Gå til innhold

Hvor mye stoler du på andre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på dette spørsmålet da jeg så fordomstråden lenger ned.

Jeg har alltid vært en godtroende "fjott". Jeg har alltid hatt den innstillingen at folk i utgangspunktet sier sannheten når du snakker med dem og at man i utgangspunktet kan stole på folk når man betror seg til dem. Spesielt nære venner. Fant jo desverre ut etterhvert at det ikke er tilfellet.

Jeg må si at jeg har blitt mindre godtroende og mer kynisk med årene som følge av mine erfaringer selv om jeg fortsatt som regel har den innstillingen at man i utgangspunktet kan stole på folk.

Er du en godtroende "fjott" eller ser du på alle nye bekjente med skråblikk??

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at folk snakker sant, men tar det ikke for gitt.

Skrevet

Her kommer ingen tvil tiltalte til gode. Jeg er utrolig skeptisk, og tenker automatisk at alle ukjente ikke har noen god grunn til å fremme bare sannheten. Så nei, jeg er definitivt ikke en godtroende fjott, snarere en surmaga fjott som ikke tror på det beste i menneskene (lenger)

Skrevet
Jeg tar utgangspunkt i at folk snakker sant' date=' men tar det ikke for gitt.[/quote']

Det gjør forsåvidt jeg også, samtidig som jeg har veldig vanskelig for å slippe folk for nært inn på meg. Jeg har nok bygget et solid forsvar rundt meg, nettopp fordi jeg har blitt såret nok av andre opp gjennom oppveksten min.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mye jeg stoler på andre?? Svært lite..gjør jo ikke annet enn å skrive klagebrev.

Skrevet

Jeg stoler 100% på mine nærmeste venner. Ukjente derimot eller de jeg ikke anser for å være mine nærmeste holder jeg litt på avstand. Har ikke behov for å betro meg til alle og enhver. Tar ikke det de sier til meg for gitt heller. Altså er jeg ikke godtroende.

Skrevet

Alt for mye, heller nok litt over til det naive vel...

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg vil så gjerne, men er nok den fødte skeptiker.

Gjest alisia ikke innlogget
Skrevet

Jeg ser personen an, og det er det som er avgjørende i mitt tilfellet. Dette blir enklere om jeg kjenner personen.

Jeg kan nok være ganske godtroende MEN det kommer annpå hva som blir sagt.

Prøver å legge merke til holdning, ansiktsutrykk og øynene. Har vært borti bekjente som har etter min mening veldig lett for å snu på sannheten. Ikke fordi hun er bevist over det, men hun misforstår og tar alt opp verste mening. Sier bare deler av sannheten. Og med sånne må jeg ta endel ting for en klype salt.

Skrevet
Jeg stoler 100% på mine nærmeste venner. Ukjente derimot eller de jeg ikke anser for å være mine nærmeste holder jeg litt på avstand. Har ikke behov for å betro meg til alle og enhver. Tar ikke det de sier til meg for gitt heller. Altså er jeg ikke godtroende.

Stoler du 100 % på deg sjæl da?

Skrevet

Liker ikke å kategorisere, men jeg har blitt ekstremt mye mer skeptisk til venner de siste ukene. Etter et brudd har jeg funnet ut hvem som var mine virkelige venner og hvem som ikke var det. Problemet er at en av de som ikke var det misbrukte min tillit, utga seg for å være en god venn og så smeller en dolk i ryggen på meg. Etter dette vet jeg ikke hvem jeg skal stole på i det hele tatt. Så jeg får vel si at jeg trodde man kunne stole på de man hadde nær seg selv, men det ligger noe i "Hold dine venner nærme, men dine fiender nærmere".

Skrevet

ja ikkesant wodan, man vil heller ha ærlige fiender enn falske venner...

Ikke rart jeg blir litt skeptisk her på forumet hvor jeg ser hvordan folk briljerer med hva slags "gode venneforhold" dem har.... ukjente er de mest trofaste, og fremmede er de mest ærlige.....

Man må aldri glemme at det er de som kjenner deg best vil i alle ord være preget av at de kjenner deg best, - så hvor dårlig kjent blir man ikke da?

Waco

Skrevet

Jeg er glad for at jeg her ligger midt mellom. Jeg stoler ikke på alt og alle, men jeg er heldigvis heller ikke en surmaget skeptiker.

Skrevet

Selvfølgelig stoler jeg på meg selv! Går det ann å ikke stole på seg selv?

Skrevet
Selvfølgelig stoler jeg på meg selv! Går det ann å ikke stole på seg selv?

Tja hvis du anser deg selv som et troverdig kilde så klart.... Men de færreste har vel så høye tanker om seg selv, ja altså vi som ikke er ufeilbare da.....

Det er jo hos fremmede man får luftet seg, hvorfor tror du vi snakker sammen her da?

Waco

Skrevet

Å være usikker og trenge hjelp fra andre er for meg noe helt annet enn å stole på seg selv. Da legger vi nok ulikt innhold i det begrepet.

Skrevet

Jeg heller nok mest mot en godtroende fjott :tunge1: Dessverre har jeg brent meg en del ganger - men har jaggu enda ikke lært meg å være mer skeptisk. Jeg brenner meg gang på gang. Tror alle mennesker er like ærlige som meg, jeg.. :roll:

Gjest Gjesten
Skrevet

Hører på hva folk sier og tar det stort sett med en klype salt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...