Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne jeg har hatt i mange år. Jeg er glad i henne, men i det siste har jeg følt en forandring.

Vi bor i forskjellige byer ( vi bodde i samme by tidligere ) og det kan gå lang tid uten kontakt, men når vi snakkes ( på tlf, skype etc ), er vi alltid "der" igjen. Jeg skjønner jo at hun har sitt liv der hun er og jeg mitt liv her jeg er, men det har skjedd endel episoder som gjør at jeg begynner å tvile på vennskapet vårt. Hun sier f.eks alltid at når hun kommer til byen jeg bor i ( bl.a i forbindelse med jobb, hun reiser endel i jobben sin ), MÅ vi treffes , og at hun vil booke en ekstra helg så vi kan finne på noe, gå ut sammen osv. Men det siste året har det ALDRI skjedd. Hun har t.o.m vært i byen jeg er i , uten å gi et pip ( har fått vite det i ettertid ). De gangene vi da har møttes har vært en lynkjapp kaffe ( når det passer henne, dvs i forbindelse med jobbreise ) og hun sier hun er sååå sliten av uka, at hun bare vil dra hjem fredag. Men , så viser det seg ofte at hun allikevel var ute da hun kom hjem ( i byen hun bor i ), dvs dro rett på byen etter jobbreisen som hun påstod til meg at hun var sååå sliten av, dette kommer gjerne frem når vi snakkes på tlf f.eks en søndag. Da har hun endel spørsmål angående en type hun traff på byen, evt en hun har sett endel en periode osv. Hun er mye mer ute enn meg. Vi er begge single. 

Det jeg nå spesielt har reagert på, er at jeg har foreslått å fra til hennes by noen ganger, men det passer aldri. Hun prioriterer det ikke, sånn føles det for meg. Selv om hun sier at vi må gjøre ditt og datt ofte, det blir bare tomme ord. Hun atr ofte kontakt på tlf/skype, men vi har hatt mindre kontakt i det siste, jeg har bl.a tatt mindre kontakt fordi jeg føler vennskapet bare handler om og snakkes, gjerne om hennes problemer på tlf...ikke at vi møtes lenger som før. Da jeg sa jeg hadde tenkt å ta en tur nå sist høst, svarte hun meg mange dager seinere ( det føltes veldig lunkent når jeg først foreslo å komme ei helg ), og hun sa at hun da skulle dra et annet sted, noe jeg føler hun bestemte seg for etter jeg kom med mitt forslag. 

Nylig dukket det opp noe jeg må gjøre i byen hun er i, så jeg tenkte å høre med henne om vi kunne møtes den helga. Jeg nevnte det da hun ringte meg en dag, men nei, hun kunne ikke ha noen planer da, det var helt umulig, og det er dette som er problemet, jeg kan aldri ha en plan med henne lenger! Det rare var at hun mld meg dagen etter den datoen jeg foreslo å besøke henne, der hun skrev at hun regnet med at jeg ikke hadde vært der siden hun aldri hadde hørt fra meg...! Hallo : hun var jo lunken og absolutt ikke interessert i å møte meg da jeg foreslo å komme, "kunne ikke ha noen planer" som hun sa gang på gang. Så hvordan trodde hun at jeg ville ta kontakt med henne hvis jeg tok turen? Jeg tok ikke turen da , ikke pga henne, men pga noe annet som gjorde at det ble endringer. 

Det skal alltid gå på hennes premisser når vi skal møtes, og det begynner jeg å bli lei av. Det siste som nå har fått meg til å revurdere hele vennskapet er at jeg nå må reise til den byen hun er i siden den forrige turen ble avlyst, og da skrev jeg henne en mld om at jeg kommer da og da, og håper vi kan møtes , og at vi kunne dra ut sammen, som vi ( også hun! ) har snakket så lenge om. Jeg sa ifra i god tid. Da mld hun meg slapt neste dag, først at hun var glad jeg skulle gjøre det som jeg skulle i byen, samt en kort bisetning om at hun ikke kunne møte meg "denne gangen" ( dette var snakk om én fredags kveld og om jeg evt kunne sove over til lørdag, hun har ofte tilbudt meg å sove over tidligere ). Hun var opptatt både fredag og lørdag som hun skrev. Og godt mulig det er sant, men hun har ofte klaget over hvor lite venner hun har der hun nå er, og at hun savner folk  gå ut med, bl.a meg... Jeg føler meg avvist, og vet ikke om jeg orker dette "vennskapet" lenger da jeg føler hun er egoistisk, og kun tenker på seg og sine behov til når vi skal kunne møtes. Jeg tenker og at hun kunne gjort noe for å møte meg, selv om hun evt har andre planer.

Er det jeg som forventer for mye av et vennskap? Jeg føler rett og slett for å avvise henne evt neste gang hun tar kontakt.

Anonymkode: 004a3...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kutt henne ut.

Har hatt en venninne som det, og det er bare slitsomt,

Anonymkode: ea809...91f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kutt henne ut.

Har hatt en venninne som det, og det er bare slitsomt,

Problemet er hvordan jeg skal kutte henne ut...

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er hvordan jeg skal kutte henne ut...

ikke ta kontakt og ikke svar, eventuelt bare svare uten å vise til at du vil snakke videre/møtes.

Tviler sterkt på at hun kommer til å spørre deg om å finne på noe. skulle hun det svar vagt og aldri kom tilbake til det.

til slutt tar hun hintet.

Behøver ikke å være vanskeligere enn det..

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at dere er venninner? Slik du skriver høres det lenge siden dere har vært det om dere i det hele tatt har vært det. Jeg ville kanskje lagt henne mer i bekjentlista.

Ikke vanskelig å kutte ut noen som ikke gidder å møte deg. Du gidder ikke møte henne heller. Bare fade henne ut. Hvis hun reagerer på det så får du være ærlig, og si at du føler ikke dere var særlig gode venner etter hvert. 

Eller så har du et valg å ta dette opp med henne. Si det rått og brutalt. Nesten lim inn det du skrev i HI og send det til henne. Hvis vi skal fortsette vennskapet så må noe forandres.

Eller så har du et annet valg, og bli som henne. Rett og slett snakk masse om deg, og det du vil snakke om. Når hun snakker om seg prøv å få ting over på deg. Når du vil møte henne så si kan vi møtes og mas på henne til at dere møtes. Hvis du ikke vil møtes så si at det ikke passer. Ta kontroll over vennskapet, og ikke bare sitt der å ta i mot.

Hvilket valg du tar er opp til deg, men dårlige venner er helt ubrukelig i min verden.

Anonymkode: ad4a7...08f

Skrevet

Huff, her var det mye følelser og tanker som tydeligvis har lagt litt trykk på deg. Jeg vil absolutt ikke si at du forventer for mye av henne. Det er jo vennen din, og du forventer det samme av andre uten å bli avvist på samme måte? Når man omgås slike mennesker, der man føler at de tar mer enn de gir, så tar det bare en viss tid før man skjønner at dette er nytteløst. Jeg skjønner at dette har vært en venninne som har betydd mye for deg og at det kan være vanskelig å gi slipp, men jeg tenker også litt på deg. Det må være veldig usikkert og følelsesmessig avvisende å forholde seg til? Hadde jeg vært i den situasjonen selv hadde jeg valgt å ikke ha så mye kontakt med denne venninnen, for det virker som om hun suger litt energi ut av deg når hun holder på slik. Det er tydelig at det hun driver på med er tomprat. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ikke ta kontakt og ikke svar, eventuelt bare svare uten å vise til at du vil snakke videre/møtes.

Tviler sterkt på at hun kommer til å spørre deg om å finne på noe. skulle hun det svar vagt og aldri kom tilbake til det.

til slutt tar hun hintet.

Behøver ikke å være vanskeligere enn det..

Takk for svar. Ja, har tenkt litt på å la det fade ut på en måte. Holdte på å gjøre det første gangen hun bare sa at "hun kunne ikke ha noen planer".., en sjelden gang jeg hadde tenkt å komme på besøk. Hun viste ingen interesse på og møtes, og det var sårende. Synes også det var rart at hun mld meg dagen etter jeg hadde tenkt å komme, å si at "hun regnet med at jeg ikke hadde dratt siden hun ikke hadde hørt noe ifra meg". Hvorfor sa hun det, når hun var så avvisende da jeg spurte? Jeg spurte henne igjen da jeg uansett må dra dit ei helg, men jeg skal absoutt ikke kontakte henne. Problemet er at jeg synes hun er tvetydig. Hun skrev f.eks nå sist at jeg kunne booke et sted i nærheten hvis jeg kom igjen pga noe, hun nevnte da f.eks til sensommeren ( for det er mulig jeg tilbake dit pga noe, og det vet hun ) Men det er det som er problemet. Det er alltid   "en annen gang" vi skal møtes, liksom... 

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ganske selvopptatt ut, så det kan nok hende at hun ikke forstår hvordan det er for deg fordi hun er så opphengt i seg selv. Du kan behandle henne på samme måte som hun gjør deg, kutte helt ut eller si hva du føler og se hva hun svarer.

Anonymkode: 21719...bb3

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at dere er venninner? Slik du skriver høres det lenge siden dere har vært det om dere i det hele tatt har vært det. Jeg ville kanskje lagt henne mer i bekjentlista.

Ikke vanskelig å kutte ut noen som ikke gidder å møte deg. Du gidder ikke møte henne heller. Bare fade henne ut. Hvis hun reagerer på det så får du være ærlig, og si at du føler ikke dere var særlig gode venner etter hvert. 

Eller så har du et valg å ta dette opp med henne. Si det rått og brutalt. Nesten lim inn det du skrev i HI og send det til henne. Hvis vi skal fortsette vennskapet så må noe forandres.

Eller så har du et annet valg, og bli som henne. Rett og slett snakk masse om deg, og det du vil snakke om. Når hun snakker om seg prøv å få ting over på deg. Når du vil møte henne så si kan vi møtes og mas på henne til at dere møtes. Hvis du ikke vil møtes så si at det ikke passer. Ta kontroll over vennskapet, og ikke bare sitt der å ta i mot.

Hvilket valg du tar er opp til deg, men dårlige venner er helt ubrukelig i min verden.

Det var kanskje ikke hel rett av meg å si at hun bare snakker om sitt, jeg snakker også om mitt, men jeg har lagt merke til et mønster der hun engasjerer seg lite når jeg forteller noe, som om hun ikke lytter ordentlig, mens jeg lever meg inn i det hun iser, stiller spørsmål tilbake etc. Savner at hun kan gjøre det. Jeg har noen ganger sagt ifra til henne om andre ting, men kritikk tåler hun svært dårlig. Hun har f.eks sagt at hun vil heller at jeg lytter enn at jeg kommer med råd som hun oppfatter som kritikk ( var mye styr med en type bl.a der jeg hele tiden sa at jeg synes ikke han er nok interessert , og gjett hvem som hadde rett...), men hun kjører sitt løp uansett. Hun tok ingen av rådene jeg kom med. Blir heller sur fordi jeg ikke bare lytter. Jeg mener at man som gode venninner må få kunne si ifra hvis man føler at den ene er i et destruktivt forhold som hun ikke så selv. Så vet ikke om jeg vil komme noen vei med å snakke til henne. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, JulesLykke skrev:

Huff, her var det mye følelser og tanker som tydeligvis har lagt litt trykk på deg. Jeg vil absolutt ikke si at du forventer for mye av henne. Det er jo vennen din, og du forventer det samme av andre uten å bli avvist på samme måte? Når man omgås slike mennesker, der man føler at de tar mer enn de gir, så tar det bare en viss tid før man skjønner at dette er nytteløst. Jeg skjønner at dette har vært en venninne som har betydd mye for deg og at det kan være vanskelig å gi slipp, men jeg tenker også litt på deg. Det må være veldig usikkert og følelsesmessig avvisende å forholde seg til? Hadde jeg vært i den situasjonen selv hadde jeg valgt å ikke ha så mye kontakt med denne venninnen, for det virker som om hun suger litt energi ut av deg når hun holder på slik. Det er tydelig at det hun driver på med er tomprat. 

Takk for svar. Ja, det er nettopp dette jeg føler. Hun suger energien ut av meg på en ubehagelig måte. Tror jeg skal ha mindre kontakt med henne, ikke ta noe initiativ til noe med henne mer, så mulig kontakten bare fader naturlig ut. Kjipt, men når hun nå to ganger har vist null interesser på å møte meg når jeg kommer til byen hun bor i ( har ikke vært der på godt over et år ), så føler jeg at jeg ikke kan regne med henne lenger. 

Anonymkode: bdbc5...3e4

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å aktivt avslutte vennskapet. Det er jo bare å ikke forvente noe av henne, og heller ikke sette himmel og jord i bevegelse når hun ønsker å møtes. Er hun i byen og vil møtes for en kopp kaffe og du har tid, anledning og lyst, så gjør du det. Om det ikke passer så svarer du nei.

Legg lista der hun legger den,  så vil det dø ut av seg selv med mindre du finner ut at du setter pris på et mer sporadisk vennskap. Det kan fint fungere det også. Bare legg lista der venninna di gjør det, ikke forvent noe, da slipper du å bli skuffet og irritert. Og så er det bare å la det utvikle seg naturlig. 

Anonymkode: 20a1d...fff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å aktivt avslutte vennskapet. Det er jo bare å ikke forvente noe av henne, og heller ikke sette himmel og jord i bevegelse når hun ønsker å møtes. Er hun i byen og vil møtes for en kopp kaffe og du har tid, anledning og lyst, så gjør du det. Om det ikke passer så svarer du nei.

Legg lista der hun legger den,  så vil det dø ut av seg selv med mindre du finner ut at du setter pris på et mer sporadisk vennskap. Det kan fint fungere det også. Bare legg lista der venninna di gjør det, ikke forvent noe, da slipper du å bli skuffet og irritert. Og så er det bare å la det utvikle seg naturlig. 

Enig med deg, men akkurat nå føles det veldig ubalansert, så jeg har behov for å vise en reaksjon, med å være borte en periode uten noe kontakt fra meg ( hvis hun kontakter meg igjen da... ) Det jeg synes er irriterende med henne, er at de gangene hun hører jeg skal møte en annen venninne/venninner, de gangene jeg har andre planer, er hun veldig interessert i å møte meg. Som om jeg da blir mer "interessant", og det synes jeg er falskt. Jeg klarer godt å være mye alene, og jeg har overhode ikke den holdningen til henne eller andre jeg omgåes. Har bare lagt merke til det. Kan det være at hun har dårlig selvbilde selv om hun er egenrådig? Huff, skal vel ikke spekulere for mye om hvorfor hun er som hun er, men han fyren hun var helt på tuppa etter, han hadde totalt forpliktelsesangst, han var heller ikke interesset i henne og de som viser interesse for henne er hun aldri interessert i. Så mulig hun er sånn i vennskap også...Slitsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke jo ikke å sibhva du skal. Du kan bare skrive at det passer dessverre dårlig, fullt opp med amdre ting osv. Ikke svar hver gsng hun ringer eller sender sms. 

Irritasjonen vil gi seg når du får avstand. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke jo ikke å sibhva du skal. Du kan bare skrive at det passer dessverre dårlig, fullt opp med amdre ting osv. Ikke svar hver gsng hun ringer eller sender sms. 

Irritasjonen vil gi seg når du får avstand. 

Takk for kloke ord.

AnonymBruker
Skrevet

Det rare er at jeg sist hadde på følelsen at hun kom til å mld meg like etter at hun trodde( vel ikke trodde, som hun skrev i mld til meg ) jeg hadde vært i byen hun er i, noe hun gjorde. Som om hun bare skulle kontrollere meg, samtidig som hun sa hun knne ikke legge noen planer da...Det er jo litt søkt, eller hva?

Har på følelsen av at hun vil gjøre det samme nå. Mld meg etter hun tror jeg har vært der...Skjønner ikke greia...

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker bare veldig opptatt av seg selv. Noen er det bevist og andre ikke. Jeg har en venninne som alltid kom for sent til avtaler, var veldig opptatt av seg selv og egentlig veldig egoistisk.

Jeg måtte til slutt si det til henne. Rett ut at det er respektløst å komme for sent til avtaler hver gang. Hun ble rett og slett sjokkert. Hun ante ikke at det var så big deal. Jeg måtte forklare henne at det var det. I arbeidssammenheng, vennskap osv sløser man ikke bort tiden til andre. Kan ikke bare avlyse avtaler som har begynt eller la folk sitte å vente. Etter jeg tok det opp kom hun ikke for sent mer. 

Hun har skjerpet seg, selv om hun har litt igjen er hun mye bedre. Nå får jeg også noe ut av vennskskapet. Tror det er viktig. At ikke bare en som får noen og stiller opp, men at det går begge veier.,

Hvorfor din venninne er slik er unulig å vite. Min venninne fikk en aha-opplevelse når jeg sa det til henne, men hun hadde ikke de beste foreldrene som kunne lære henne slike ting. Så for henne var dette ny informasjon, men ingen hadde sagt det til henne før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker bare veldig opptatt av seg selv. Noen er det bevist og andre ikke. Jeg har en venninne som alltid kom for sent til avtaler, var veldig opptatt av seg selv og egentlig veldig egoistisk.

Jeg måtte til slutt si det til henne. Rett ut at det er respektløst å komme for sent til avtaler hver gang. Hun ble rett og slett sjokkert. Hun ante ikke at det var så big deal. Jeg måtte forklare henne at det var det. I arbeidssammenheng, vennskap osv sløser man ikke bort tiden til andre. Kan ikke bare avlyse avtaler som har begynt eller la folk sitte å vente. Etter jeg tok det opp kom hun ikke for sent mer. 

Hun har skjerpet seg, selv om hun har litt igjen er hun mye bedre. Nå får jeg også noe ut av vennskskapet. Tror det er viktig. At ikke bare en som får noen og stiller opp, men at det går begge veier.,

Hvorfor din venninne er slik er unulig å vite. Min venninne fikk en aha-opplevelse når jeg sa det til henne, men hun hadde ikke de beste foreldrene som kunne lære henne slike ting. Så for henne var dette ny informasjon, men ingen hadde sagt det til henne før. 

Du har et poeng og ja, hun er veldig opptatt av seg selv. Godt mulig hun ikke ser det selv siden det alltid skal gå på hennes premisser når vi evt skal møtes. Veldig ofte iallefall, da det mer og mer blir når hun kommer i forbindelse med jobben sin, at vi kun møtes for en kafe da, begynnner forøvrig også å bli lenge siden.

Bra du konfronterte venninna di og at det ordnet seg mellom dere. Men i mitt tilfelle vet jeg ikke om det lønner seg å konfrontere henne, når hun ikke viser interesse på å møte meg? Hun tar endel kontakt via tlf/skype, men har merket mer og mer at det er som om hun unngår meg når jeg foreslår at vi skal møtes , og det er sårende:icon_frown:  Føler jeg også har nådd "kvota mi" nå sist, da hun atter en gang, etter nylig da jeg sa at jeg skulle komme dit i påsken ( når hun har fri ), men da kunne hun absolutt ikke ha noen planer, men ville allikevel vite om jeg hadde vært der siden hun mld meg dagen etter jeg hadde tenkt å dra...Og nå sist når jeg sier at jeg kommer da og da og håper vi kunne møtes, da svarer hun meg for det første seint dagen etterpå, samt slapt og lunkent, sier bare i en bisetning at hun er opptatt fredag og lørdag "så vi kan nok ikke møtes denne gangen". Jeg føler hun bevisst unngår meg, da alle som har en god venninne hadde prioritert og tatt om så bare en kaffe, det hadde de klart å få til, og som jeg nevnte tidligere, hun klager ofte over at hun har så få gode venner der hun er nå. Da blir det hele rart synes jeg...

Problemet er om jeg skal si det rett ut til henne evt neste gang hun har kontakt eller om jeg bare skal la det fade ut. Jeg kan jo ikke tvinge henne til å møte meg hvis hun ikke vil, men da skjønner jeg ikke hvorfor hun allikevel tar kontakt på tlf, som da hun mld meg om jeg hadde vært der ( at jeg kunnne jo ikke vært der siden hun ikke hørte noe ifra meg... ).Sånne ting.

Blir helt forvirra jeg.

Skrevet

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, det er nettopp dette jeg føler. Hun suger energien ut av meg på en ubehagelig måte. Tror jeg skal ha mindre kontakt med henne, ikke ta noe initiativ til noe med henne mer, så mulig kontakten bare fader naturlig ut. Kjipt, men når hun nå to ganger har vist null interesser på å møte meg når jeg kommer til byen hun bor i ( har ikke vært der på godt over et år ), så føler jeg at jeg ikke kan regne med henne lenger. 

Anonymkode: bdbc5...3e4

For din egen del, så tror jeg det er lurt å ikke ta så mye initiativ, som du sier selv. Det tror jeg sparer deg for en mye unødvendige negative følelser. Men lykke til, håper det ordner seg for deg :) 

• Liker 1
Skrevet

Uff - du bruker ALT for mye energi for å dyrke dette vennskapet. Hun viser at hun er ikke i nærheten av å være like engasjert som du er. Hvis det var meg ville jeg ha bare snakket med henne på telefon for å skravle litt ellers kuttet henne rett ut. Ellers ville jeg ha sluttet å prøve å planlegge noe som helst med henne og lev livet videre

• Liker 1
Skrevet

To identiske tråder er slått sammen. 

Mynona, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...