AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Jeg må ha litt råd, ønsker ikke dømming. Jeg har et barn på 17 år (18 i år), på fredag fortalte h*n at at h*n har prøvd å røyke for en stund tilbake og nå er blitt avhengig. Jeg setter stor pris på at h*n er ærlig med meg om dette, men jeg er ikke sikker hvordan jeg burde reagere på dette... Jeg røyker selv og føler at det er min feil at mitt barn også har begynt med det nå. Jeg vil jo så klart det beste for barne mitt, men jeg står virkelig fast i et stort dillema, skal jeg la h*n røyke så lenge h*n bruker sine egne penger på det? Eller skal jeg kjempe mot og ikke respektere det? Nå skal det sies at barnet fyller 18 år om noen måneder og kan da uansett bestemme dette selv da. Anonymkode: a16af...ea2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Lite du får gjort med saken nå. Selv ville jeg kjørt på med informasjon om skadevirkningene, at røyking forkorter livet med gjennomsnittlig 11 år for røykere osv. Anonymkode: 30c47...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Jeg ville stått på for å hjelpe til med røykeslutt, og jeg ville ikke tilrettelagt for røykingen. (Ingen lommepenger, ikke røyke på eiendommen, ikke kjøpe røyk) Hvis røykeslutt ikke er et alternativ ville jeg foreslått å forsøke e-sigarett som for det første er mye mindre skadelig, men også mye billigere. Anonymkode: 57703...49d 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Siden du røyker er det litt hyklersk å si at han bør ikke gjøre det. Men, spør om h*n vil ha hjelp å slutte. Kanskje dere kan prøve å gjøre det sammen? Bli et bedre forbilde for at h*n har tatt en veldig skadelig, dyrt valg i å fortsette? Det er så vanskelig å se barn begynner å røyke og bli avhengig i 2016 med alle kunnskap vi har ang røyking. Jeg ville ha prøvd det best jeg kunne til å forklare hvorfor det er så dårlig for dem (at de lukte når de røyker, at de kommer til å får bare røyker som kjærester/ektefelle, at det blir dyrt, at de muligens får dødelig sykdom og nedsatt helse pga OSVOSV). Barn SIER de vet alt dette, MEN, barn tror aldri de skal dø eller bli syk. Ta dem til et sykehus som driver med KOLS pasienter og se om det skremmer h@n litt. Anonymkode: bbe89...5eb 5
Luckiness Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 Spør hva han selv ønsker? Om han tenker å fortsette å røyke eller om han egentlig aller helst vil klare å slutte? Hvis han først ønsker å slutte, så er han nok mer motivert for det enn om ikke. Isåfall vil en tur til fastlegen for informasjon om hva røyk gjør med kroppen og tilbud om ulike tiltak for å stumpe røyken gjerne hjelpe ham på veien Du kan også introdusere ham for nettsiden www.slutta.no, https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/helseskader-av-royking (om helseskader av røyking) og https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/nikotin-og-avhengighet (nikotin og avhengighet). 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 Siden du selv røyker er de tingenting annet du kan gjøre her enn å selv slutte. Ellers er det hyklerisk. Du har selv overført dårlige vaner til barnet ditt, tenk på det du.... Anonymkode: 816af...426 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 det er nok helt riktig at du har vært medvirkende til at han har startet. Dersom du ønsker at han skal slutte burde du selv være med å slutte.Dere burde prøve å slutte sammen. Anonymkode: 93736...ad8 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 Jeg selv begynte med tobakk når jeg var 15 år, min far fant det ut litt senere samme året. Fikk ikke noe pes for det, men de syntes ikke noe om det. Vil man røyke så får de tak i det uansett, de fleste som driver med tobakk vet at det ikke er sunt for å sivet slik. Det med reduserte leveår, der tenker jeg litt "okei, da levde jeg ihvertfall et godt liv hittil". Det at du selv røyker blir verre for deg i den situasjonen da alle råd du får her i teorien vil gjelde deg selv også. Anonymkode: 87c00...292
Gjest Sunhands Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Si at du har fått en oppvekker og at dere laster ned røykeappen Slutta sammen. Se hvor mye penger dere sparer når dere slutter sammen, og bruk disse pengene på en hyggelig tur sammen, dere to.
Gjest ClickB4it Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 Synes det er et godt forslag å slutte sammen!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 Gi advarsel om at du ikke kommer til å hjelpe til med lappen eller bil. Jeg er 17 (fyller 18 om kort tid) og det funka fett for meg. Anonymkode: 423ba...8f4 1
MapleSirup Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Jeg var i samme situasjon og kan ikke dømme mine barn for å herme etter meg. De er jo resultat av sin oppvekst. Men det er så upopulært å røyke at han sluttet etter ganske kort tid. Nå snuser han riktignok. Men det er mindre stigmatiserende, i det minste. Det er lite å gjøre annet enn å ikke bidra økonomisk og vanskeliggjøre røyking hjemme. Jeg håper han slutter av seg selv om kort tid. Forhåpentligvis er dette bare en fase relatert til å være ungdom. Er det ikke det så er det han selv som skal bære ansvaret for hvordan dette påvirker økonomi og helse. Du får ikke gjort noe med det. PS: Jeg sluttet å røyke, Det er lettere enn man tror
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 Jeg synes det er flott at vedkommende er ærlig med deg. Ettersom du røyker selv synes jeg det blir litt snodig at du skal gå hardt ut mot dette. Det virker lite troverdig. Dersom du har et sterkt ønske om at han skal slutte kan du jo ta initiativet til å slutte selv? Dere kan gå inn for å stumpe røyken begge to. Har han lyst til å slutte selv? Jeg synes også det er merkelig at han i det hele tatt har begynt å røyke slik røyk blir sett på i dag. Men det er vel nysgjerrighet og utprøving som har ført han inn på disse veier. Ufattelig dumt. Anonymkode: c8332...ccc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 Veldig ofte kan barna bli påvirket av foreldrenes vaner. Og jeg føler det blir feil av deg å gi barnet ditt pes for røykingen, da du selv gjør akkurat det samme. Hvis dere, som mange andre skriver, prøver å slutte sammen, virker det veldig fornuftig. Da prøver dere å bli kvitt en relativt dyr og ganske usunn vane sammen, noe som kan være lettere og ikke minst besparende. Pengene dere sparer, kan dere bruke på noe hyggelig. Jeg tror ikke at trusler og kjeft er den riktige vegen å gå i slike tilfeller. Det kan kanskje virke på noen, men samtidig trigge andre til økt forbruk. Og hvorfor prøve å påføre folk dårlig samvittighet for noe sånt? Tross alt finnes det verre ting her i verden. Da er det bedre at dere som foreldre opplyser om ulempene ved bruk av tobakk. Samt motivere dem til å slutte, er en god støttespiller og belønner dem med noe positivt hvis de faktisk slutter. For det er fullt mulig. Anonymkode: 1d472...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Gi advarsel om at du ikke kommer til å hjelpe til med lappen eller bil. Jeg er 17 (fyller 18 om kort tid) og det funka fett for meg. Anonymkode: 423ba...8f4 Det funker ikke, har hatt mange venner som hadde den avtalen. som ende med å ikke få lappen. Anonymkode: 8511d...581 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det funker ikke, har hatt mange venner som hadde den avtalen. som ende med å ikke få lappen. Anonymkode: 8511d...581 Vel, for meg og mine venner funker det. Om foreldrene er bestante nok og ikke gir barna ræva full av penger er det en reel trussel. Nå bor vi slik at jeg faktisk må ha lappen for å komme meg noe som helst sted da, kan hende det ikke hadde fungert like bra om jeg hadde bodd midt i byen Anonymkode: 423ba...8f4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 Fortell han hvordan det smaker å kysse noen som røyker. Og hvor mange jenter som ikke vil ha røykere nettopp pga det. Han som 18åring bryr seg jo søtten om han lever til han er 70 eller 80, han lever i nuet. Og en gutt på 18 vil jeg tro er ganske opptatt av jenter. Anonymkode: 938e6...ede
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #18 Skrevet 6. april 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det funker ikke, har hatt mange venner som hadde den avtalen. som ende med å ikke få lappen. Anonymkode: 8511d...581 Jeg ser ikke hvorfor dette er et problem. Å ikke ha førerkort er jo et personlig problem. De hadde en kjempeflott mulighet til å få sponset lappen, men valgte kreftfremkallende stoffer i stedet. Dette har de spolert selv. Anonymkode: c8332...ccc
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 Å komme med en lekse om hvor farlig det er og skadevirkninger har nok ikke så mye hensikt. H*n er for ung til å relatere seg til det. Det var ihvertfall det siste jeg tenkte på når jeg røkte som tenåring. Prøv å spille på lag og få til en samtale. Ville ha spurt hvorfor h*n begynte å røyke uten å dømme. Pga venner, din røyking eller andre ting. Hva gir røyken h*n? Å nekte ungdommen å røyke hjelper ikke og du skyver bare h*n fra deg. Valget må ungdommen ta. men du kan være en støttespiller. Anonymkode: 4ba9b...ef2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vel, for meg og mine venner funker det. Om foreldrene er bestante nok og ikke gir barna ræva full av penger er det en reel trussel. Nå bor vi slik at jeg faktisk må ha lappen for å komme meg noe som helst sted da, kan hende det ikke hadde fungert like bra om jeg hadde bodd midt i byen Anonymkode: 423ba...8f4 Så bra, 90 prosent av vennene mine funka det ikke, heller mer mot rådene om å slutte sammen og spare til noe gøy/gjøre noe isammen. kan f,eks mot potten for lappen, de gangene han er flink går det penger i potten som han beholder, og de gangene han ikke slutter går det ikke penger i potten, tror det motivere mer enn allt og ingenting. Anonymkode: 8511d...581
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå