Prinsesse788 Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 (endret) Jeg har en sentrumsleilighet i Oslo på 40kvm (2roms). leiligheten er ny i 2006, og har en prisantydning på 2MNOK eks fellesgjeld på 500 000. Boliglånet mitt er på 1MNOK og jeg lurer på om det vil være smart å låne opp 500000 på mitt boliglån for å kjøpe ut fellesgjelden? Den månedlige utgiften utgjør 1550,- i renter og avdrag til fellesgjelden i tillegg til 1500,- i fellesutgifter (3050 totalt) Endret 9. april 2016 av Prinsesse788 La til fellesutgifter
smilo Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Hvis du kan få et lån som er billigere enn fellesgjelden så kan det lønne seg.
listefyll Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Kommer an på renten din og renten på fellesgjelden
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Husker ikke helt hvorfor, men har lest at man ikke bør betale ut fellesgjeld. Det er vel en grunn til at folk sjelden gjør det? Anonymkode: b0468...34e 3
listefyll Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker ikke helt hvorfor, men har lest at man ikke bør betale ut fellesgjeld. Det er vel en grunn til at folk sjelden gjør det? Anonymkode: b0468...34e Så lenge borettslaget er del av et sikringsfond, er det ikke noe farlig å gjøre det. Det er mange som er skeptiske til fellesgjeld etter lavinndkuddsbølgen som herjet for noen år siden, og nettopp på grunn av dette kan det være taktisk lurt å betale ned før salg. Mange førstegangskjøpere får også lavere rente enn borettslaget.
Prinsesse788 Skrevet 9. april 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. april 2016 (endret) Jeg får bedre rente enn det borettslaget ja, det er derfor jeg vurderer det. Som nevnt har jeg i dag avdrag og renter på 1500,- men i min egen bank får jeg det samme for i underkant av 1000,- per mnd. Endret 9. april 2016 av Prinsesse788
AnonymBruker Skrevet 9. april 2016 #7 Skrevet 9. april 2016 Den Wednesday, April 06, 2016 at 20.58, Prinsesse788 skrev: Jeg har en sentrumsleilighet i Oslo på 40kvm (2roms). leiligheten er ny i 2006, og har en prisantydning på 2MNOK eks fellesgjeld på 500 000. Boliglånet mitt er på 1MNOK og jeg lurer på om det vil være smart å låne opp 500000 på mitt boliglån for å kjøpe ut fellesgjelden? Den månedlige utgiften utgjør 1550,- i renter og avdrag til fellesgjelden i tillegg til 1500,- i fellesutgifter (3050 totalt) Nei, fordi du vil ikke på kort eller lang sikt få et lån som har like gunstige betingelser som et brl/sameie klarer å få til. En annen ting er at du den dagen du skal selge kan angre. Fordi dette er en typisk bolig for single eller to ikke en familieleilighet. Unge, single m.m. vil kanskje lett kunne få lån til å innfri og kjøpe selve boligprisen slik den er i dag. Men skal de låne kjøpebeløpet + fellesgjleden så vil noen falle fra fordi de ikke får lån i den størrelsen de da vil trenge. Det taper du på, fordi det blir ferre i din budrunde. Anonymkode: 8d064...047 3
listefyll Skrevet 9. april 2016 #8 Skrevet 9. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi du vil ikke på kort eller lang sikt få et lån som har like gunstige betingelser som et brl/sameie klarer å få til. En annen ting er at du den dagen du skal selge kan angre. Fordi dette er en typisk bolig for single eller to ikke en familieleilighet. Unge, single m.m. vil kanskje lett kunne få lån til å innfri og kjøpe selve boligprisen slik den er i dag. Men skal de låne kjøpebeløpet + fellesgjleden så vil noen falle fra fordi de ikke får lån i den størrelsen de da vil trenge. Det taper du på, fordi det blir ferre i din budrunde. Anonymkode: 8d064...047 Dette stemmer jo ikke. Når man låner til leilighet må lånebeviset dekke selve kjøpskostnaden + fellesgjelden. Hvis jeg har fått lånebevis på 3 millioner, kan jeg ikke kjøpe en leilighet som koster 2,8 + 500.000 i fellesgjeld. Det godtar ikke banken fordi det er 300.000 mer i lån enn banken har beregnet at jeg klarer å betale. Det er heller ikke gitt at et borettslag klarer å få bedre rente enn en førstegangskjøper. Det du bør sjekke er: 1. Er borettslaget del av sikringsfond? 2. Hvor mye koster det å betale ned fellesgjelden. Noen tar gebyr for dette, så pass på at vinninga ikke går opp i spinninga. Er du i tvil om effekten av fellesgjeld, ville jeg ringt en megler og hørt om råd. Min erfaring er at folk synes fellesgjeld er skummelt og ikke skjønner skikkelig hva det inbebærer, og dermed ikke går på visning på leiligheten med høy fellesgjeld. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #9 Skrevet 10. april 2016 13 timer siden, listefyll skrev: Dette stemmer jo ikke. Når man låner til leilighet må lånebeviset dekke selve kjøpskostnaden + fellesgjelden. Hvis jeg har fått lånebevis på 3 millioner, kan jeg ikke kjøpe en leilighet som koster 2,8 + 500.000 i fellesgjeld. Det godtar ikke banken fordi det er 300.000 mer i lån enn banken har beregnet at jeg klarer å betale. Det er heller ikke gitt at et borettslag klarer å få bedre rente enn en førstegangskjøper. Det du bør sjekke er: 1. Er borettslaget del av sikringsfond? 2. Hvor mye koster det å betale ned fellesgjelden. Noen tar gebyr for dette, så pass på at vinninga ikke går opp i spinninga. Er du i tvil om effekten av fellesgjeld, ville jeg ringt en megler og hørt om råd. Min erfaring er at folk synes fellesgjeld er skummelt og ikke skjønner skikkelig hva det inbebærer, og dermed ikke går på visning på leiligheten med høy fellesgjeld. Dette stemmer ikke. Alle leiligheter og hus har ekstra kostnader. Banken vurderer tilbakebetalingsevnen din på lånet OG om du sitter igjen med nok til total. TS: Det lønner seg nok ikke å betale fellesgjeld. Du får det ikke tilbake ved salg og du risikerer at den øker igjen senere. Prisen på leil går tilsynelatende opp i pris slik at neste kjøper må ha lån som dekker begge deler. Anonymkode: c326e...249
listefyll Skrevet 10. april 2016 #10 Skrevet 10. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Alle leiligheter og hus har ekstra kostnader. Banken vurderer tilbakebetalingsevnen din på lånet OG om du sitter igjen med nok til total. TS: Det lønner seg nok ikke å betale fellesgjeld. Du får det ikke tilbake ved salg og du risikerer at den øker igjen senere. Prisen på leil går tilsynelatende opp i pris slik at neste kjøper må ha lån som dekker begge deler. Anonymkode: c326e...249 Jeg vet ikke hvilken bank du har, men i DnB er det i hvertfall slik at fellesgjeld teller. Det er jo også et lån andelseier betaler, og virker direkte inn på hva banken har vurdert at lånetaker kan betale. Se f.eks https://www.dnb.no/privat/tema/ord-og-uttrykk-bolig.html 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå