Gå til innhold

Er det krav å opplyse om tidligere sykdom hvis man søker ny jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er arbeidssøker og lurer på dette. 

Skal jeg isåfall nevne det i søknad? På intervju?

Anonymkode: 8a516...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det skal du ikke si noe om og arbeidsgiver har ikke lov til å spørre. Trenger du tilrettelegging får dere ta det når du har fått tilbud.

Anonymkode: 6d211...00b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er arbeidssøker og lurer på dette. 

Skal jeg isåfall nevne det i søknad? På intervju?

Aldri nevn sykdom i søknad. Hold deg til konkrete ting som hva du har gjort før og saker som gjelder jobben. Ser de ordet sykdom går søknadet rett i søpla. 

Anonymkode: c1fb6...a3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykdom ville jeg ikke nevnt, ikke evt hørsel, eller rullestol engang. La de kalle deg inn til samtale, og kommer du så langt; overbevis dem om hvorfor de trenger deg 😉

Anonymkode: ca16c...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det skal du ikke si noe om og arbeidsgiver har ikke lov til å spørre. Trenger du tilrettelegging får dere ta det når du har fått tilbud.

Kan de ikke beskylde meg for å holde tilbake opplysninger som er relevante for ansettelsen da? Jeg har en kronisk sykdom, nyreproblemer. Har gode og mindre gode perioder. Nå har jeg vært frisk og på bedringens vei lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg opplyse at jeg har vært syk tidligere hvis det kommer opp? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ikke beskylde meg for å holde tilbake opplysninger som er relevante for ansettelsen da? Jeg har en kronisk sykdom, nyreproblemer. Har gode og mindre gode perioder. Nå har jeg vært frisk og på bedringens vei lenge. 

I de fleste arbeidskontrakter jeg har hatt så har det stått noe om at jeg har normal god helse, eller liknende.  Er du kronisk syk eller trenger tilrettelegging er det lurt at dette kommer opp før selve ansettelsen.  Det er vanlig å spørre om du har noen sykdommer som kan påvirke arbeidet, men utover dette har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om helse.  Ikke skriv noe om dette i søknaden din, da det vil minke sjansen for å bli kalt inn ganske betraktelig.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hvis det er relevant for utførelsen av jobben. Søker du en kontorjobb er ikke nyreproblemer relevant. Og da er det ikke lov å spørre.

Eksempel fra TU.no "hvis man har pacemaker og skal jobbe i en elektrolysehall, kan magnetfeltene i hallen forstyrre pacemakeren."

Som du ser så skal det mye til før helsetilstand er relevant for jobben.

Anonymkode: 66ba5...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Kara W skrev:

I de fleste arbeidskontrakter jeg har hatt så har det stått noe om at jeg har normal god helse, eller liknende.  Er du kronisk syk eller trenger tilrettelegging er det lurt at dette kommer opp før selve ansettelsen.  Det er vanlig å spørre om du har noen sykdommer som kan påvirke arbeidet, men utover dette har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om helse.  Ikke skriv noe om dette i søknaden din, da det vil minke sjansen for å bli kalt inn ganske betraktelig.

Det er en kontorjobb innen IT. Vil egentlig ikke gå inn på sykdommen jeg har og hvor lenge jeg har vært syk, siden det ikke er relevant mer. Takk for svar.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det veldig viktig for jobben, da? Vil det gå utover kvaliteten du leverer som arbeidstaker?

Om ikke, synes jeg at du skal holde det helt for deg selv. Spør de deg, kan du jo nevne det. Men si at du er på bedringens vei og at det ikke vil merkes i jobben. Så er du ærlig, men fortsatt attraktiv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tibbie skrev:

Er det veldig viktig for jobben, da? Vil det gå utover kvaliteten du leverer som arbeidstaker?

Om ikke, synes jeg at du skal holde det helt for deg selv. Spør de deg, kan du jo nevne det. Men si at du er på bedringens vei og at det ikke vil merkes i jobben. Så er du ærlig, men fortsatt attraktiv :)

Nei, det gjør ikke det. Jeg har nevnt det før, og ikke fått jobb. En gang sa de før intervju at jeg var helt klart best kvalifisert. Tror jeg holder det for meg selv. Virker som im mange tror jeg er døden nær.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør ikke det. Jeg har nevnt det før, og ikke fått jobb. En gang sa de før intervju at jeg var helt klart best kvalifisert. Tror jeg holder det for meg selv. Virker som im mange tror jeg er døden nær.

Ja, da holder du det for deg selv! :)

AnonymBruker
Skrevet

Var en idiot som rådet meg til å være ærlig om sånt, og nei jeg fikk ikke en sjanse da nei. blankt avvist.

Anonymkode: 8606f...8f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevnte tidlig i søkeprosessen at jeg er sykemeldt. Ble innkalt til intervju likevel, og de spurte ikke noe om det. Jeg sa heller ikke noe mer om det da. Jeg fikk jobben. 

Men hvis du verken er sykemeldt, eller har problemer relatert til dette nå, så ville jeg latt vær å si noe om det. 

Anonymkode: 16c06...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Man er gjerne pliktig til å opplyse om sykdom som påvirker jobben hvis det f. eks. kan gå utover sikkerhet, andre mennesker i sikkerhetsyrker, helseyrker etc. At man har hatt slag kan påvirke muligheten til å jobbe som yrkessjåfør etc. 

Hvis du fungerer ganske normalt så er det derimot ingen grunn til å opplyse om tilstand i en jobbsøknad, da vil den glatt bli avlsått. Ja, mange arbeidsgivere preker mye om uttømmende ærlighet, men når det har blitt slik at søknaden avvises så fort man knapt nevner ordet forkjølelse så kan man ikke det. Man må sørge for seg selv og sine egne interesser så lenge man ikke blankt lyver. 

Anonymkode: e2735...466

AnonymBruker
Skrevet

Men om man ringer en tidligere arbeidsgiver som referanse, kan vedkommende opplyse om at den tidligere ansatte var mye borte....

Anonymkode: 55d10...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo litt mener jeg da. Om man har hull i CV'en på grunn av sykdom er det vel bedre å nevne noe om det enn å ikke oppgi noen grunn? Ikke tror jeg det er bra å lyve heller.

Jeg har jo vært ute av arbeidslivet nå på grunn av sykdom,og da tror jeg det er bedre å nevne noe om det uten å gå i detaljer. Det kommer ikke til å ha noen innvirkning på jobben.

Vet ikke,men tenker at det er bedre å være så ærlig som mulig enn å skrive at man tok et friår for å reise. Spesielt siden man senere kanskje får spørsmål om reisen sin. Jeg hadde ikke klart å lyve om det.

Anonymkode: d8149...da0

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om man ringer en tidligere arbeidsgiver som referanse, kan vedkommende opplyse om at den tidligere ansatte var mye borte....

Anonymkode: 55d10...c06

Det er veldig strenge regler for hva en arbeidsgiver har lov til å si, selv om de blir oppnevnt som referanser.  Man kan f.eks nevne at personen var sykemeldt i en periode, men ingenting om hva sykdommen gikk ut på eller hvordan dette vil påvirke fremtidig arbeidsevne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...