Gå til innhold

Åpen vs lukket kjøkkenløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva foretrekker du og hvorfor?

Jeg skjønner selv ikke poenget med åpen løsning, det blir som å miste et rom. Synes heller ikke det er spesielt fint med kjøkkenartikler i stua.

Anonymkode: 3cf7c...464

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg foretrekker helt klart lukket kjøkkenløsning! Både pga matos, rengjøring osv, men også fordi jeg ikke ønsker å se på kjøkkenet når jeg sitter i stua. Det er også bedre med lukket løsning når man har gjester, så slipper de å få med seg alt som skjer på kjøkkenet. Skal det fungere, må det i hvert fall være i et rom som ikke er firkantet. 

Anonymkode: 7b269...5c2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lukket. Helt solkeklart og definitivt. Jeg ville aldri kjøpt bolig med åpent kjøkken og uten mulighet til å enkelt gjøre det om til lukket. 

Jeg vil kunne ha gjester på besøk, og så servere dem maten i spisestuen uten at de enten må sitte og se på rot og kaos, eller må sitte og vente på at jeg skal rydde opp. Jeg hater å se på rot, og hadde ikke klart sette meg i sofaen og slappe av når jeg så det var rot på kjøkkenet. 

Jeg vil ikke ha matlukt og steikeos i hele heimen. 

Jeg vil ikke sitte og høre på oppvaskmaskinen og/eller kjøkkenvifte når jeg prøver å slappe av. 

Jeg vil ha et rom jeg kan trekke meg tilbake til når vi har slitsomme gjester - "må bare sjekke noe på kjøkkenet" går ikke når alle ser at du bare står der og henger. 

Jeg vil kunne bruke kjøkken og stue som to ulike rom, så ungene kan ha venner på besøk i stua og jeg kan slappe av i fred og ro på kjøkkenet uten å høre på fjortissamtalene deres.. 

Anonymkode: 29b36...d49

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foretrekker lukket, men har åpent. Planløsningen er fin så det plager meg ikke så mye som jeg var redd for. Har avtrekk, ikke vifte, og stillegående oppvaskmaskin, så det hører jeg ikke i sofaen. 

Anonymkode: 13e9d...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygde nytt hus med lukket kjøkken, men angret og rev ned veggen mellom stue/kjøkken etter 2,5 år... Vi opplevde at vi nesten ikke brukte spisestuen/stuen før vi rev veggen. Stue og kjøkken er i L-form så man ser ikke hele kjøkkenet fra sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker lukket løsning. Jeg liker å lage mat og jeg liker å være i fred når jeg gjør det ;) I tillegg kommer alt det andre med rot, matos etc. Synes også at lukkede kjøkken gir de beste funksjonelle løsningene, nok benk- og skapplass. 

Jeg ser for så vidt sjarmen med åpen løsning, men jeg har bodd med det og synes i grunnen det ikke var særlig praktisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Halvlukket. har et vennepar hvro det er en vegg med døråpning mellom kjkken og stue. Det er perfekt løst. Vi har lukket,

Anonymkode: 442e8...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på resten av boligen. Om rommene er små ville jeg absolutt foretrukket åpen løsning, gjerne med en halvvegg/bar/benk som deling.

Om man har store rom så blir det kanskje noe annet. Liker fortsatt er det er litt luftig og ville nok ikke valgt å lukke det helt.

Endret av Whoops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i mellom

Liker ikke å ha et helt lukket kjøkken, men et helt åpent er også ikke særlig pent

Liker det best når det er en skillevegg eller en annen løsning som gjør at kjøkken separeres fra resten uten å være helt lukket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker åpen, har hatt lukket. Mye lettere å utnytte plassen, deilig med romfølelse, mye lettere å varme huset og spre varmen, færre dører/korridorer å møte andre ut og inn. Man kan ha gjester i stua og delta i samtalen uten og rope.

Men det hjelper at grunnflaten på huset er over 100 slik at det blir avstand mellom kjøkkendel og stue blir noen meter. Hjørnesofa på kjøkkenet er ikke helt lækkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på størrelsen og fasongen på rommene. Et stort firkantet rom med kjøkken i den ene enden vil jeg helst ikke ha, men stort sett er åpent finest. Lukket er best der det er plass til stor spisestue på kjøkkenet. Liker at kjøkkenet er en samlingsplass og åpent også for gjester.

Anonymkode: 10d49...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker lukket, men det kommer jo an på størrelsen på leiligheten/huset. Ville lett hatt kjøkken i stua i en liten leilighet, hvis man da kan bygge om fra ett til toroms...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lukket. Helt solkeklart og definitivt. Jeg ville aldri kjøpt bolig med åpent kjøkken og uten mulighet til å enkelt gjøre det om til lukket. 

Jeg vil kunne ha gjester på besøk, og så servere dem maten i spisestuen uten at de enten må sitte og se på rot og kaos, eller må sitte og vente på at jeg skal rydde opp. Jeg hater å se på rot, og hadde ikke klart sette meg i sofaen og slappe av når jeg så det var rot på kjøkkenet. 

Jeg vil ikke ha matlukt og steikeos i hele heimen. 

Jeg vil ikke sitte og høre på oppvaskmaskinen og/eller kjøkkenvifte når jeg prøver å slappe av. 

Jeg vil ha et rom jeg kan trekke meg tilbake til når vi har slitsomme gjester - "må bare sjekke noe på kjøkkenet" går ikke når alle ser at du bare står der og henger. 

Jeg vil kunne bruke kjøkken og stue som to ulike rom, så ungene kan ha venner på besøk i stua og jeg kan slappe av i fred og ro på kjøkkenet uten å høre på fjortissamtalene deres.. 

Anonymkode: 29b36...d49

Jeg ønsker også lukket, men jeg ønsker så stort kjøkken at jeg bare trenger et spisebord, som får plass på kjøkkenet :) Altså ikke spisestue i tillegg. Stuen kan gjerne være bitteliten, eneste som skal i den er en sofa og tv'en. Har vi gjester sitter vi på kjøkkenet. 

Ellers er jeg veldig enig i resten av argumentene dine. Når barnet mitt vil se tv i stua vil jeg gjerne kunne lukke en dør mellom slik at jeg kan være i fred på kjøkkenet, eller at jeg kan ha besøk og snakke privat med venninner på kjøkkenet samtidig som barnet er i stua. 

Anonymkode: 8cb08...769

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukket kjøkkenløsning. Liker ikke åpen. Liker eget rom der kjøkkenet er, liker ikke tanken på at man kan sitte og se på meg i stua mens jeg lager mat, synes det er litt udelikat og jeg liker heller ikke eventuell matos i stua.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker lukket. For det første er det et ekstra rom. 

Matlukt og os holdes unna stua. Det er mulig å lufte ulikt. 

Men det krever at kjøkkenet er stort nok til et greit spise bord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foretrekker lukket, men har åpent. Planløsningen er fin så det plager meg ikke så mye som jeg var redd for. Har avtrekk, ikke vifte, og stillegående oppvaskmaskin, så det hører jeg ikke i sofaen. 

Overraskende mange som tror åpen løsning gir mat/stekeos og lukt. Slik er det ikke her. Godt avtrekk ordner det. 

Anonymkode: 13e9d...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i to hus der det var lukket løsning, og i 4 hus der det var åpen. 

For meg har det ikke så mye å si, så lenge man ikke ser rett inn på oppvaskbenken (der det kan finnes rot). Det går fint å ha åpen løsning, med litt avdeling mot stua så man ikke ser "det verste". 

Jeg liker at man får større rom ved å ha åpen løsning. Har man lukket løsning, føles det gjerne trangere og mindre på både stue og kjøkken. Ser likevel fordelen med å kunne trekke seg tilbake fra støy, og kunne være privat med venner mens barn er i stua. Eller ha et sted å være selv når barn har venner på besøk (og barnerommet er lite). 

De gangene det har vært mest vellykket for oss med åpen løsning, har vært når vi har hatt flere stuer. Da har ihvertfall barna et eget sted å være med venner, sånn at både barn og voksne kan gjøre sitt uten å være oppå hverandre.

Når det gjelder matlaging og middagsbesøk, så er det helt greit for meg å ha åpen løsning. Alle vet at det blir noe rot på kjøkkenet da, men tar man unna med oppvask og rydding mens man lager mat, blir det jo ikke så mye. Matlukt blir det jo, men med en god vifte blir det ikke så mye. Har til gode å finne fettete overflater andre steder enn på kjøkkenet. 

Det kommer altså an på hvor mye plass man har ellers, hvor praktisk åpen løsning er for hver enkelt. Og selvsagt hva man liker best selv. Jeg ville nok revet vegger for å kunne ha åpen løsning, men for meg er det flere fordeler enn ulemper med det, og jeg liker romfølelsen det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker åpen kjøkkenløsning. Skal kjøkkenet være lukket må det i det minste være veldig stort. Har åpen kjøkkenløsning nå, men kan ikke se kjøkkenet fra sofaen. Ikke er vi plaget med matos i resten av boligen heller. Har stillegående vifte/avtrekk og oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg foretrekker det halvåpent, gjerne med en bred skyvedør eller noe som heller kan lukkes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker lukket. Og her jeg bor nå, er det et langt kjøkken, så det er mye kjøkkenredning, da det blir i en U, så er det plass til kjøkkenbord, hvor det er plass til 7 personer rundt. Så jeg er veldig fornøyd.

Men der jeg bodde før, var det mye mindre, og da var det åpen løsning, men den var veldig adskilt fra stuen. Så satt man i sofaen, så man ikke kjøkkenet. Så jeg var og fornøyd med den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...