Gå til innhold

kan jeg kreve erstatning for egenandel for bilskade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lånt bil til min venninne i en uke som hun skulle bruke på familieferie. De har bulket bilen (hennes far kjørte), og informerte fint om det da de leverte den tilbake, og sa de ville erstatte skade. Der og da visste vi ingenting om skadeomfang, og sa at vi skulle ordne det gjennom forsikring.
 MEN skaden ble dyrere enn vi trodde, og vi måtte selvsagt ut med egenandel.

Nå kommer vi tilbake til henne med krav om erstatning av egenandel, foreløpig ingen offisiell påkrav.. Men hun nekter å betale, påstår at vi har lovet at vi skulle ordne det, og i tillegg at hun var ikke selv ansvarlig, men faren som kjørte bilen.

1. Har jeg krav på å få erstattet egenandel?
2. Hvem skal jeg kreve egenandel fra? - henne som har lånt bilen (i mine øynene hadde hun da ansvar for selve bilen) eller faren som kjørte bilen?

Vi visste på forhånd at faren hennes kom til å kjøre bilen. De kommer fra utlandet, kun hun bor i Norge, dermed blir det vanskelig å kreve noenting av faren som bor i utlandet..

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var ikke lett.

1. Men utgangspunktet må være at en skade må erstattes av den som lånte gjenstanden. Om dette gjelder hele skadebeløpet eller bare egenandelen spiller egentlig ikke noen rolle. Men hvilket rettsgrunnlag dette hviler på vet jeg ikke. Men kan ikke tenke meg noe annet enn den som låner en gjenstand og ødelegger, skade, mister gjenstanden må erstatte den.

2. Det må være den som lånte bilen som var ansvarlig for tap, skade eller ødeleggelse. Så kravet må vel rettes til den som lånte bilen. At hun deretter kan kreve regress fra sin far, spiller ikke noen rolle for deg. Heller ikke her vet jeg hvilket rettsgrunnlag dette hviler på.

Erstatningsretten er i stor grad basert på ulovfestet rett, så det er ikke lett å vite for folk som ikke jobber med det.

Hvis du velger å rette et krav som hun bestrider, kan du ta saken inn for forliksrådet, som er første instans for sivile saker.

Anonymkode: f3099...c72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier egenandel, betyr det vel at du bruker forsikringen i tillegg, noe som gir enda en kostnad: bonustapet. En skade bør vel koste minst 30.000 før du bruker forsikringen. 

Anonymkode: e692f...fe0

• Liker 3
Skrevet

Hei,

takk for svar!

vi brukte forsikring fordi en annen bil ble involvert i skade som vår forsikring måtte dekke.

ja, vi skal sannsynligvis til forliksrådet, men som sagt, så sa vi til henne at vi skulle ordne det på forsikring (kan det bli oppfattet som "avtale" at hun skulle slippe å betale oss noenting..?) og at vi var klar over på forhånd at ikke hun skulle kjøre bilen (og kan slippe da å ha ansvar?)

det ble ikke skrevet noe annen skriftlig avtale om lån av bilen, eneste vi "har" er meldinger om hvor hun henter bilen, hvor hun finner nøkler, og bekreftelse fra henne at hun har funnet nøklene og hentet bilen..

veldig kjipt dette synes jeg 😖

Skrevet
3 minutter siden, kaffeamericano skrev:

Hei,

takk for svar!

vi brukte forsikring fordi en annen bil ble involvert i skade som vår forsikring måtte dekke.

ja, vi skal sannsynligvis til forliksrådet, men som sagt, så sa vi til henne at vi skulle ordne det på forsikring (kan det bli oppfattet som "avtale" at hun skulle slippe å betale oss noenting..?) og at vi var klar over på forhånd at ikke hun skulle kjøre bilen (og kan slippe da å ha ansvar?)

det ble ikke skrevet noe annen skriftlig avtale om lån av bilen, eneste vi "har" er meldinger om hvor hun henter bilen, hvor hun finner nøkler, og bekreftelse fra henne at hun har funnet nøklene og hentet bilen..

veldig kjipt dette synes jeg 😖

Hadde du sagt til meg at du tok noe på forsikring hadde jeg tenkt at du sa jeg slapp å betale. Det betyr ikke at jeg ikke hadde betalt egenandelen om du hadde spurt i etterkant, men jeg hadde skjønt det som jeg var heldig å slapp unna. Nå skal det sies at da jeg bulket en annens bil både dobbelt og trippelsjekket jeg at de slapp å betale noe som helst, selv om de tok det på forsikringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det enkleste er å ikke låne bort bilen neste gang

Anonymkode: c04cc...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde jo betale både egenandelen, samt bonustap for de årene frem til dere har fått samme bonus igjen. Det er en del penger. Tror man går opp 10% i bonus hvert år med skadefri kjøring. Forsikringen kan regne ut det for dere. For meg som hadde 70% bonus gikk jeg ned til 40% etter skade, og etter tre år er jeg oppe på 60%.  

Dette er jo uansett noe hun burde fått vite før noe ble avtalt. Altså at dere hadde gitt henne valget mellom å betale skadene av egen lomme (utenom forsikringen) eller å få den totale summen på egenandel + bonustap. 

Anonymkode: 74de1...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring å hør med forsikringsselskapet ditt, de har advokater som helt sikkert har vært borti liknende problemstilling før.

Jeg synes det høres rimelig ut at den som låner bilen er ansvarlig, hvem hun låner den til/lar kjøre bilen er urelevant. Jeg kan ikke forstå annet enn at hun må betale alle ekstra utgifter du får på dette, egenandel og bonustap. Mulig du skulle hatt det i en kontrakt i forkant for at det skulle gjelde, men hør nå iallefall med forsikringsselskapet ditt.

Anonymkode: 1d600...71e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke du har noe juridisk krav på at den som låner bilen skal betale skadene. Det er frivillig å låne bort bilen, og du har forsikring som skal dekke skader. Når det er sagt, rent moralsk burde den som låner bilen dekke eventuelle skader. Jeg har vært borti det samme selv, og han hadde ikke penger. Jeg måtte dekke alt selv, også bonustapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...