Gå til innhold

Gravid og hest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg er gravid I uke 7 og har for øyeblikket en hest på 26 år.

Hesten er gammel og har en eldre seneskade som ikke blir bedre.

Tanken min rundt graviditet var å beholde 26 åringen og ri så lenge jeg følte meg trygg og komfortabel med det. Hesten er trygg og rolig.

Problemet nå er at med skaden han har blir han bare verre. Før jeg visste at jeg var gravid så var tanken å avlive :( 26 åringen for så å kjøpe ny hest. Men ettersom jeg nå er gravid er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Kan ikke se for meg en graviditet uten hest. Jeg har god hjelp av hestepassere og de andre I stallen som kan hjelpe til når jeg er så langt på vei at jeg ikke kan ri selv.

Hva ville du gjort I min situasjon?

Anonymkode: a0201...206

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hesten kan leve fint med skaden og får det han trenger, så behold. Om hesten har best med å slippe og ikke bare blir holdt i live fordi du trenger det - avlive.

Har hesten mye smerter og blir værre for hver dag?

Lei situasjon og synd hesten er skadet, men du må tenke på hva som er best for hesten.

Anonymkode: e1bdb...d45

Skrevet

Angående den gamle hesten må du høre med dyrlege og vurdere hva som er best. Men du må ikke kjøpe deg en ny hest nå. Avlast noen andre som har en hest eller lignende. I graviditeten kan kanskje ri litt så lenge du tilpasser. Men når barnet kommer kan det bli travet og slitsomt, veldig lite søvn og lignende. Da er det enklere om du ikke har en egen hest. Så kan du heller vurdere det når du har kommet inn i de nye rutinene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sørget for avlasting og hestepass og sett an. Eldre hester får en del skader de kan leve fint med, deriblant enkelte seneskader, det kan stabilisere seg hos mange (min er 11 år eldre enn din - ja, jeg tuller ikke - og hun er pensjonist på heltid og får jevnlig oppfølging av veterinær, og er i fin form).

Ville ikke kjøpt ny hest, men beholdt og sett an, så lenge han har det bra ville jeg absolutt ikke avlivet.

Anonymkode: 64692...755

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sørget for avlasting og hestepass og sett an. Eldre hester får en del skader de kan leve fint med, deriblant enkelte seneskader, det kan stabilisere seg hos mange (min er 11 år eldre enn din - ja, jeg tuller ikke - og hun er pensjonist på heltid og får jevnlig oppfølging av veterinær, og er i fin form).

Ville ikke kjøpt ny hest, men beholdt og sett an, så lenge han har det bra ville jeg absolutt ikke avlivet.

Anonymkode: 64692...755

Tusen takk! Det er helt sant! Han er 26 år og fikk seneskaden for 3 år siden. Har vært kjempefin i formen men også hatt dårlige perioder. Planen i utgangspunktet når jeg ble gravid var å beholde han siden han var i grei form. Da visste jeg at jeg føler meg trygg på han og kan trene ihvertfall en stund ut i svangerskapet. Og ikke minst så trenger han ikke å hardtrenes hver dag. Rideturer, lett baneridning, skrittetur osv. Om han får fri en dag er det ikke krise pga han står i flokk.. Akkurat nå har han en dårlig periode der bakbeina ikke henger helt med altid. Men han er en superhappy hest som alltid går med ørene frem og koser seg. Hadde han vært sint og missfornøyde hadde jeg nok vurdert det annerledes. 

tusen takk for svar ❤️ Jeg har litt å tenke på 😕

Anonymkode: a0201...206

Gjest Dacini
Skrevet

Jeg svarte i den andre tråden din også, men legger det inn her også:

Dersom hesten er skadet og ikke vil ha mulighet til å bli frisk igjen vil jeg anbefale deg å få den avlivet. Hesten er 26 år, og siden du hadde tenkt å avlive den før du ble gravid regner jeg med at du har vurdert det slik at det vil være det beste for hesten.

Du kan vel uansett ha kontakt med hester gjennom graviditeten, da jeg regner med at du kjenner andre som har hest og som helt sikkert vil la deg kommer og hjelpe til om du vil.

-Dacini-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...