AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Jeg syntes det er helt forferdelig å i det hele tatt tenke disse tankene, men her ligger jeg altså med tanker om jeg burde sende en bekymringsmelding til bv angående en av mine beste venninner. Saken er den; Hun har vært sammen med barnefar i 7 år. De har to barn sammen, en på 5 og en på 1 år. Barnefaren har i mange av disse årene NAV'et i mangel på arbeidsvilje. Hun har jobbet og forsørget denne familien i alle disse årene. Jeg har tidligere vært masse med de, men de siste årene trukket meg tilbake pga hans oppførsel, og er derfor ikke hos de, men lar hun komme til meg med barna så ofte som overhodet mulig. Problemet jeg har med han er; Jeg vet at han røyker hasj mens barna er tilstede i huset /sover. Han har tidligere slått venninen min mens han var ruset. (Dette har visstnok skjedd kun en gang.) Han rister hardt i barna og klapper til de når de ikke hører etter. (De gangene jeg har sett så er det ikke hardt men allikevel!) Han skriker høylytt til de, og kaller de drittunger. Får helt vondt av å se venninen min i dette forholdet, og hun virker så tiltaksløs.. Skjønner ikke hva hun ser i han siden han heller ikke behandler hun bra. Ønsker ikke at hun på noen måte skal miste barna eller noe slikt, men ønsker at han skal få en "wake up call" og se at dette går sterkt utover barna. Hun forteller meg ikke lenger hva som foregår der, for jeg takler det rett og slett ikke. Blir direkte sint og føler hun gjør lite for å bedre situasjonen. Virker som hun har gitt opp Hva ville du gjort i denne situasjonen? Hva vil konsekvensen bli om barnevernet ble koblet inn? Føler meg som verdens mest råtne venninne men.. Ungene sitt ve og vel går først Anonymkode: dc3f4...211 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 6. april 2016 Selvfølgelig, du burde ringt for lenge siden!!!!!!! Anonymkode: 2f028...80e 50
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Noen bør varsle ja. Det venninnen din bør tenke på, er at så lenge hun går der apatisk og lar far mishandle barna i deres felles hjem blir hun å rekne som medskyldig. Anonymkode: 8f728...628 20
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 (endret) w Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 Det kan hende venninen din blir glad for at noen griper inn hvis hun har "gitt opp" og blitt apatisk? Fyren høres helsefarlig ut for både barna og henne. Anonymkode: d3919...2da 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 Hu vil nok få valget mellom barn og mann av barnevernet. Anonymkode: 4de87...4bc 9
Gjest Fox Mulder Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hu vil nok få valget mellom barn og mann av barnevernet. Anonymkode: 4de87...4bc Så lenge det ikke er snakk om overgriperne fra Bjerke så er det ingen grunn til bekymring
Fireflies Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 Varsle barnevernet! Hvis noe skjer med de ungene fordi du holdt kjeft så er du medskyldig! Ellers, hvis det viser seg at bara ikke kan bo med far så vil mor få et valg. Enten flytter hun eller så mister hun barna. 5
Tibbie Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Hun er sammen med en som ikke er ambisiøs og ikke kan bidra særllg økonomisk OG han er elendig med barn? Hun må være bra lei av han, ja. Du kan jo ringe BV og spørre hva eventuelle konsekvenser er før du sier hvem det gjelder, men jeg tviler på at de vil ta barna fra henne Ser for meg at de kanskje forteller henne at hun med barna må flytte bort fra han, ellers... Kanskje det er det hun trenger. En unnskyldning. Skjønner jo at hun kan synes det er vanskelig å gjøre det slutt med kjæresten OG bli alenemor, men det virker som om det er det beste for både hun og småttisene. Du ringer, men ikke si at det er du som har gjort det. Hun vil nok bli sint, selv om det er til hennes fordel.
Sulosi Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 Du kan varsle anonymt sant og så får familien ett hjemmebesøk (de får beskjed på forhånd) hvor bv forsøke å danne seg ett bilde av familien opp mot den bekymringen du har sendt inn. Barnevernet setter inn tiltak for å hjelpe dem. Kanskje de setter ett ultimatum til far mtp rus. Barnehageplass er ofte brukt tiltak, en person som kommer hjem til de og hjelper med renhold ol Si ifra, kanskje du er den eneste som vet hvordan det er hjemme hos dem som faktisk tør melde. 3
_Aries Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 Jeg tror nok jeg ville gitt henne et ultimatum sånn at hun får en sjanse til å ordne opp selv. Be henne om kaste ut mannen eller så varsler du BV. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Du varsler selvfølgelig barnevernet. Fortell det slik de er. De vil nok kreve at mor flytter fra mannen siden det er han som mishandler barna. I tillegg vil de nok (hvis du stiller som vitne) anmelde han til politiet for vold mot barn. Engangshendelser vet jeg straffes med bot og ikke noe mer, jeg vet tilogmed om de som fortsatt har barna sine hjemme selv etter å ha fått bot for slag. Og du, ring med en gang i morgen!! Dette er både fysisk og psykisk mishandling, og burde vært varslet allerede første gang du så eller hørte om det! Anonymkode: 6a3db...076 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, _Aries skrev: Jeg tror nok jeg ville gitt henne et ultimatum sånn at hun får en sjanse til å ordne opp selv. Be henne om kaste ut mannen eller så varsler du BV. Det ultimatumet kan barnevernet gi! Når det har gått så langt at mannen slår ungene så er ikke det noe man skal la foregå et sekund til!!! Anonymkode: 6a3db...076 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 Takk for svar. Vi er tre nære venninner, men de to andre mener at det ikke er vår plass å ringe BV, men jeg får altså ikke lagt den tanken vekk.. Eneste jeg frykter er at samboeren hennes er EKSTREMT manipulerende og kan ved feks et besøk fra BV virke som en veldig omsorgsfull og god far, noe han absolutt ikke er, og at han på den måten "slipper unna". I tillegg er jeg faktisk litt redd for hva han kan finne på om han skulle finne ut at det er jeg som har ringt inn på de. Han har sittet inne for vold, og har et ekstremt temperament når det står som verst. Ser ut til at jeg bare må følge magefølelsen og ringe inn. Hvordan følger barnevernet opp? Kan de komme uanmeldt? Må han ta noen form for urinprøve? Eller kommer de bare på avtalt besøk og tar en kaffe og en prat liksom.... TS Anonymkode: dc3f4...211 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi er tre nære venninner, men de to andre mener at det ikke er vår plass å ringe BV, men jeg får altså ikke lagt den tanken vekk.. Eneste jeg frykter er at samboeren hennes er EKSTREMT manipulerende og kan ved feks et besøk fra BV virke som en veldig omsorgsfull og god far, noe han absolutt ikke er, og at han på den måten "slipper unna". I tillegg er jeg faktisk litt redd for hva han kan finne på om han skulle finne ut at det er jeg som har ringt inn på de. Han har sittet inne for vold, og har et ekstremt temperament når det står som verst. Ser ut til at jeg bare må følge magefølelsen og ringe inn. Hvordan følger barnevernet opp? Kan de komme uanmeldt? Må han ta noen form for urinprøve? Eller kommer de bare på avtalt besøk og tar en kaffe og en prat liksom.... TS Anonymkode: dc3f4...211 Du får stille som vitne på mishandlingen du har sett, så er det ikke noe problem om han lyver. At du i det hele tatt vurderer å ikke melde er vanvittig, så feig har du ikke lov til å være! Det er faktisk ulovlig om du ikke melder. Hvordan tror du barna der har det? Du har sett på at de har blitt slått av faren sin, uten å gjøre noenting. De tror det er vanlig, og godtatt, fordi andre voksne ser det uten å beskytte dem. Ja, du bør ha grusomt dårlig samvittighet for å ikke ha gjort noe tidligere! Skammelig rett og slett. Se for deg hvordan barna har det med den faren der. Se for deg frykten når han kommer sint mot dem for å klappe til dem. Se for deg selvfølelsen de sitter med etter å ha blitt kalt drittunger. Det du gjør, er å ringe og melde MED navn. Vis at du er en skikkelig person. Stå opp for uskyldige barn som ikke kan gjøre det selv. Og så forteller du det akkurat slik det er, med all info du har om både mishandling og rus. Og venninnen din som ikke tør å gjøre noe. Og at du er redd han, fordi han har vært voldelig før. Faen jeg blir så forbanna på folk som ikke gjør PLIKTEN sin når det gjelder å beskytte barn altså. At det går ann!! Anonymkode: 6a3db...076 16
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Vi er tre nære venninner, men de to andre mener at det ikke er vår plass å ringe BV, men jeg får altså ikke lagt den tanken vekk.. Eneste jeg frykter er at samboeren hennes er EKSTREMT manipulerende og kan ved feks et besøk fra BV virke som en veldig omsorgsfull og god far, noe han absolutt ikke er, og at han på den måten "slipper unna". I tillegg er jeg faktisk litt redd for hva han kan finne på om han skulle finne ut at det er jeg som har ringt inn på de. Han har sittet inne for vold, og har et ekstremt temperament når det står som verst. Ser ut til at jeg bare må følge magefølelsen og ringe inn. Hvordan følger barnevernet opp? Kan de komme uanmeldt? Må han ta noen form for urinprøve? Eller kommer de bare på avtalt besøk og tar en kaffe og en prat liksom.... TS Anonymkode: dc3f4...211 Tenk litt på den setningen der enda en gang. Her sitter du, en voksen kvinne, og er redd han. Hva tror du barna er?????? Anonymkode: 6a3db...076 30
SRC Skrevet 7. april 2016 #17 Skrevet 7. april 2016 Her skal du selvsagt varsle! Det er ikke et spørsmål om du skal eller ikke, det er din plikt etter det du har sett. Stakkars barn! 2
avida30 Skrevet 7. april 2016 #18 Skrevet 7. april 2016 (endret) Hasjrøykingen er hans problem og går ikke nødvendigvis utover noen andre. At han har klappet til henne en gang er deres privatsak. Jeg syns helt klart IKKE dette kvalifiserer til barnevernssak og syns generelt ikke man skal kontakte barnevernet med mindre det er total neglisjering av barnet eller gjentakende vold mot barnet. Vold mot samboer er politisak eller krisesenter sak. Barnevernet kan gjøre mer skade enn nytte, tenk på traumene barnet kan få om det blir fratatt foreldrene sine, og samlivs og tillittsproblemene paret får av å bli dømt på den måten. Det kan også ødelegge for fremtiden ved at de blir overvåket og situasjoner blir vridd og vendt på da barnevernet er ute etter å felle noen ikke konfliktløse. Som venninde snakker du medvenninden din om din bekymring og stoler på det hun svarer om situasjonen. Endret 7. april 2016 av avida30
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #19 Skrevet 7. april 2016 2 timer siden, avida30 skrev: Hasjrøykingen er hans problem og går ikke nødvendigvis utover noen andre. At han har klappet til henne en gang er deres privatsak. Jeg syns helt klart IKKE dette kvalifiserer til barnevernssak og syns generelt ikke man skal kontakte barnevernet med mindre det er total neglisjering av barnet eller gjentakende vold mot barnet. Vold mot samboer er politisak eller krisesenter sak. Barnevernet kan gjøre mer skade enn nytte, tenk på traumene barnet kan få om det blir fratatt foreldrene sine, og samlivs og tillittsproblemene paret får av å bli dømt på den måten. Det kan også ødelegge for fremtiden ved at de blir overvåket og situasjoner blir vridd og vendt på da barnevernet er ute etter å felle noen ikke konfliktløse. Som venninde snakker du medvenninden din om din bekymring og stoler på det hun svarer om situasjonen. Har du egentlig lest startinnlegget??? Siterer igjen en del av det under her. Dette er jo nettopp gjentakende vold (engangshendelse hadde heller ikke vært greit). Altså både fysisk og psykisk mishandling av barn. Og det mener du er en privatsak som IKKE kvalifiserer til barnevernssak? Forventer at du oppdager nå hva du har oversett og trekker tilbake dine påstander her. Vold mot barn er ikke greit! 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at han røyker hasj mens barna er tilstede i huset /sover. Han har tidligere slått venninen min mens han var ruset. (Dette har visstnok skjedd kun en gang.) Han rister hardt i barna og klapper til de når de ikke hører etter. (De gangene jeg har sett så er det ikke hardt men allikevel!) Han skriker høylytt til de, og kaller de drittunger. Anonymkode: dc3f4...211 Anonymkode: 6a3db...076 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #20 Skrevet 7. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes det er helt forferdelig å i det hele tatt tenke disse tankene, men her ligger jeg altså med tanker om jeg burde sende en bekymringsmelding til bv angående en av mine beste venninner. Saken er den; Hun har vært sammen med barnefar i 7 år. De har to barn sammen, en på 5 og en på 1 år. Barnefaren har i mange av disse årene NAV'et i mangel på arbeidsvilje. Hun har jobbet og forsørget denne familien i alle disse årene. Jeg har tidligere vært masse med de, men de siste årene trukket meg tilbake pga hans oppførsel, og er derfor ikke hos de, men lar hun komme til meg med barna så ofte som overhodet mulig. Problemet jeg har med han er; Jeg vet at han røyker hasj mens barna er tilstede i huset /sover. Han har tidligere slått venninen min mens han var ruset. (Dette har visstnok skjedd kun en gang.) Han rister hardt i barna og klapper til de når de ikke hører etter. (De gangene jeg har sett så er det ikke hardt men allikevel!) Han skriker høylytt til de, og kaller de drittunger. Får helt vondt av å se venninen min i dette forholdet, og hun virker så tiltaksløs.. Skjønner ikke hva hun ser i han siden han heller ikke behandler hun bra. Ønsker ikke at hun på noen måte skal miste barna eller noe slikt, men ønsker at han skal få en "wake up call" og se at dette går sterkt utover barna. Hun forteller meg ikke lenger hva som foregår der, for jeg takler det rett og slett ikke. Blir direkte sint og føler hun gjør lite for å bedre situasjonen. Virker som hun har gitt opp Hva ville du gjort i denne situasjonen? Hva vil konsekvensen bli om barnevernet ble koblet inn? Føler meg som verdens mest råtne venninne men.. Ungene sitt ve og vel går først Anonymkode: dc3f4...211 Hvordan vet du alt det du beskriver med sikkerhet, når du de siste årene ikke har vært hos de og det minste barnet er ett år? Anonymkode: 1afe1...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå