Gå til innhold

Rimelig åpenbart, hva betyr det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det når noe er "rimelig åpenbart"? Forstår hva åpenbart betyr, men hva tilfører "rimelig"?

Anonymkode: 38af5...873

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsterker åpenbart.

Anonymkode: 54565...556

AnonymBruker
Skrevet

Det samme som temmelig. 

Anonymkode: a7b93...97c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på tonefallet, men vanligvis blir det brukt i en nedsettende tone. Feks at man er indirekte dum om man ikke forstår hvor åpenbart det er. Har merket meg enkelte politimenn bruker det for å snakke ned på en person som har begått en handling at h#n burde skjønt ville bli oppdaget og tauet inn for. Litt sånn latterlig morsomt også. 

Har hvertfall ikke hørt noen bruke det i noen positiv vending.

Anonymkode: dc51a...c5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske åpenbart. 

Anonymkode: 1c89e...34c

AnonymBruker
Skrevet

Helt innlysende

Anonymkode: fc533...a0d

Skrevet

Jeg synes ikke det er åpenbart hva åpenbart betyr. Følger en kryssreferansene i norske ordbøker, ser en at ordet kan bety både at noe er opplagt, og at noe er sannsynlig. Jeg oppfatter ikke dette som den samme betydningen. Det samme gjelder ordene tydeligvis og øyensynlig. Jeg er litt forvirret av dette. For meg betyr ordet åpenbart at noe er helt klart. 

Da tror jeg at "rimelig åpenbart" betyr at noe er ganske sannsynlig eller ganske opplagt. Uansett tror jeg at betydningen vil dreie seg om at noe er ganske usikkert. Jeg synes uttrykket minner om en slags selvmotsigelse når en legger til grunn at åpenbart betyr "opplagt". Det første adverbet spenner liksom ben for det etterfølgende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at uttrykket brukes forskjellig i forskjellige deler av landet? Herfra er ihvertfall bruk av ordet rimelig i forbindelse med litt arroganse osv. Så rimelig åpenbart er negativt lada for meg. Men om det brukes sammen med mulig, feks rimelig mulig, blir det mer positiv.

Anonymkode: dc51a...c5c

Skrevet
49 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg synes ikke det er åpenbart hva åpenbart betyr. Følger en kryssreferansene i norske ordbøker, ser en at ordet kan bety både at noe er opplagt, og at noe er sannsynlig. Jeg oppfatter ikke dette som den samme betydningen. Det samme gjelder ordene tydeligvis og øyensynlig. Jeg er litt forvirret av dette. For meg betyr ordet åpenbart at noe er helt klart. 

Da tror jeg at "rimelig åpenbart" betyr at noe er ganske sannsynlig eller ganske opplagt. Uansett tror jeg at betydningen vil dreie seg om at noe er ganske usikkert. Jeg synes uttrykket minner om en slags selvmotsigelse når en legger til grunn at åpenbart betyr "opplagt". Det første adverbet spenner liksom ben for det etterfølgende.

Fint og morsomt svar, og da havner "relativt ekstremt" i samme skuff. Det er rimelig åpenbart.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Pawn Hearts skrev:

Tør du dra ut hvis det meldes om "laber orkan"? Jeg har aldri sett det uttrykket brukt, men også det minner om "rimelig åpenbart". 

Skrevet

Hva med "rimelig billige varer"? En dame fortalte meg at hun hadde kjøpt en rimelig billig jakke. For meg er "rimelig" et adjektiv, ikke adverb på samme måte som ganske, temmelig, osv.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6.4.2016 at 21.28, Smultring skrev:

Følger en kryssreferansene i norske ordbøker, ser en at ordet kan bety både at noe er opplagt, og at noe er sannsynlig.

Er du sikker på at du har funnet et ordboksoppslag som sier at åpenbart kan bety sannsynlig?

Anonymkode: bdd70...b7b

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres rimelig åpenbart ut som noe som er ganske, noe, eller litt åpenbart.  Ergo ikke så åpenbart som taleren vil påstå. En usedvanlig høyreist dverg...eksisterer han? 

Anonymkode: 7ab03...531

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker rimelig åpenbart til å bety at om man ikke visste resultatet av en handling, burde man logisk kunne forestille seg det. For eksempel å riste en flaske brus for så å åpne den - det er rimelig åpenbart at den vil bruse over, selv for den som ikke har erfart effekten tidligere. 

Likeledes er det rimelig åpenbart at en person som blir nervøs i møte med politiet ikke har helt rent mel i posen. 

Anonymkode: 33610...a0f

Skrevet

Jeg skrev til Språkrådet om dette. I går fikk jeg svar. Jeg kan legge det ut her, selv om jeg selv ikke har fått lest det grundig ennå. 

Sitat

Betydningen av ordene tydeligvis, åpenbart og øyensynlig‏

Når jeg forsøker å finne ut hva ordene i overskriften betyr, kommer jeg fram til at alle kan bety både "innlysende" og "tilsynelatende". Er dette riktig? Vi er flere som ble veldig overrasket over at ordet "øyensynlig" kan bety noe annet enn tilsynelatende. Er det vanlig å skrive "øyensynlig" når en mener at noe er helt klart, og er det vanlig å skrive "åpenbart" når noe er tilsynelatende? Jeg er veldig forvirret. Jeg har brukt Bokmålsordboka og ordnett.no til å prøve å finne ut av dette. 

Sitat

Det var interessant å lese at du og flere har gransket ordbøker og ikke får alt til å stemme. Når det gjelder tydeligvis, åpenbar og øyensynlig, ser en at det ene er forklart med det andre, og de kan i stor grad brukes om hverandre. En nyttig test er å se om de tre orda kan byttes ut med hverandre i samme setning. Svaret er ja for disse tre orda:

De er tydeligvis/åpenbart/øyensynlig utlendinger

I denne setningen sier en noe om at en er (temmelig) sikker i sin sak, en har observert (sett, hørt) at de er utlendinger. De tre orda betyr omtrent det samme, og de er alle adverb i denne bruken. De to første er temmelig vanlige, mens øyensynlig er noe mindre brukt. Det kan være grunnen til at dere er litt i tvil.

Kan de tre orda så bety ‘innlysende’ og ‘tilsynelatende’? Det er mulig å si:

De er tilsynelatende utlendinger

Men hva betyr det? Det betyr ‘ved første øyekast, på overflaten, å se til’ – men er de det i virkeligheten? Her er det altså en klar grunn til tvil, såtilsynelatende betyr ikke helt det samme som de tre første orda.

Hva med innlysende? Kan en si «de er innlysende utlendinger»? Nei, en må snu på setningen og si «Det er innlysende at de er utlendinger», eller skrive om litt og si «Det er innlysende riktig at de er utlendinger». Her er en overbevist om et faktum, men neppe fordi en har observert det selv.

Det er vanlig at flere ord betyr omtrent det samme. Vi kaller dem synonymer. Det kan likevel være små nyanser mellom dem, slik at vi i en bestemt sammenheng gjerne foretrekker ett bestemt ord. I tillegg til betydningen må en se på hvordan de passer inn i setninger, med ordklasse og uttrykksmåter.

Vennlig hilsen

Marit Hovdenak

seniorrådgiver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...