LadyGirl Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 (endret) Når kan jeg anmelde en nabo? Holder det med at naboen beskylder meg for ting som ikke stemmer og at han er direkte frekk med måten han sier det til meg på + han sier direkte stygge ting til meg? Står man sterkere med lydopptak fra mobil? (tilføyer at jeg er aldri den som åpner munnen og aldri gjort noe for å irritere andre) Endret 6. april 2016 av LadyGirl skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Du kan jo anmelde ja, men spørs om politiet tar det alvorlig når det bare er en "frekk" nabo.... Anonymkode: b82e7...cb3 3
LadyGirl Skrevet 6. april 2016 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo anmelde ja, men spørs om politiet tar det alvorlig når det bare er en "frekk" nabo.... Anonymkode: b82e7...cb3 Er ikke bare "frekk" er falske anklaginger det går i.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Etter straffeloven § 390 a, er det straffbart å krenke en annens fred ved skremmende eller plagsom atferd. Anmeld, så får politijuristen avgjøre om oppførselen til naboen faller inn under straffebestemmelsen. Anonymkode: 6ee6f...a6b 2
LadyGirl Skrevet 6. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2016 Ok for var direkte ubehagelig + forumleringen var langt bak mål da vedkommende brukte stygge ord mot meg, istedetfor å holde seg saklig som jeg holdt meg. Men står jeg sterkere om jeg har med lydopptak fra mobil?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, LadyGirl skrev: Ok for var direkte ubehagelig + forumleringen var langt bak mål da vedkommende brukte stygge ord mot meg, istedetfor å holde seg saklig som jeg holdt meg. Men står jeg sterkere om jeg har med lydopptak fra mobil? Ja du står sterke med lydopptak. Først og fremst fordi det vil gjøre det lettere for politiet å vite hva de har med å gjøre. Om lydopptaket kan brukes som bevis i en eventuell straffesak mot naboen, vil avgjøres av domstolene. Altså ingen automatikk verken den ene eller andre veien. Anonymkode: a67df...b07
Fiberhusk Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 17 minutter siden, LadyGirl skrev: Når kan jeg anmelde en nabo? Holder det med at naboen beskylder meg for ting som ikke stemmer og at han er direkte frekk med måten han sier det til meg på + han sier direkte stygge ting til meg? Står man sterkere med lydopptak fra mobil? (tilføyer at jeg er aldri den som åpner munnen og aldri gjort noe for å irritere andre) Tror ikke dette er noen gyldig grunn for anmeldelse.... 1
LadyGirl Skrevet 6. april 2016 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev: Tror ikke dette er noen gyldig grunn for anmeldelse.... Vel det går jo an å holde seg saklig hvis han først skal anklage meg for noe som ikke stemmer enn å få det til å virke ut som en trussel. Ble veldig paff
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Hvilken lov mener du at naboen har brutt? Dersom du skal komme noen vei med en anmeldelse så må vedkommende ha brutt en lov. Det å være frekk er ikke nødvendigvis straffbart. Anonymkode: 259b3...5a8
Fiberhusk Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 2 minutter siden, LadyGirl skrev: Vel det går jo an å holde seg saklig hvis han først skal anklage meg for noe som ikke stemmer enn å få det til å virke ut som en trussel. Ble veldig paff Ja jeg er helt enig med deg. Det er mange a**holes der ute... Men jeg synes du bare skal fortsette å ta opp, og den dagen han driter på draget, så har du jo grunn til å anmelde. Men foreløpig tror jeg ikke du får "anmeldt" som sådan, men det du burde gjøre er å ringe ditt lokale politikontor og rådføre deg!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken lov mener du at naboen har brutt? Dersom du skal komme noen vei med en anmeldelse så må vedkommende ha brutt en lov. Det å være frekk er ikke nødvendigvis straffbart. Anonymkode: 259b3...5a8 Straffeloven § 390 a Anonymkode: a67df...b07
Leo Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Trusler og/eller trakassering kan du selvfølgelig anmelde. Anmeldelsen blir sannsynligvis henlagt, men hvis du fremstår som troverdig kan det hende at politiet tar en telefon til vedkommende og det får de fleste til å tenke seg om to ganger. Har du anmeldt står du også sterkere hvis det skjer noe mer alvorlig.
makkapakka Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 du har ikke lov å ta opp noe uten at du gjør han du snakker med oppmerksom på det
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, makkapakka skrev: du har ikke lov å ta opp noe uten at du gjør han du snakker med oppmerksom på det Det er ikke riktig. "Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson." https://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/sporsmal-svar/?question=630&qlist=222,629,630,631,632,633&tema=32 Anonymkode: a67df...b07
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke riktig. "Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson." https://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/sporsmal-svar/?question=630&qlist=222,629,630,631,632,633&tema=32 Anonymkode: a67df...b07 Gjelder også skjult lydopptak Anonymkode: a67df...b07
Ms.Sommerfugl Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Gjelder også skjult lydopptak Anonymkode: a67df...b07 Er det ikke sånn at det er lovlig når den ene parten vet om det? Eller er det i USA? Husker ikke. Uansett, ta lydopptak og vis det til politiet som sikkert bevis på at denne naboen er truende/trakasserende. Ellers blir det ord mot ord!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, Ms.Sommerfugl skrev: Er det ikke sånn at det er lovlig når den ene parten vet om det? Eller er det i USA? Husker ikke. Uansett, ta lydopptak og vis det til politiet som sikkert bevis på at denne naboen er truende/trakasserende. Ellers blir det ord mot ord! HVa som gjelder for USA vet jeg ikke, men i Norge er det ikke forbudt å ta skulte lydopptak av samtaler. "Personopplysningsloven gjelder ikke for opptak som gjøres for private formål, og da er det heller ikke krav om at du informerer den andre samtaleparten om opptaket. Det kan likevel oppleves som krenkende for den som blir gjort opptak av dersom vedkommende ikke vet om det. Vi anbefaler derfor at du alltid informerer de som blir berørt av lydopptaket." https://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/sporsmal-svar/?question=630&qlist=222,629,630,631,632,633&tema=32 Noe annet er det om dette skulte lydopptaket kan brukes som bevis i retten. Og som hovedregel er det det. Så lenge domstolene ikke kommer fram til at beviset er fremskaffet på utilbørlig måte. Men den vurderingen må domstolene ta. Uansett er det alltid bedre med lydopptak enn ingen lydopptak. Anonymkode: a67df...b07
Cleopatra. Skrevet 6. april 2016 #18 Skrevet 6. april 2016 Du må gjerne anmelde, men spørs om politiet har tid. Jeg personlig ville latt vær; at noen er frekke og sier stygge ting til meg er ikke noe jeg hadde giddet å anmelde og brukt tid på. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 9 minutter siden, Fireball skrev: Du må gjerne anmelde, men spørs om politiet har tid. Jeg personlig ville latt vær; at noen er frekke og sier stygge ting til meg er ikke noe jeg hadde giddet å anmelde og brukt tid på. Sjansene for henleggelse er nok stor. Men en anmeldelse har verdi utover det. For det første gir det en stor symbolsk "statement" overfor naboen at han er anmeldt. For andre så kan det være andre han har vært ekkel mot. Jo flere som anmelder jo større sak er det. Og foråpentligvis blir han stoppet slik at andre ikke må opplve det samme senere. Anonymkode: a67df...b07
Cleopatra. Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjansene for henleggelse er nok stor. Men en anmeldelse har verdi utover det. For det første gir det en stor symbolsk "statement" overfor naboen at han er anmeldt. For andre så kan det være andre han har vært ekkel mot. Jo flere som anmelder jo større sak er det. Og foråpentligvis blir han stoppet slik at andre ikke må opplve det samme senere. Anonymkode: a67df...b07 Det er sant og nå vet ikke jeg -hva- som er sagt; det skal bare litt til før jeg gidder å anmelde noe. Nå sier ikke jeg at dette er en slik sak, men oppfatter ofte at folk anmelder for "alt" og det fremstår litt useriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå