være trening. Så derfor blir det slynger og eventuelt andre øvelser jeg kan gjøre hjemme som blir trening for meg. Lurer på å klemme inn noe Yoga også, men jeg er egentlig ikke god nok slik at det kan kalles trening. Men øvelse gjør mester. 

Skrevet

I oppstartsfasen burde du starte rolig slik at du får et grunnlag på treningen din, slik at du ikke blir så støl. Øk litt uke etter uke. Når du først er blitt støl burde du bare drive med lett bevegelse til det har gått over, og for all del ikke tøy intensivt når du er støl, det kan gjøre vondt verre.

Stølhet betyr at det er ødeleggelse i proteinene i musklene, og det er gjennom oppbygningen av disse som gjør at man føler ubehag.

Gjest Plastic Heart
Skrevet

Først og fremst: Tenk på alt potensialet som ligger i en utrent kropp! Drit i om du ikke er flink i yoga, det kommer seg, det, og støl blir du i begynnelsen uansett. Kos deg med treningen, tren jevnlig (tre ganger i uka er supert!), og sørg for å få i deg nok mat og ikke minst nok søvn, så plutselig en dag oppdager du at du faktisk er grisesterk i forhold til det du var. 

Det går forresten helt fint å trene når man er støl, bare varm opp godt først. Kjenn litt etter selv, så klart, om du er helt ødelagt i musklene skader det ikke å vente en dag til, men generelt går det helt fint å trene selv om. :) 

Skrevet

Takk for svar. :) Føles riktig og lurt å ta det rolig, sundet kommer jeg til å gjøre. Kommer nok også til å trene litt når jeg er støl, ellers blir det lite trening fremover.. Og ja, det er sant at forbedringspotensialet i min utrente kropp er stort, så forhåpentligvis merker jeg forbedring fort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...