AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #1 Skrevet 7. april 2016 Hunden min angrep en annen hund. Vi var ute i et område der det er lov å ha hunder løse nå. Jeg gikk løs med min 10 mnd gamle hund. Hun elsker andre hunder. Der kom en dame med en hund, og min sprang automatisk bort til hunden. Den var også løs. Damen sier at hennes hund sier gjerne fra hvis de kommer litt for nærme. Når min sprang bort i full fart knurret den andre hunden etter henne, men gikk så videre. Så kom min igjen, i full fart forbi, og da glefset den etter henne. Damen kallte inn hunden sin, og når den var på vei bort til damen kom min i full fart igjen forbi den andre hunden og skulle leke. Den andre hunden glefset flere ganger da min var på vei forbi. Men så klikket det for min unghund, og hun gikk nærmest til angrep på den andre hunden. Og den andre svarte. Vi måtte skille de. Heldigvis ingen skader. Damen var ganske forskrekket, hun sa hennes pleide å ungå andre hunder og si fra om de kom for nærme, men aldri slik. Jeg var også redd, for min har aldri oppført seg sånn. Vi tok på de bånd, og da stod de fint før de plutselig angrep hverandre igjen. Jeg vet at min hund er usikker over for mennesker og ganske mye annet, men jeg håpte nå at hunder skulle vært greit å møte... Ville bare lufte tankene litt... Anonymkode: c5a40...593
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #2 Skrevet 7. april 2016 Du skulle kalt inn din egen hund, når den ikke lot den andre hunden være i fred. Hunden viser at den ikke vil leke, tre ganger. Hunden din burde ha gitt seg, når den ikke gjør det ville jeg ropt den inn. Ikke alle hunder går overens. Anonymkode: cc8f6...625 19
Surriball Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skulle kalt inn din egen hund, når den ikke lot den andre hunden være i fred. Hunden viser at den ikke vil leke, tre ganger. Hunden din burde ha gitt seg, når den ikke gjør det ville jeg ropt den inn. Ikke alle hunder går overens. Anonymkode: cc8f6...625 Dette. Når det er sagt så går livet videre. Nå har du lært av denne hendelsen og tar inn hunden din neste gang. Du må bare fortsette å la den treffe andre hunder, men unghunder er ofte ikke så flinke til å ta korreks fra eldre hunder ennå. De bare kjører på, og da må vi som eiere inn og ta styringa sånn at den andre hunden slipper innpåslitne valper når de har sagt ifra at det er nok. Unghunder er litt dumme ennå. I tillegg er det høflig å ta inn hunden sin når det kommer fremmede og spørre om de får lov å hilse før du lar hunden din slippe bort. Den kan være at den andre hunden er sur, redd eller syk, eller holder på å trene på noe som din ikke skal forstyrre. Ikke alle har lyst til å hilse. Men ikke la en hendelse ødelegge for deg og hunden din. Shit happens, vi lærer av det og går videre 4
daemonia Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 Du har en ung tispe. Da kan du ikke stole på dem. Noen av dem er et sant helvete å ha med å gjøre. Det samme gjelder med hannhunder vel og merke, men min erfaring er at hannene generelt er enklere. Denne hunden er ikke under kontroll. Enda. Du m vente med å ha hunden løs frem til du har fått trene ordentlig og til denne hormonelle perioden er over. Det du skulle gjort var som andre her sier å kalle inn din hund og eventuelt tatt båndet på og gått videre. Ikke la din hund være løs rundt andre hunder du ikke kjenner inntil videre. Hold deg til hunder du kjenner slik at din hund får lært seg hvordan det skal gjøres. Det vil gå seg til, men hun er i en alder der du ikke skal ha for mye tillit til hva hun gjør for å si det slik. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 Du kan ikke slippe hunden din løs når du ikke har full kontroll på den. ALLTID rop inn hunden og SPØR eieren av den andre før din hund kan løpe bort og hilse. Finnes absolutt ingen unntak der. Jeg ville heller aldri hatt med en ti måneder gammel hund på frislipp noe sted med hunder jeg selv ikke kjente. Det er så viktig å skape godt grunnlag i ungdomstiden til hundene, det er ikke verdt å risikere en hund som ikke går med andre så tidlig. Og for å si det sånn, hvis noen hadde sluppet sin hund løs mot min uten å spurt først hadde jeg blitt så forbanna at du aner ikke. Min har blitt angrepet før, og hadde det skjedd igjen hadde jeg anmeldt slik at eier hadde fått bot pga hundeloven (du har aldri lov å ha hunden løs med mindre du har full kontroll, og kan kalle den inn når som helst, feks. FØR den løper bort til andre hunder) Anonymkode: d9c3a...e3e 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 TS her Takk for svar. Jeg har lært. Men den andre hunden var også løs, den var like langt unna eieren sin som min var unna meg. Anonymkode: c5a40...593
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #7 Skrevet 7. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg har lært. Men den andre hunden var også løs, den var like langt unna eieren sin som min var unna meg. Anonymkode: c5a40...593 Nå har jeg ikke hund, men dette klarte jeg ikke la være å kommentere. Hva hun gjør eller ikke gjør er du IKKE ansvarlig for! Du er kun ansvarlig for hva DU gjør med DIN hund! Det at hun lot sin hund være langt unna unnskylder ikke at du ikke hadde kontroll på din hund?! Anonymkode: e080a...cb9 7
Tabris Skrevet 7. april 2016 #8 Skrevet 7. april 2016 Jeg forstår at dette ikke var en kjekk erfaring, men prøv å ikke legg for mye i det. Det høres ikke ut som om det var et alvorlig angrep - de fleste slåsskamper mellom hunder er ikke det. Hadde en eller begge av hundene ment å skade, så hadde de gjort det. Jeg er enig med de andre i at du skulle ropt din inn til deg når den ikke ville la den andre hunden være i fred, men dette er sånn som skjer. Nå vet du det til neste gang. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #9 Skrevet 7. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg har lært. Men den andre hunden var også løs, den var like langt unna eieren sin som min var unna meg. Anonymkode: c5a40...593 Det spiller ingen rolle. Det var din hund som løp bort til den andre. Det er uansett greit å ALLTID spørre om lov før man lar hunden hilse. Ikke bare fordi din egen hund kunne gjøre noe galt, men tenk om den andre var aggressiv? Tenk om den andre hadde skadet din hund fordi du ikke ropte inn hunden din og spurte før du lot din egen hilse? Da hadde du selv vært skyld i skaden. Anonymkode: d9c3a...e3e 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #10 Skrevet 7. april 2016 Dere skulle begge hatt hundene deres i bånd, da det faktisk er båndtvang nå, og det gjelder for alle. Og som flere her sier, så skulle du kalt inn bikkja di den første gangen den andre hunden sa ifra. Anonymkode: 05f1b...798 2
Tabris Skrevet 7. april 2016 #11 Skrevet 7. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere skulle begge hatt hundene deres i bånd, da det faktisk er båndtvang nå, og det gjelder for alle. Og som flere her sier, så skulle du kalt inn bikkja di den første gangen den andre hunden sa ifra. Anonymkode: 05f1b...798 TS var på et friområde hvor det er lov å ha hundene løs. 1
Honey Dew Skrevet 7. april 2016 #12 Skrevet 7. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg har lært. Men den andre hunden var også løs, den var like langt unna eieren sin som min var unna meg. Anonymkode: c5a40...593 Du skal ikke bry deg om den andre hunden. Du skal konsentrere deg om din egen og ha kontroll på den. Hva andre hundeiere gjør med hunden sin når det er din hund som angriper, skal du ikke tenke på. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #13 Skrevet 7. april 2016 1 time siden, Tabris skrev: TS var på et friområde hvor det er lov å ha hundene løs. Ok da beklager jeg. Anonymkode: 05f1b...798
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå