AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Jeg er helt amøbe på dette her, da jeg har min første leilighet og ikke er veldig praktisk. Jeg ser nå etter en ny platetopp til komfyr. Jeg skal bytte benkeplate, kran og kum før jeg skal selge leiligheten og flere har anbefalt meg å ta platetoppen samtidig, da den er veldig gammeldags. Jeg har en Smeg komfyr. Det jeg lurer på er om jeg kan velge relativt fritt i platetopper eller om jeg må se etter noe spesifikt? Hvordan vet jeg at en annen platetopp evt. er "kompatibel"? Anonymkode: fe068...8e0
Juvo Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Hvis det er vanlig 60 cm platetopp du er ute etter så står du ganske fritt. Hullet i benkeplaten er da som regel 54/56x49 cm. Eneste du må tenke på er at i disse dager så kommer platetoppen med en egen 3 punkt stikkkontakt, som ikke går sammen med ovnen men altså separat - hvis du ikke har to uttak så bør du altså få tak i en elektriker først Gå for en billig induksjon siden du skal flytte. Keramisk platetopp er gamle greier.. Mvh Elkjøp ansatt
MiniMjau Skrevet 7. april 2016 #3 Skrevet 7. april 2016 Så må du se på watt, spesielt om du har gamle sikringer med "lav kapasitet" eller hva en skal kalle der. Kjøper du plater med høy w, kan sikringene gå ...
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #4 Skrevet 7. april 2016 9 timer siden, Juvo skrev: Hvis det er vanlig 60 cm platetopp du er ute etter så står du ganske fritt. Hullet i benkeplaten er da som regel 54/56x49 cm. Eneste du må tenke på er at i disse dager så kommer platetoppen med en egen 3 punkt stikkkontakt, som ikke går sammen med ovnen men altså separat - hvis du ikke har to uttak så bør du altså få tak i en elektriker først Gå for en billig induksjon siden du skal flytte. Keramisk platetopp er gamle greier.. Mvh Elkjøp ansatt Takk for svar! Jeg målte og det ser ut som det er 49 cmx57 (eller kanskje 56, litt unøyaktig måling). Jeg har sett på en billig induksjon som jeg vil gå for, og så lenge den er samme str. bør det vel gå greit? Det er snekkeren som skal sette på plass, så han skaffer elektrikerhjelp om nødvendig. Jeg lurte på om det hadde noe å si hvordan selve platene / sirklene så ut, størrelse osv., men det gjør det kanskje ikke... Anonymkode: fe068...8e0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #5 Skrevet 7. april 2016 En ting til - trenger jeg å kjøpe en ekstra kabel el.l.? Anonymkode: fe068...8e0
Juvo Skrevet 7. april 2016 #6 Skrevet 7. april 2016 Målene blir vesentlig når du skal skjære hull i benkeplaten, ellers går det fint du trenger ingen kabel, dette kommer med platetoppen. Bare sørg for at stikkontakten blir montert nærme, for kabelen er ikke mer enn ca 1m. Har ikke noe særlig å si hvordan platene ser ut, men er som regel mest praktisk at den største platen er fremst, og at det er forskjellige str. Noe sånt feks: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/HOI620S/electrolux-induksjonstopp-hoi620s
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #7 Skrevet 10. april 2016 Den 7.4.2016 at 12.18, Juvo skrev: Målene blir vesentlig når du skal skjære hull i benkeplaten, ellers går det fint du trenger ingen kabel, dette kommer med platetoppen. Bare sørg for at stikkontakten blir montert nærme, for kabelen er ikke mer enn ca 1m. Har ikke noe særlig å si hvordan platene ser ut, men er som regel mest praktisk at den største platen er fremst, og at det er forskjellige str. Noe sånt feks: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/HOI620S/electrolux-induksjonstopp-hoi620s Jeg snakket nemlig med moren min som hadde byttet platetopp og hun sa jeg måtte passe på at jeg fant riktig ettersom det var forskjell på komfyrer og noen ikke matchet diverse platetopper...? Dersom jeg skulle kjøpe platetopp privat, via Finn el.l., må jeg da spørre spesifikt om platetoppen kommer med kabel? Anonymkode: fe068...8e0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #8 Skrevet 10. april 2016 Jeg har ulikt merke på stekeovnen og platetoppen. Det er ikke noe problem. De har dog hver sin stikkontakt, men det har vel alle integrerte? Husk at hvis du skal ha induksjon må kursen på sikringen være minst 20, helst 25. Stekeovnen trenger bare 16 ampere. Anonymkode: 8bc67...a69
Juvo Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 Hvis du har en slik stekeovn/platetopp som er i ett, hvor de har samme kabel så må du dessverre bytte begge deler. Det har gått omtrent helt ut av sortiment. Nå selges hver del for seg. Alternativt kan du kontakte leverandør, altså Smeg(?) og høre om de fortsatt selger platetopp kompatibel med din ovn. Det lønner seg nok for deg å enten bytte begge deler eller droppe å bytte før salg av leiligheten Vi har med jevne mellomrom pakkepris på begge deler til rundt 4000-5000 kr, eller stikk innom Elkjøp og få en pakkepris. Pleier å løse seg ganske greit feks hvis de har utstillingsmodeller som skal selges eller produkter på tilbud
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå