Gå til innhold

Hva skjer med omsorgen ved feks død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer dersom noe alvorlig skjer med den som har hovedomsorgen for et (eller flere) barn? 

I dette tilfellet når det er mor som har all omsorgen, og far ikke er særlig interessert. Han ser barnet bare en sjelden gang, og er i grunn bare far på papiret og ikke egentlig i praksis.  Om da noe skjer med mor, som feks alvorlig sykdom eller død, hvordan blir det med barnet da? 

Finnes det noe automatikk i det? Blir far automatisk den som overtar omsorgen for barnet? Eller kan besteforeldre, som barnet i dette tilfellet har veldig god kontakt med, overta omsorgen? Har noen noe de skulle sagt i en slik situasjon? Barnet her er snart 2 år, og kan jo ikke uttale seg selv om det.

Anonymkode: 9bf1d...5e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv en viljeserklæring og håp at den tas hensyn til ved eventuell bortgang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet blir automatisk koblet inn. De vurderer om barnet har omsorgspersoner det kan være hos, eller må akuttplasseres. I noen tilfeller blir barn akuttplassert inntil situasjonen er oversiktlig og avklart. 

Kan besteforeldre trø til, eller andre slektninger så blir de ofte benyttet. Men mye kan skje og ingen siytuasjon er lik. 

Anonymkode: 0eae4...935

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Silfen skrev:

Skriv en viljeserklæring og håp at den tas hensyn til ved eventuell bortgang.

Hvor og hvordan skriver man det? 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet blir automatisk koblet inn. De vurderer om barnet har omsorgspersoner det kan være hos, eller må akuttplasseres. I noen tilfeller blir barn akuttplassert inntil situasjonen er oversiktlig og avklart. 

Kan besteforeldre trø til, eller andre slektninger så blir de ofte benyttet. Men mye kan skje og ingen siytuasjon er lik. 

Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Silfen skrev:

Takk! Jeg fant også denne når jeg googla det :) 

Forstår det sånn at den ikke lan leveres inn noe sted? Man må altså oppbevare den selv, og bruke den om nødvendig? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg fant også denne når jeg googla det :) 

Forstår det sånn at den ikke lan leveres inn noe sted? Man må altså oppbevare den selv, og bruke den om nødvendig? 

Du kan gjøre en avtale om oppbevaring hos advokat, eller hos noen/den du ønsker skal ha ansvaret for barnet. Men sistnevnte kan medføre at den personen blir anklager for å ha skrevet erklæringen selv. 

Mulig den kan oppbevares i Tingretten, slik som testamenter? Undersøk, for det vet jeg ikke. 

Skrevet

Du kan vel kanskje tinglyse den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...