AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Jeg skal begynne å spare, og jeg har et par spørsmål. Man skatter jo av formuen sin (som er ufattelig teit), men hvor mye skatter man av det? Hvis jeg setter inn 100.000 kr på ett år, vil det være en prosenttrekk av det? Hvilken bank er best og spare i? Jeg har lest litt om Nordax, og at de har god rente. De har to forskjellige renter, en på "Rente sparekonto" og en på "Rente Kapitalkonto". Hva er forskjellen her? Renten på førstnevnte er 1,75 % og rente på sistnevnte er 2,25 %. Så er det hvorvidt jeg bør sette opp en sparekonto i en annen bank. Jeg er fryktelig dårlig med penger, og jeg er stygt redd for at jeg kan bli fristet om det står penger på min egen sparekonto, på nettbanken jeg bruker til vanlig. Om jeg oppretter en annen sparekonto, kan det bli lettere for meg, sånn at jeg ikke har direkte tilgang til den (i form av at jeg ikke blir slått i ansiktet med summen hver gang jeg logger inn i min egen nettbank). Jeg har DNB. Anonymkode: f746b...ebe
ajarRun Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 DNB suger, støtter forslaget om å velge en annen bank. Formueskatt får du ikke før du har skattbar formue på over 1.4 millioner, husk at du trekker fra gjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Trur du kan slappe av med formue trekk. Hehe. Og hadde du hatt 1.4m i formue, så er det 1.1%. Så slapp av. Anonymkode: a49ba...546 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Formueskatt kommune: skatteklasse 0= 0,7% på alt over null. Skatteklasse 1&2= 0,7% for 1,4mill og oppover. Stat: 0,15% for 1,4mill og oppover. Husk at det er netto formue du skal skatte av, så det er hva du har etter formue, gjeld osv som det skattes av. Anonymkode: 25836...7e8
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trur du kan slappe av med formue trekk. Hehe. Og hadde du hatt 1.4m i formue, så er det 1.1%. Så slapp av. Anonymkode: a49ba...546 0.85 % faktisk. Og det gjelder slevfølgelig bare for det some er over 1.4 mil.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 Det du skatter av er 25% av rentene du tjener på pengene. Anonymkode: 79ece...aca 1
Million Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 (endret) Hva slags spareform som er best å velge, avhenger av litt forskjellige ting. Er du for eksempel avhengig av/vil du at sparepengene er lett tilgjengelige, det vil si at hvis det oppstår en krise så kan du bruke dem lett uten å "straffes"? Enkelte sparekontoer har begrenset antall uttak i året. Noen får man ikke røre på lang tid. Til gjengjeld får du bedre renter på den typen konto. Jo lenger pengene kan stå urørt på riktig type konto, jo bedre rente er banken villig til å gi på den kontoen. Du må lese det som "står med liten skrift" før du oppretter kontoen. Selv opprettet jeg for to dager siden en ny konto i nettbanken i Dnb. Av valgene som kom opp, valgte jeg vanlig "Sparekonto". Det var stusselige greier mht rente altså.... hvis jeg ikke husker feil, var den på puslete 0,55 %. Dette var en konto uten begrensninger i antall uttak pr år eller noe slikt. Det er det jeg ville ha. Dette skal bli en bufferkonto, med penger som SKAL være tilgjengelige hvis det blir en krise, f.eks. en uventet stor regning jeg ikke hadde regnet med. Da må jeg kunne bruke fra kontoen uten å straffes av banken fordi jeg rører mine egne penger. Jeg har en annen sparekonto også, men den er kalkulert med å brukes som en del av egenkapitalen ved boligkjøp senere i år, så den tømmes da. Det er "regningskontoen" min egentlig, som jeg har brukt å spare på, siden jeg ikke hadde en egen konto dedikert til det. Å opprette egen konto i egen nettbank er fort gjort, men jeg er usikker på hvor lettvindt det er om du skal opprette en konto i ny og fremmed bank. Da må du nok møte opp med pass og fødselsattest og signere i banken. Det måtte sønnen min da han skulle få seg egen bankkonto for første gang i sitt liv. Endret 6. april 2016 av Million
kgus Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bank er best og spare i? Jeg har lest litt om Nordax, og at de har god rente. De har to forskjellige renter, en på "Rente sparekonto" og en på "Rente Kapitalkonto". Hva er forskjellen her? Renten på førstnevnte er 1,75 % og rente på sistnevnte er 2,25 %. Anonymkode: f746b...ebe Forskjellen er ganske greit forklart på https://www.nordax.no/spare På "kapitalkontoen" er det kun 6 gebyrfrie uttak per år, mens det er ubegrenset på "sparekonto". Siden dette uansett er rene plasseringskontoer (du kan jo kun ta ut penger til konto du disponerer i annen bank, ikke f.eks. betale regninger direkte fra Nordax-kontoen) så syns i allfall jeg at 6 uttak per år er nok i massevis, og jeg bruker Nordax kapitalkonto så lenge de har den beste renten.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Man skatter bare av den formuen man har som overstiger 1,4 millioner kroner. Og boligformue er (i praksis) ikke med i den beregningen. Anonymkode: 3ecb6...a29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå