AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Jeg jobber som tilkallingsvakt i en matbutikk, og vi vet om ei dame som stjeler. Hun stjeler ofte, men tar ikke så mye av gangen. Grunnen til at vi vet det er at det er sett på overvåkningskameraet, men siden det ikke er sett før etter hun gikk ut av butikken (sjefen gikk gjennom senere på kvelden) så er hun ikke blitt tatt. Vi har jo sett henne flere ganger etter det, men kan jo ikke ta henne de gangene hun er innom og handler uten at hun stjeler. Hvordan avsløres egentlig slike smånaskere i butikker? Blir litt irritert når jeg vet at hun stjeler, men ikke kan ta henne de gangene hun faktisk betaler for seg. Vi har vel heller ingen bevis på at det er hun på overvåkningskameraene, selv om vi ser det godt... Anonymkode: 067d9...c9f
stan Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 Kan dere ikke nekte henne adgang? Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke kan anmeldelse, dere har jo bevis.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, stan skrev: Kan dere ikke nekte henne adgang? Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke kan anmeldelse, dere har jo bevis. Men vi har jo ikke bevis siden vi ikke har tatt henne med tyvegods på seg? Vi kan jo ikke bevise at det er henne på overvåkningskameraene heller, da det feks. i teorien kunne vært noen som bare ligner. Er det ikke slik at vi må ta henne med noe hun har stjålet i lommer/vesker, for å kunne bevise at hun faktisk stjeler? Det er så vanskelig da vi sjelden sitter og ser på kameraene live, slik at vi får ikke gått ut og stoppet henne om vi hadde sett at hun stjal noe der og da. Anonymkode: 067d9...c9f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan avsløres egentlig slike smånaskere i butikker? De konfronteres og anmeldes. Hvorfor gjør ikke du jobben din? Anonymkode: 8ba18...fab
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 I alle butikkjobber jeg har hatt har det alltid blitt presisert at man skal være VELDIG sikker før man beskylder noen for nasking. Jeg ville gjort en avtale med alle ansatte om at når denne kunden kommer, så skal hun fotfølges i butikken. Om man SER at her stjeler hun, så grip inn med en gang. Det må anmeldes og butikksjef kan forvise henne fra butikken. Poenget er at man må se det, konfrontere, anmelde og bortvise. Anonymkode: 6e0b1...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De konfronteres og anmeldes. Hvorfor gjør ikke du jobben din? Anonymkode: 8ba18...fab Jeg kan jo ikke beskylde henne for stjeling, hvis hun ikke stjeler. Hun stjeler jo ikke hver gang, men vi har sett det på overvåkningskameraene i ettertid. Anonymkode: 067d9...c9f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo ikke beskylde henne for stjeling, hvis hun ikke stjeler. Hun stjeler jo ikke hver gang, men vi har sett det på overvåkningskameraene i ettertid. Det burde jo være en smal sak å snakke med henne neste gang hun er innom og be henne om å vente på politi hvis hun ikke vil legitimere seg. Så anmeldes saken med medfølgende overvåkningsbilder. Du sier jo dere har mange bevis. Anonymkode: 8ba18...fab 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle butikkjobber jeg har hatt har det alltid blitt presisert at man skal være VELDIG sikker før man beskylder noen for nasking. Jeg ville gjort en avtale med alle ansatte om at når denne kunden kommer, så skal hun fotfølges i butikken. Om man SER at her stjeler hun, så grip inn med en gang. Det må anmeldes og butikksjef kan forvise henne fra butikken. Poenget er at man må se det, konfrontere, anmelde og bortvise. Anonymkode: 6e0b1...9a8 Ja, det har jeg også fått beskjed om. Vi kan ikke beskylde henne for stjeling uten å ha bevis. Det vil si at vi må faktisk stoppe henne på vei ut av butikken med varer hun ikke har betalt for i lommer/vesker. Hvis vi får til det, så kan det jo anmeldes og hun kan nektes adgang i butikken. Men hvis vi bare har det på overvåknings-video fra feks. dagen før eller uka før, så er vel ikke det bevis nok, siden vi ikke kan bevise 100 % at det faktisk ER henne som er på videoen og legger varer i veska si. Vi må vel stoppe henne i gjerningsøyeblikket, noe som kan være vanskelig når hun også er innom noen ganger uten å stjele, og fordi det ofte er travelt i butikken og hun forsvinner før vi rekker noe som helst. Men som du sier, så kan det jo være lurt at vi ansatte samarbeider for å se om hun stjeler den akutelle gangen hun er innom, og så stoppe henne når hun er på vei ut. Anonymkode: 067d9...c9f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men som du sier, så kan det jo være lurt at vi ansatte samarbeider for å se om hun stjeler den akutelle gangen hun er innom, og så stoppe henne når hun er på vei ut. Det overrasker meg at ingen av dere eller sjefen har tenkt så langt før. Hva er det dama stjeler da? Anonymkode: 8ba18...fab 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det burde jo være en smal sak å snakke med henne neste gang hun er innom og be henne om å vente på politi hvis hun ikke vil legitimere seg. Så anmeldes saken med medfølgende overvåkningsbilder. Du sier jo dere har mange bevis. Anonymkode: 8ba18...fab Men vi kan jo ikke bevise at det er henne på overvåkningen? Det kan jo potensielt være en person som ligner på henne. Er det ikke slik at man må ta personen i gjerningsøyeblikket, fordi det er eneste sikre beviset på at han/hun faktisk er den som stjeler? Anonymkode: 067d9...c9f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke slik at man må ta personen i gjerningsøyeblikket, fordi det er eneste sikre beviset på at han/hun faktisk er den som stjeler? Neida, hvis dere har gode bilder på kamera av stjelingen kan den anmeldes. Ansiktsbilde får dere jo når hun går inn i butikken. Anonymkode: 8ba18...fab 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det overrasker meg at ingen av dere eller sjefen har tenkt så langt før. Hva er det dama stjeler da? Anonymkode: 8ba18...fab Hun stjeler bare sånne småting, som hun lett kan legge i vesker og lommer. Men selv om det bare er småting, så blir det av stor verdi siden hun stjeler så ofte over lang tid. Anonymkode: 067d9...c9f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #13 Skrevet 6. april 2016 Da får dere bare være ekstra OBS når hun kommer inn. Kan dere ikke kikke på overvåkningskameraene når hun er der? Da kan dere lett ta tak i henne når hun kommer til kassen. Anonymkode: 50da1...37f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #14 Skrevet 6. april 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun stjeler bare sånne småting, som hun lett kan legge i vesker og lommer. Men selv om det bare er småting, så blir det av stor verdi siden hun stjeler så ofte over lang tid. Ja, men vet du hva? Hvis sjefen din er så sløv som du beskriver, så er ikke dette ditt ansvar. Hvis du som ansatt er så konfliktsky at du ikke klarer å stoppe henne selv når du vet at hun har ting i lommene, da er det jo ikke håp. Anonymkode: 8ba18...fab 3
Ananas. Skrevet 6. april 2016 #15 Skrevet 6. april 2016 Men hvorfor skal dere stoppe henne i det hele tatt? Hun er fanget på kamera, dette skal anmeldes til politiet, og da er videoen bevis. Skjer det derimot en gang til og dere tar henne på fersk gjerning, så kan dere stoppe henne der og da. Dere kan stoppe henne for lovbrudd som pågår, men dere vil ikke komme i en situasjon der dere kan stoppe henne og konfrontere henne for noe hun har gjort tidligere, når situasjonen er slik som du beskriver. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #16 Skrevet 6. april 2016 Ligger butikken i Oslo, forrestren? Jeg vil gjerne vite hvilken butikk jeg kan stjele regelmessig i uten å bli stoppet for det. Anonymkode: 8ba18...fab
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #17 Skrevet 6. april 2016 Jeg kjenner ei som ble utvist fra en butikk fordi kjæresten hennes hadde stjålet. Hun ringte politiet for å høre hva hennes rettigheter er, og politimannen sa at butikken kan helt og holdent selv velge hvem de vil ha handlende i deres butikk og ikke. Anonymkode: 19781...849
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #18 Skrevet 6. april 2016 Dette er jo en person dere må forfølge fra det øyeblikk hun entrer butikken. Avtal et "kodeord" eller signal, og den som får oppringningen om at hun er kommet, må slippe alt han/hun har i hendene (varepåfylling etc) og gå etter denne kunden. For mange år siden jobbet jeg også i en liten dagligvarebutikk, i Oslo, i et område hvor størstedelen av kundene var pensjonister og eldre. Det var selvsagt mange stamkunder, og en av dem var en strålende blid og pratsom gammel dame. Det var sånn at vi gledet oss nesten når hun kom inn, for hun var så hyggelig og blid og pratet med oss på en skikkelig fin måte. En dag hun var innom, hadde vi litt lite å gjøre, det var stille i butikken. Min kollega (det var kun hun og jeg på jobb) kom derfor bort til kassen jeg satt i, og begynte å pakke ned varene for kundene som kom. Hun tok også tak i og kjørte vekk handlevognene deres når de var tomme, så kunden skulle slippe. Da denne blide og pratsomme gamle damen kom til kassen, satte hun varene sine på båndet som normalt. Igjen i vogna stod en brun skinnveske. Vesken var åpen (glidelås på toppen) men et reklameblad var brettet slik at det dekket over det som var i den, og man så kun reklamen. Min kollega ville være snill, og tok tak i kundens veske og løftet den opp på kassen sammen med varene, sånn at hun kunne kjøre handlevognen på plass for kunden. Da gled reklamebladet tilside og både kollegaen og jeg så det; vesken var full av brunost og kaffe...! Kunden ble voldsomt stresset og nappet til seg vesken samtidig som hun klarte å dra reklamebladet på plass igjen, så det dekket over varene i vesken. Kollegaen og jeg utvekslet sjokkerte blikk. Både jeg og kollegaen min tenkte det samme: "Hva skal vi si!??? Det er jo yndlingskunden vår!" Det endte med at ingen av oss sa noe, vi ble stående igjen i sjokkert taushet og så damen forsvinne ut døren. HUN visste også at vi hadde sett alt, det var tydelig på væremåten og tempoet hennes ut av butikken, og ikke noen muntre "hadet bra, jenter" som vanlig. Vi så henne aldri mer i butikken vår. Hun valgte seg nok et annet offer.sted å stjele etter det, hun visste jo at vi visste nå. Når HUN kunne stjele, den søte, hyggelige, blide og vennlige damen, så kan ALLE stjele, lærte jeg etter den hendelsen..... Anonymkode: 6e057...d3b 2
stan Skrevet 6. april 2016 #19 Skrevet 6. april 2016 Jeg tenker noe av saken med en slik person som smånasker at politiet uansett vil henlegge saken. Så det gjelder heller å gjøre det ubehagelig for henne. Konfronter henne, vis henne et av opptakene og kom med trusler om at hun blir anmeldt om hun viser seg i butikken igjen. Det kan og være at hun trenger å bli tatt, siden hun har fått holde på.
Mis(s)Understood Skrevet 6. april 2016 #20 Skrevet 6. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som tilkallingsvakt i en matbutikk, og vi vet om ei dame som stjeler. Hun stjeler ofte, men tar ikke så mye av gangen. Grunnen til at vi vet det er at det er sett på overvåkningskameraet, men siden det ikke er sett før etter hun gikk ut av butikken (sjefen gikk gjennom senere på kvelden) så er hun ikke blitt tatt. Vi har jo sett henne flere ganger etter det, men kan jo ikke ta henne de gangene hun er innom og handler uten at hun stjeler. Hvordan avsløres egentlig slike smånaskere i butikker? Blir litt irritert når jeg vet at hun stjeler, men ikke kan ta henne de gangene hun faktisk betaler for seg. Vi har vel heller ingen bevis på at det er hun på overvåkningskameraene, selv om vi ser det godt... Anonymkode: 067d9...c9f Dette skal butikken ha rutiner for. Ta det opp med sjefen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå