AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #61 Skrevet 6. april 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er litt farget over oppførselen beskrevet ovenfor. Anonymkode: c3c31...a4b Nei, alle kan ikke bidra med noe. Fordi arbeidsgivere ikke ønsker en arbeidstaker som kan jobbe to timer i uka, med kanskje fire måneder mellom hver uke han klarer å jobbe. Man får rett og slett ikke jobb selv om man har en restarbeidsevne på kanskje 10%. Poenget er at de fleste med slik restarbeidsevne har svært variabel form, feks. meg. Jeg kan stort sett aldri jobbe vinterhalvåret, da har jeg for vondt. Sommerhalvåret har jeg ødem og smerter av det. Jeg er i bedre form om kvelden enn om dagen, men hvis jeg har sovet dårlig eller tatt oppvasken så er det ikke sikkert jeg klarer likevel. Du har nok absolutt ingen anelse om hvordan det er å være ufør. Og hvordan kan du si at 20000 er MYE??? Har man 10.000 i boutgifter (som er relativt vanlig) så lever man nesten fra hånd til munn. At han vil ha mer forstår jeg innmari godt. Han vil aldri noensinne i livet ha mulighet til å tjene mer. Du har valgt yrket ditt selv, med den lønnen som er. Hvis du ikke er fornøyd med lønnen kan du bytte jobb, ta mer eller annen utdanning, jobbe ekstra, ta en egen helgejobb utenom osv. En ufør har ikke den muligheten. At du ikke forstår det virker ekstremt lite empatisk. Anonymkode: e777f...96c 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #62 Skrevet 6. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang var din utdannelse (etter videregående)? Anonymkode: f374e...457 Totalt for meg så var videregående 6 år, kronglete og forklare. Anonymkode: c3c31...a4b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #63 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Totalt for meg så var videregående 6 år, kronglete og forklare. Anonymkode: c3c31...a4b Ok. Krevde din utdannelse at du gikk 6 år på videregående? Anonymkode: f374e...457 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #64 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok. Krevde din utdannelse at du gikk 6 år på videregående? Anonymkode: f374e...457 Ja. Har noen ekstra fag. Anonymkode: c3c31...a4b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #65 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja. Har noen ekstra fag. Anonymkode: c3c31...a4b Ok. Forstår. Er det mulighet for videreutdanning inn en ditt fag/ yrke, og/ eller er det mulighet for å kunne få en høyere stilling (med eller uten videre utdanning/ kursing/ annet) innen det yrket/ arbeidsomådet som du jobber innen? Anonymkode: f374e...457
Roseh Skrevet 6. april 2016 #66 Skrevet 6. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Krevde din utdannelse at du gikk 6 år på videregående? Anonymkode: f374e...457 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #67 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, Roseh skrev: Beklager dårlig språk Men dere forsto hva jeg mente Anonymkode: f374e...457
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #68 Skrevet 6. april 2016 7 minutter siden, Roseh skrev: Hvordan burde jeg ha skrevet den setningen for at den skulle blitt korrekt? Ønsker å bli bedre til å skrive Anonymkode: f374e...457
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #69 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle kan ikke bidra med noe. Fordi arbeidsgivere ikke ønsker en arbeidstaker som kan jobbe to timer i uka, med kanskje fire måneder mellom hver uke han klarer å jobbe. Man får rett og slett ikke jobb selv om man har en restarbeidsevne på kanskje 10%. Poenget er at de fleste med slik restarbeidsevne har svært variabel form, feks. meg. Jeg kan stort sett aldri jobbe vinterhalvåret, da har jeg for vondt. Sommerhalvåret har jeg ødem og smerter av det. Jeg er i bedre form om kvelden enn om dagen, men hvis jeg har sovet dårlig eller tatt oppvasken så er det ikke sikkert jeg klarer likevel. Du har nok absolutt ingen anelse om hvordan det er å være ufør. Og hvordan kan du si at 20000 er MYE??? Har man 10.000 i boutgifter (som er relativt vanlig) så lever man nesten fra hånd til munn. At han vil ha mer forstår jeg innmari godt. Han vil aldri noensinne i livet ha mulighet til å tjene mer. Du har valgt yrket ditt selv, med den lønnen som er. Hvis du ikke er fornøyd med lønnen kan du bytte jobb, ta mer eller annen utdanning, jobbe ekstra, ta en egen helgejobb utenom osv. En ufør har ikke den muligheten. At du ikke forstår det virker ekstremt lite empatisk. Anonymkode: e777f...96c For meg som tjener 17500,- så er 20,000 mye ja. Jeg liker jobben min, lønnen er ikke alt, men skulle gjerne hatt mer. En ufør kan også jobbe hvis han føler at han er frisk til det. Men det var ikke det tråden dreide seg om, den dreide seg om at jeg lurte på hvorfor han i utgangspunktet hadde en for meg høy utbetaling, og allikevel vil ha mer. Hvorfor? Såklart vil vi alle ha mer, men da må jo vedkommende begrunne hvorfor, hvorfor mener han at han har krav på å få mere utbetalt enn en som jobber er det jeg lurer på. Anonymkode: c3c31...a4b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #70 Skrevet 6. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Forstår. Er det mulighet for videreutdanning inn en ditt fag/ yrke, og/ eller er det mulighet for å kunne få en høyere stilling (med eller uten videre utdanning/ kursing/ annet) innen det yrket/ arbeidsomådet som du jobber innen? Anonymkode: f374e...457 Der jeg er nå, er jeg på toppen, skal jeg nå noe høyere så må butikksjefen gå, og det skjer ikke med det første. Det er mulig med videreutdanning ja, men vet ikke helt hva fagtilleget blir da. Men det er noe jeg også ser på. Anonymkode: c3c31...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #71 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg som tjener 17500,- så er 20,000 mye ja. Jeg liker jobben min, lønnen er ikke alt, men skulle gjerne hatt mer. En ufør kan også jobbe hvis han føler at han er frisk til det. Men det var ikke det tråden dreide seg om, den dreide seg om at jeg lurte på hvorfor han i utgangspunktet hadde en for meg høy utbetaling, og allikevel vil ha mer. Hvorfor? Såklart vil vi alle ha mer, men da må jo vedkommende begrunne hvorfor, hvorfor mener han at han har krav på å få mere utbetalt enn en som jobber er det jeg lurer på. Anonymkode: c3c31...a4b For siste gang: Spør han. Du har fått mange mulige svar her. Anonymkode: 799ff...7ae
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #72 Skrevet 7. april 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg som tjener 17500,- så er 20,000 mye ja. Jeg liker jobben min, lønnen er ikke alt, men skulle gjerne hatt mer. En ufør kan også jobbe hvis han føler at han er frisk til det. Men det var ikke det tråden dreide seg om, den dreide seg om at jeg lurte på hvorfor han i utgangspunktet hadde en for meg høy utbetaling, og allikevel vil ha mer. Hvorfor? Såklart vil vi alle ha mer, men da må jo vedkommende begrunne hvorfor, hvorfor mener han at han har krav på å få mere utbetalt enn en som jobber er det jeg lurer på. Anonymkode: c3c31...a4b Kan du ikke bare akseptere at verden er urettferdig? Systemet er slik. Når du er så innmariens missfornøyd med forskjellene så kan du jo finne en uteligger å sammenligne deg med? Da vil du nemlig være den han missunner og gjerne skulle byttet med. Eller en tigger som ligger på kne på hushjørnene nede i byen, hva med å bytte en dag eller en uke med henne? Ligge på kne i timesvis med kommen foran deg og håpe på at noen slipper litt lommerusk ned i koppen din slik at du får til mat? Missunner du deg selv etter en uke på kne med tigging? Sett pris på det du har, du vet ikke når tid du kan miste det. Anonymkode: b869f...692 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #73 Skrevet 7. april 2016 Problemet her er vel at fyren du misunner så intenst er ufyselig. Henger ikke på greip å være så forbanna over at en stakkar på uføretrygd får noen lusne kroner mere! Hvorfor MÅ du sammenligne med han, som forevig er stigmatisert pga folks nedrige tanker om uføretrygde? Systemet ER sånn! Sammenlign deg heller med MØKKA skattesnyltere som er Norges største fiende /sabotører! . DET er verdt å bli indignert over, ikke en person som aldri vil komme noe videre økonomisk. Grip fatt I egen situasjon om den er så ille. Anonymkode: d4af2...ee1 4
ajarRun Skrevet 7. april 2016 #74 Skrevet 7. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg som tjener 17500,- så er 20,000 mye ja. Jeg liker jobben min, lønnen er ikke alt, men skulle gjerne hatt mer. En ufør kan også jobbe hvis han føler at han er frisk til det. Men det var ikke det tråden dreide seg om, den dreide seg om at jeg lurte på hvorfor han i utgangspunktet hadde en for meg høy utbetaling, og allikevel vil ha mer. Hvorfor? Såklart vil vi alle ha mer, men da må jo vedkommende begrunne hvorfor, hvorfor mener han at han har krav på å få mere utbetalt enn en som jobber er det jeg lurer på. Anonymkode: c3c31...a4b Hvordan klarer du å tjene under halvparten av gjennomsnittslønnen? Mangler du totalt ambisjoner og mål i livet? Du vil jo selv ha mer i lønn, hvorfor vil du ha mer? Hvis du vil ha mer i lønn, må du jo begrunne hvorfor du skal få like mye betalt som produktive mennesker, når du gjør en så lite nyttig jobb. En gjennomsnittperson som jobber får betalt 500 000 i året, da får man utbetalt minst 30000 i måneden (sannsynligvis mer hvis man har lån eller sparer i BSU eller pensjon). En ufør person får da bare 2/3 av hva en frisk person som jobber får. Det virker ikke urimelig mye. Jeg skjønner at det må være bittert å bare tjene 17500, men det er jo noe du har all mulighet til å gjøre noe med. Du tjener jo så vidt mer enn en halv gjennomsnittslønn. 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #75 Skrevet 7. april 2016 5 timer siden, ambivalentReaction skrev: Hvordan klarer du å tjene under halvparten av gjennomsnittslønnen? Mangler du totalt ambisjoner og mål i livet? Du vil jo selv ha mer i lønn, hvorfor vil du ha mer? Hvis du vil ha mer i lønn, må du jo begrunne hvorfor du skal få like mye betalt som produktive mennesker, når du gjør en så lite nyttig jobb. En gjennomsnittperson som jobber får betalt 500 000 i året, da får man utbetalt minst 30000 i måneden (sannsynligvis mer hvis man har lån eller sparer i BSU eller pensjon). En ufør person får da bare 2/3 av hva en frisk person som jobber får. Det virker ikke urimelig mye. Jeg skjønner at det må være bittert å bare tjene 17500, men det er jo noe du har all mulighet til å gjøre noe med. Du tjener jo så vidt mer enn en halv gjennomsnittslønn. Tøv. Lønnsnivå tilsier ikke nødvendigvis at et yrke er unyttig eller at man er uproduktiv, så jeg syntes ikke du behøver å være så nedlatende. Jeg kan forstå at det kan oppleves kjipt å få mindre utbetalt enn de som ikke er i arbeidslivet, uansett grunn. Anonymkode: 4cfe9...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #76 Skrevet 7. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg som tjener 17500,- så er 20,000 mye ja. Jeg liker jobben min, lønnen er ikke alt, men skulle gjerne hatt mer. En ufør kan også jobbe hvis han føler at han er frisk til det. Men det var ikke det tråden dreide seg om, den dreide seg om at jeg lurte på hvorfor han i utgangspunktet hadde en for meg høy utbetaling, og allikevel vil ha mer. Hvorfor? Såklart vil vi alle ha mer, men da må jo vedkommende begrunne hvorfor, hvorfor mener han at han har krav på å få mere utbetalt enn en som jobber er det jeg lurer på. Anonymkode: c3c31...a4b Du har VALGT å tjene så lite. Det er kun 2500 i forskjell, mener du virkelig 2500 utgjør forskjell på lite og mye utbetalt? Hvorfor ønsker du mer lønn? Hva er grunnen til det? For de aller fleste er 20.000 bare sånn at man såvidt klarer seg greit. Alle mennesker ønsker å leve gode liv, hvorfor tror du ikke uføre også gjør det? Er det da så unaturlig at man ønsker seg mer enn 20.000? Jeg skjønner du er ung og lavt utdannet med slik lønn og syn på lønnsnivå, for 20.000 i måneden er virkelig ikke mye. Du kan jobbe to dager ekstra en måned og havne på den summen. Anonymkode: e777f...96c 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #77 Skrevet 7. april 2016 11 timer siden, Chibi skrev: Du får skaffe deg en annen jobb med bedre lønn. Det er egentlig like frekt å si som at de som er uføretrygdet pga. psykisk sykdom bare kan skjerpe seg og komme seg i jobb. Det at man er i jobb beviser ikke at man har evne og overskudd til å gjøre alt mulig. Anonymkode: 5294a...40a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #78 Skrevet 7. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så høy hos noen? En person jeg kjenner har utbetalt 20.000.- for ikke å gjøre noen verdens ting, allikevel så syter han over at han får lite. Jobber selv 100% Og har utbetalt 17500.- Det synes jeg er urettferdig. Anonymkode: c3c31...a4b Fordi de hadde høy inntekt da de var i jobb. Det mest idiotiske jeg vet, er arbeidsføre som er misunnelige på uføre. Du vet ikke hva du snakker om. Anonymkode: 37c12...d5a 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #79 Skrevet 7. april 2016 Som vanlig tar slike debatter helt av, jeg syntes TS egentlig ikke spør så veldig galt i åpningsinnlegget. Skal man ikke tåle å ha en debatt om offentlige ordninger lenger? Mitt inntrykk er at folk som opplever det urettferdig at folk som står utenfor arbeidslivet av ulike grunner får mer utbetalt enn de som jobber, blir beskyldt for å ikke forstå hvor ille det er å være syk/arbeidsledig/andre grunner eller for å være misunnelige. Det kan for så vidt stemme i noen tilfeller, men jeg syntes det er like mye fravær av forståelse den andre veien også, der det utvises manglende forståelse for at det å ikke være utfør ikke betyr fravær av betydelige plager både i arbeidslivet og livet generelt. Kjenner da mange som egentlig burde ha vært uføretrygdet, men som likevel faller mellom flere stoler og ikke har noe annet valg enn å måtte jobbe, og som følge av nedsatt helse heller ikke kan velge og vrake i jobber og karrierer som gir en god lønn. Har du en eller annen helseplage så må du faktisk ta de jobbene du får, og kan ofte ikke velge en jobb som gir flere goder og bedre lønn. Det andre argumentet som brukes er gjerne at man har "valgt" å tjene så lite, at man kan bytte jobb/karriere eller at man ganske enkelt kan jobbe mer. Men det er mange av disse argumentene som er lite realitetsorienterte, tror dere virkelig at folk i jobb ikke hadde byttet dersom det var så enkelt å få en ny der man tjener bedre? Er du en 40-60 år i dag, så er det gjerne vanskeligere å bytte karriere (arbeidsgivere prioriterer yngre arbeidstakere som kan "formes") og mange i den alderen har i tillegg gjerne familiære forpliktelser som fører til at det er vanskelig å starte med noe helt nytt. Argumenter som "bare å jobbe mer det" syntes jeg også er ganske nedlatende, da det er mange som jobber en hel del allerede. Joda, man kan forsøke å finne seg alskens ekstrajobber, men for mange er det jo faktisk fint å slippe å jobbe syv dager i uka for å oppnå en normal, anstendig lønn. Arbeidsmarkedet i sin helhet er i tillegg i endring som følge av rasjonalisering og automatisering, og det blir stadig færre jobber samtidig som at folketallet øker. Hvordan ser dere utenfor arbeidslivet at dette regnestykket skal gå opp i fremtiden? For det er jo bare å finne seg en ekstra jobb eller to dersom man som arbeidstaker ønsker mer penger, ikke sant? De vokser jo på trær? Anonymkode: 4cfe9...e3a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #80 Skrevet 7. april 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har VALGT å tjene så lite. Det er kun 2500 i forskjell, mener du virkelig 2500 utgjør forskjell på lite og mye utbetalt? Hvorfor ønsker du mer lønn? Hva er grunnen til det? For de aller fleste er 20.000 bare sånn at man såvidt klarer seg greit. Alle mennesker ønsker å leve gode liv, hvorfor tror du ikke uføre også gjør det? Er det da så unaturlig at man ønsker seg mer enn 20.000? Jeg skjønner du er ung og lavt utdannet med slik lønn og syn på lønnsnivå, for 20.000 i måneden er virkelig ikke mye. Du kan jobbe to dager ekstra en måned og havne på den summen. Anonymkode: e777f...96c Nei, det er ikke mye, men det er faktisk flere enn du tror som har en slik lønn. Bartendere, servitører, renholdere på hotell, kjøkkenhjelper etc. Ikke alle kan ha en jobb med tariffestet god lønn eller som følge av høyere kompetanse, vi trenger faktisk folk i disse yrkene også, og da er det helt feil å spytte på dem. Det er nå langt fra alle som har valgt en slik jobb, mange må ta til takke med de jobbene man får selv om de er dårlige betalte. For øvrig svarer jeg på sånne nedlatende holdninger i det forrige innlegget mitt. Anonymkode: 4cfe9...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå