Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig at det må slaktes kuer med nesten ferdig utviklede kalver i kroppen?

Det virker bestialsk for meg. Hva tenker dere?

Anonymkode: e6f69...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kilde(r), takk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se at det er så ille, så sant man allerede mener det er innafor å slakte kyr som vi gjør i dag. 

Anonymkode: 67f03...0da

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig nødvendig at det må slaktes kuer med nesten ferdig utviklede kalver i kroppen?

Dette høres merkelig ut, og jeg er over snittet engasjert i norsk landbruk. 

Når og i hva slags tilfelle har dette skjedd?

• Liker 1
Skrevet

Vil også gjerne se kilder. De tilfellene jeg har hørt om så har kua vært alvorlig syk og avliving har vært eneste utvei. Trist for alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slakteri i Oslo-området. Dette skal skje regelmessig.

AnonymBruker
Skrevet

Dette info fra en som jobber på innsiden.

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva, dreper de kuer?  Nå må dyrebeskyttelsen inn i bildet.

Men fra spøk til alvor....uten at jeg har kjennskap til kjøttproduksjonens tidlige stadie så forundrer ingenting meg så lenge man skjønner at penger kan ha noe med saken å gjøre.

Og frykt for å miste jobben, samt få eller ingen alternativer for ny jobb gjør at ting sikkert foregår i fred så lenge det ikke blir kjent. Men heldigvis har noen turt å filme svineriet noen steder.

Endret av slask
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slakteri i Oslo-området. Dette skal skje regelmessig.

Har du dokumentasjon på dette? Har "innsidekontakten" din dokumentasjon på dette? Eller er dette bare noe kontakten din har hørt fra en annen som jobber der? 

Anonymkode: cceab...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sjekke litt nærmere.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette info fra en som jobber på innsiden.

Jeg tror ikke du skjønner problemstillingen.

Det at du har en på innsiden som hevder noe som høres feil ut, kan ikke vurderes uten at man vet mere. Spesifikt HVORFOR.

Påstanden din høres rart ut, for det å sette kalver på en ku, har en kost (oksesæd er ikke gratis), og kalven har en relativt høy verdi. Dyreproduksjon er industri, derfor reagerer jeg på noe som i utgangspunktet er sløsing. 

Hvis det handler om å produsere spesielle typer kjøttprodukter,  f.eks at ku kjøttet blir kvalitativt bedre om kua har kalv, eller ufødt kalvekjøtt er en ting, så er vurderingen anderledes, enn om kyr med kalv jevnlig får problemer som ikke kan vetrinærbehandles.   

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

INGENTING forundrer meg fra denne mørke, råtne, grufulle bransjen. 

Anonymkode: 4d040...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, slask skrev:

Hva, dreper de kuer?  Nå må dyrebeskyttelsen inn i bildet.

Men fra spøk til alvor....uten at jeg har kjennskap til kjøttproduksjonens tidlige stadie så forundrer ingenting meg så lenge man skjønner at penger kan ha noe med saken å gjøre.

Og frykt for å miste jobben, samt få eller ingen alternativer for ny jobb gjør at ting sikkert foregår i fred så lenge det ikke blir kjent. Men heldigvis har noen turt å filme svineriet noen steder.

Dette er så  avskyelig at ord er ikke nok til å beskrive den avsky jeg føler for et hvert individ som er involvert I slikt. Det gjelder I høyeste grad også de som sitter og gasser og mesker I seg kjøtt etter slik tortur .  Jeg ønsker dem det laveste stedet I helvete. 

Anonymkode: 4d040...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den siste videoen der er halalslakting, slikt foregår ikke her i Norge, på norske slakterier.

Jeg har aldri vært borti at noen har slaktet høydrektige kyr. Kun i akutte tilfeller, hvor dyret er sykt og lider!! Dere tenker heller ikke på at ei ku med kalv er det bøndene tjener penger på. Det er det som gir kjøtt og melk 🙄 

Dessuten er vi bønder glade i dyra våre! se på reklamefilmene fra Gilde, takk for maten. Slik er det for alle bøndene jeg kjenner! 

Anonymkode: 8c6c0...929

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er vi bønder glade i dyra våre! se på reklamefilmene fra Gilde, takk for maten. Slik er det for alle bøndene jeg kjenner! 

Hadde du stått frem med navn skulle jeg trodd på deg.
At du drar frem reklamefilm for Gilde gjør at jeg tror mindre på deg. Dette er skrytefilm og garantert ikke slik bransjen er.
Det er levebrød og kveg. Folk som de eldre på ".....der ingen kunne tru..." er noe annet. Det er trolig ekte kjærlighet til dyra og livet deres forøvrig. Det er ikke direkte kjøttproduksjon, det er for å selv overleve på gammeldags vis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har jobber på slakteri. Der ble en drektig ku slaktet. Det ble vel sagt at dette egentlig ikke var lov, men bonden skulle legge ned gården, og da så man mellom fingrene på det. Dette er ca 10 år siden. 

Anonymkode: e584e...c68

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den siste videoen der er halalslakting, slikt foregår ikke her i Norge, på norske slakterier.

Jeg har aldri vært borti at noen har slaktet høydrektige kyr. Kun i akutte tilfeller, hvor dyret er sykt og lider!! Dere tenker heller ikke på at ei ku med kalv er det bøndene tjener penger på. Det er det som gir kjøtt og melk 🙄 

Ikke dra frem de romantiske reklamefilmene til Gilde er du grei, det er ikke sånn landbruket er og det vet du godt. Ellers er jeg enig i det du sier, bøndene vil jo ikke dyra sine vondt og jeg tror ikke det er vanlig praksis å slakte kuer med nesten ferdigutviklede kalver. Men når det er sagt så tror jeg ikke det er vanskelig å få tak i kalvefostere i et tidlig stadium fra slakteriene. 

Anonymkode: a4db9...aec

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobber på slakteri. Der ble en drektig ku slaktet. Det ble vel sagt at dette egentlig ikke var lov, men bonden skulle legge ned gården, og da så man mellom fingrene på det. Dette er ca 10 år siden. 

Anonymkode: e584e...c68

Og der har du en årsak og en vurdering som man kan diskutere. 

Gitt at vi snakker om en situasjon der man kun får solgt dyra til slakt, så er det jo ikke mye valg; dyra må ha stell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dra frem de romantiske reklamefilmene til Gilde er du grei, det er ikke sånn landbruket er og det vet du godt. Ellers er jeg enig i det du sier, bøndene vil jo ikke dyra sine vondt og jeg tror ikke det er vanlig praksis å slakte kuer med nesten ferdigutviklede kalver. Men når det er sagt så tror jeg ikke det er vanskelig å få tak i kalvefostere i et tidlig stadium fra slakteriene. 

Anonymkode: a4db9...aec

de såkaldte romantiske filmene du snakker i, slik er min hverdag. F.eks i dag har jeg ligget på kne å hjulpet lam til verden, jobbet så svette å tårer renner for å berge de, og mødrene, som før øvrig har navn, og har vært hos oss i årevis. Nå tar mannen over, og jeg går på nattevakt i helsevesenet.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, slask skrev:

Hadde du stått frem med navn skulle jeg trodd på deg.
At du drar frem reklamefilm for Gilde gjør at jeg tror mindre på deg. Dette er skrytefilm og garantert ikke slik bransjen er.
Det er levebrød og kveg. Folk som de eldre på ".....der ingen kunne tru..." er noe annet. Det er trolig ekte kjærlighet til dyra og livet deres forøvrig. Det er ikke direkte kjøttproduksjon, det er for å selv overleve på gammeldags vis.

Gidder ikke stå fram med navn, det skjønner vel du å? Det er ikke skryt, det er vår hverdag, og det er hverdagen til alle de bøndene jeg kjenner. 

Blir trist over at så mange tror så vondt om oss som driver landbruk😕

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...