Gå til innhold

Hvorfor lar dere ikke overvektige få sitte på bussen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sånn at man "skal" reise seg for eldre, gravide og folk som er skadet (krykker o.l.). Men hvorfor gjelder ikke dette overvektige også? Det er vondere for en person på f.eks 100kg å stå enn for en person på 60kg, så de overvektige har jo egentlig mer rett til å sitte enn normal- og undervektige. 

Anonymkode: 7a1e7...5a2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det hadde vært det samme som å si rett ut "du er feit, sitt her du", og det hadde vært uhøflig.

Anonymkode: 0934e...355

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sånn at man "skal" reise seg for eldre, gravide og folk som er skadet (krykker o.l.). Men hvorfor gjelder ikke dette overvektige også? Det er vondere for en person på f.eks 100kg å stå enn for en person på 60kg, så de overvektige har jo egentlig mer rett til å sitte enn normal- og undervektige. 

De trenger å stå litt. Gjør de en bjørnetjenste å gi de et sete.

Anonymkode: 2914d...e06

• Liker 17
Skrevet

Det kan sikkert være like ubehagelig for enkelte å bli tilbudt sitteplass pga de er overvektige som å måtte stå. Det er ikke nødvendigvis slik at det er et stort problem for dem å stå, og samtidig er det kanskje værre å bli påmint at man er stor- og at til og med fremmede legger merke til det....

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk eregoistisk og tenker kun på seg selv. . Har sett mange ganger folk ikke gidder å reise seg for eldre, gravide og handikappede. 

Anonymkode: 0dba3...522

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De trenger å stå litt. Gjør de en bjørnetjenste å gi de et sete.

Det er jo ikke opp til deg å bestemme om de har godt av å stå eller ikke. Tenk om personen tok bussen hjem fra treningssenter? 

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri våget. Nok av gamle damer som blir forbannet over å bli tilbudt plass, så jeg begir meg ikke ut på å indirekte kommentere noens vekt.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke opp til deg å bestemme om de har godt av å stå eller ikke. Tenk om personen tok bussen hjem fra treningssenter? 

Da har han iallfall gått av å stå. Bedre for kroppen å stå etter en økt enn å sitte.

Anonymkode: e0f42...a22

AnonymBruker
Skrevet

Da har han iallfall gått av å stå. Bedre for kroppen å stå etter en økt enn å sitte.

Anonymkode: e0f42...a22

Men det er jo vondt i beina å stå. Lettere personer har ikke like vondt i beina, og da er det urettferdig at de får sitte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg heller gir seter til syke, eldre, gravide og uføre. 

Anonymkode: 3dd60...950

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg heller gir seter til syke, eldre, gravide og uføre. 

Men er ikke poenget å gi setet sitt til de som trenger det mer enn deg selv? Hvorfor blir da sterkt overvektige ekskludert fra denne gruppen? En overvektig person har ofte større behov for å sitte enn lettere personer, pga smerter i føtter og rygg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo vondt i beina å stå. Lettere personer har ikke like vondt i beina, og da er det urettferdig at de får sitte. 

Hvordan vet du at de lettere personene ikke allerede har skitvondt i beina, og også trenger å sitte, da? Jeg var helt ødelagt i beina hver dag etter jobb da jeg jobbet i butikk i min ungdom. Jeg var tynn og spebygd, men likevel hadde jeg så vondt i beina at det var himmelrike på jord å få sitte på bussen. 

Anonymkode: acf81...abb

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke poenget å gi setet sitt til de som trenger det mer enn deg selv? Hvorfor blir da sterkt overvektige ekskludert fra denne gruppen? En overvektig person har ofte større behov for å sitte enn lettere personer, pga smerter i føtter og rygg. 

En anorektiker som bare har spist et eple de siste tre dagene, har minst et like stort behov for å sitte. Hvis man inkluderer overvektige, så blir det vanskelig å sette noen grense. Hvertfall hvis man bare skal basere seg på det man ser.

• Liker 15
Skrevet

For guds skyld, ikke reis deg for meg. Jeg er i stand til å stå på bussen akkurat like godt som normalvektige. Hilsen overvektig. 

Men: det er bare høflig å reise seg for folk med krykker, eldre, de som har andre bevegelsesproblemer og de som helt åpenbart er veldig gravide. (Lett å gå på en bommert når det gjelder graviditet altsa...)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke urettferdig. Fordi de sitter ikke fordi de er "lettere". De sitter fordi de fikk plass på bussen først.

Jeg reiser meg gjerne for eldre (ordentlig eldre, ikke 60-åringer liksom) og handikappede mennesker, men ikke overvektige. 

Anonymkode: 700f2...63e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at de lettere personene ikke allerede har skitvondt i beina, og også trenger å sitte, da? Jeg var helt ødelagt i beina hver dag etter jobb da jeg jobbet i butikk i min ungdom. Jeg var tynn og spebygd, men likevel hadde jeg så vondt i beina at det var himmelrike på jord å få sitte på bussen. 

Men en overvektig vil nok generelt sett ha vondere føtter enn lettere personer. Hvis en overvektig også har stått og gått på jobb en hel dag, har de MYE vondere føtter enn deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du forresten av overvektige har behov for å sitte på bussen, ts? 

Det finnes mange overvektige som er godt trent. Min var er veldig overvektig, men sykler sykkelritt, sykler 20 km til/fra jobb tre dager i uken, går turer i fjellet for moro skyld, og spaserer kveldstur en times tid hver aften. Han hadde nok bare sett skikkelig dumt og uforstående på deg om du reiste deg for ham. 

• Liker 4
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier 43kg, men jeg får store smerter ved å stå. Jeg får vondt i rygg pga. Ryggproblemer og store smerter i hoftene som etterpå gjør det vanskelig for meg å gå.

Så altså selv om en er tynn, betyr det ikke at vedkommende ikke fortjener å sitte.

Endret av The Lost Dreamer
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva viss den normalvektige er syk? Har vært på legevakten? Jobbet dobbeltskift? Har kronisk sykdom? Ryggproblemer?Kanskje den overvektige helt fint klarer å stå og man skal ikke regne med at de ikke kan det. Enten får man lov å dømme etter utseende eller ikke. Derfor gies seter til de man ser trenger det, 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg så en overvektig person hvor det så ut som han/hun hadde vondt av å stå hadde jeg bare reist meg og "latet" som om jeg snart skulle av ellernoe. Jeg har og jobbet hele dagen på butikk eller lager og de siste 30 min på bussen har ikke så mye å si fra eller til.

Jeg synes man kan reise seg for alle som trenger det. Hva hvis noen ser veldig svimle ut el. liknende, da kan man jo og reise seg. 

Anonymkode: bf51b...632

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...