AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Dersom samværsavtale ikke viser riktig samværsbrøk, og man skal søke om bidragsfastsettelse på bakgrunn av virkelig samvær; over hvor lang periode skal man dokumentere samværet i forhold til Nav? Anonymkode: 5d9f9...ebb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Var da ganske så sikker på at det reelle samværet må settes opp i en samværsavtale med både mor og far sin underskrift? Anonymkode: e6d8c...b38
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var da ganske så sikker på at det reelle samværet må settes opp i en samværsavtale med både mor og far sin underskrift? Anonymkode: e6d8c...b38 Ideelt sett er det riktig, så klart, men ikke alltid den underskriften er så lett å få dessverre. TS Anonymkode: 5d9f9...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ideelt sett er det riktig, så klart, men ikke alltid den underskriften er så lett å få dessverre. TS Anonymkode: 5d9f9...ebb Om du da dokumenterer for en periode, og bestiller time til mekling, kan det da være at du kan vise til dette om (når) eksen ikke dukker opp? Anonymkode: e6d8c...b38
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 Nav legger samværsavtale til grunn dersom de ikke har annet å gå på. En enkel metode i dag er å ta bilde av barna hver gang han ikke møter opp;) Anonymkode: 5b3f1...506 2
Humlemora Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 Det må foreligge en skriftlig avtale. Den er den NAV går utifra. Dette er en av hovedgrunnen til at folk tar det til retten. Hvis ikke går de bare utifra hvem som har omsorgen for barnet, der barnet har bosted. Hvis du mener du har barnet mer enn det NAV har regnet ut, kan du ta en en runde og få underskrifter fra folk som kan bekrefte det. Foreks barnehage, skole, venner, familie.. Da er det isåfall noen som mottar formye eller forlite bidrag/ stønader. Det er NAV innkreving ganske opptatt av.
Zienna Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 Dersom det ikke foreligger en dom om samvær, bør du skrive dagbok og ta vare på sms-er hele tiden. Du vet aldri når den andre forelderen vil komme til å kreve mer samvær. Når det gjelder Nav vil jeg tror at 2-3 mnd med sviktende samvær er tilstrekkelig, avhengig av hvilken ordning dere har. Har dere annen hver helg vil det kanskje være noe lengre tid for å dokumentere at det er "et mønster", og ikke bare tilfeldigheter (sykdom etc).
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #8 Skrevet 8. april 2016 Samboer dokumenterte med flybilletter på samvær han hadde med barnet i hele 2015 da han og eks skulle ha bidragsavtale gjennom NAV i stedet for privat nå etter nyttår. Moren krysset av for mindre samvær enn hva faren hadde gjort. NAV skrev da at siden partene ikke var enig la de den minste brøken til grunn.. Til tross for dokumentasjon. Antakeligvis motsatt tilfelle enn ditt her, men viser at dokumentasjon ikke alltid er nok. Anonymkode: 8be8d...32a 1
Peter007 Skrevet 9. april 2016 #9 Skrevet 9. april 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboer dokumenterte med flybilletter på samvær han hadde med barnet i hele 2015 da han og eks skulle ha bidragsavtale gjennom NAV i stedet for privat nå etter nyttår. Moren krysset av for mindre samvær enn hva faren hadde gjort. NAV skrev da at siden partene ikke var enig la de den minste brøken til grunn.. Til tross for dokumentasjon. Antakeligvis motsatt tilfelle enn ditt her, men viser at dokumentasjon ikke alltid er nok. Anonymkode: 8be8d...32a Ja det er dessverre slik noen ganger. Slik jeg har forstått det skal NAV tro bostedsforelder, når det ikke foreligger samværsavtale. Så de kan i praksis lyge og skrive usannheter. Det er et forferdelig regelverk NAV skal jobbe etter. Jeg tenker at i denne saken har en stevning for retten vært det rette for å nå frem. Egentlig det samme må TS.om hun ikke når frem.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #10 Skrevet 9. april 2016 Den 7. april 2016 at 23.56, Zienna skrev: Dersom det ikke foreligger en dom om samvær, bør du skrive dagbok og ta vare på sms-er hele tiden. Du vet aldri når den andre forelderen vil komme til å kreve mer samvær. Når det gjelder Nav vil jeg tror at 2-3 mnd med sviktende samvær er tilstrekkelig, avhengig av hvilken ordning dere har. Har dere annen hver helg vil det kanskje være noe lengre tid for å dokumentere at det er "et mønster", og ikke bare tilfeldigheter (sykdom etc). Hvis du er far har du ingenting å komme med.. en jeg kjenner hadde barnet annenhver ferie+ en helg i mnd . Mor gikk til NAV og krevde bidrag og sa at far kun hadde en helg i måneden. Nav brukte dette som grunnlag for å beregne bidraget -selv om far kom med kviteringer på flybilletter og bilder fra hver eneste ferie han hadde hatt barnet. De svarte at de kunne bare forholde seg til det mor sa og eneste måten å få feriene medregnet var en samværsavtale.. Anonymkode: 87b91...ab3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #11 Skrevet 9. april 2016 12 timer siden, Peter007 skrev: Ja det er dessverre slik noen ganger. Slik jeg har forstått det skal NAV tro bostedsforelder, når det ikke foreligger samværsavtale. Så de kan i praksis lyge og skrive usannheter. Det er et forferdelig regelverk NAV skal jobbe etter. Jeg tenker at i denne saken har en stevning for retten vært det rette for å nå frem. Egentlig det samme må TS.om hun ikke når frem. Nei, det stemmer ikke... Jeg aner ikke hvor du får informasjonen din fra. Anonymkode: 5b3f1...506
Peter007 Skrevet 9. april 2016 #12 Skrevet 9. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det stemmer ikke... Jeg aner ikke hvor du får informasjonen din fra. Anonymkode: 5b3f1...506 Kanskje du/dere tror meg nå. Sitat: Rundskriv.Hovednr. 55 Nr. 2 - § 71 - § 9 i forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot.: § 9 andre ledd - Uenighet om samvær som oppstår senere [Tilføyd 12/08, endret 4/10, 9/12, 10/13, 10/14] Dersom faktisk samvær avviker fra avtalt eller offentlig fastsatt samvær, herunder et rettsforlik om samværet, kan det være urimelig dersom avtalen, fastsettelsen eller rettsforliket fortsatt skal legges til grunn for samværsfradraget. På denne bakgrunn er det gitt en unntaksregel i forskriften § 9 andre ledd. Unntaksregelen sier at dersom en av partene hevder at avtalen eller offentlig fastsatt samvær eller rettsforlik ikke blir overholdt, må den som setter fram påstanden, klart bevise at dette er tilfelle. Det vil i praksis være bidragsmottakeren (eller barnet når dette har fylt 18 år) som vil ha bevisbyrden der vedkommende hevder at det er mindre eller ikke noe samvær. Unntaksregelen i forskriften § 9 andre ledd regulerer reduksjon av samværsfradraget. Bestemmelsen regulerer ikke tilfeller der den bidragspliktige hevder at samværet er økt i forhold til det som kommer fram i samværsavtalen, i avgjørelsen eller i et rettsforlik og bidragsmottaker ikke er enig i bidragspliktiges opplysninger. For at samværsfradraget skal kunne økes i forhold til avtalen/avgjørelsen, må partene endre samværsavtalen (muntlig eller skriftlig), eller få en offentlig avgjørelse om samværet (herunder inngå rettsforlik om samværet). Som du/ dere ser nytter ser nytter det ikke med de samme beviser når det er uenigheter om samværet når det gå i disfavør bidragsyter/ samværsforelder. Et offentlig vedtak eller rettslig avgjørelse. Altså langt vanskeligere for en samværsforelder å få endret bidraget. En kan ikke legge beviser frem fir NAV som bostedsforelder/ bidragsmottaker kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå