Gå til innhold

Sykepleier. Taper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig de mest populære yrkene folk vil utdanne seg i? Sykepleier er jo ganske populært, og snittet i asker er skyhøyt. Er det mange sykepleiere i asker?

Er man en "taper" i oslo(de fancye stedene som asker, bærum, smestad, frogner osv) hvis man er sykepleier? Jeg har utrolig lyst til å bli sykepleier, men vennene mine skal liksom gå BI. Jeg tenkte jeg også skulle gå BI men det går jo bare nedover når man skal få seg jobb og sykepleiere er jo alltid ønsket. Jeg har bare venner og familie som har høy utdanning eller som vil satse høyt i karrieren, og jeg er redd for at når jeg skal finne meg en mann, og OM han er rik og har mye penger så vil han ikke være sammen med en sykepleier.. Vet, dette høres helt crazy å si

Anonymkode: b10d8...351

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du vil. Ingen er tjent med at du utdanner deg og begynner å jobbe med noe du ikke er interessert i.

Om noen syns du er en taper får de bare syns det, det blir helt til den dagen de har behov for en dyktig og engasjert sykepleier. Jeg har forresten det inntrykket av at de fleste har respekt for sykepleiere og jobben de gjør. 

Om en mann baserer forholdet på hvorvidt man har tatt bachelor på BI eller har bachelor i sykepleie er han bare en dust uansett. Mange menn sikler etter sykepleiere. 

Anonymkode: d44eb...dee

• Liker 3
Skrevet

Altså... Dersom noen skulle sett på deg som en taper fordi du var utdannet sykepleier, så vet i hvert fall jeg hvem som har tapt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bli nå det du vil. Det er jo supert at man får engasjerte folk i helsevesenet.

Og ja, det er helt crazy at du evt revurderer yrkesvalget ditt, i tilfelle du skulle finne en rik mann i framtiden, som ikke vil være med en sykepleier.

Er vokst opp i Bærum, og det er mange av de jeg har gått på skole med som jobber som sykepleiere. Jeg ser ikke på noen av de som tapere. Og som du sier, vi har alltid behov for sykepleiere!:) Jeg har iallefall satt enormt pris på sykepleiere som trives i jobben sin, de gangene jeg har vært innlagt på sykehus etc

Anonymkode: 142be...480

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at man er mindre attraktiv fordi man er utdannet sykepleier. Snarere tvert imot 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er først og fremst på KG at slike holdninger til sykepleiere eksisterer. Og KG er heldigvis ikke IRL :)

Anonymkode: 5f9a7...16d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men tenker omsorg når de møter sykepleiere. Det liker de hos kvinner. 

Anonymkode: 5f9a7...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ferdig utdannet sykepleier til sommeren. Kjenner ei i klassa som først gikk BI, litt fordi det var det som var forventet av alle. Hun sluttet etter et år, var veldig umotivert og besto ikke eksamenene på grunn av det. Begynte på sykepleie etterpå :)

Anonymkode: a3f77...08a

• Liker 1
Skrevet

Taper? Merkelige mennesker som eventuelt mener det. Om det å ha en meningsfull, sikker og viktig jobb, der du på sikt også kan tjene brukbart med penger gjør deg til en taper, da vet jeg ikke helt hvorfor. Har familie med lang erfaring som sykepleier, og da snakker vi årslønn på en million.

Ikke ingeniørlønn, men om det var penger man tenkte på, så går det i alle fall an å tjene penger.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på om disse menneskene ville kalt deg taper den dagen de faller om med et hjerteinfarkt og du redder livet dems.

• Liker 2
Skrevet

Om du er kvinne tror jeg du kan slappe av, penger og status er nok ikke så viktig for en fremtidig partner. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri følt meg som en taper. Er sykepleier med mastergrad og har grei lønn og mange spennende utfordringer via jobben. Fornøyd med livet. :)

Anonymkode: 6461f...960

• Liker 1
Skrevet

Gutta elsker sykepleiere :tongue:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, herzeleid skrev:

Om du er kvinne tror jeg du kan slappe av, penger og status er nok ikke så viktig for en fremtidig partner. 

Kjære deg, kom deg ut av KG og inn i den virkelige verden. Ingen normale mennesker går etter hverken penger eller status. Jeg vet ikke engang hva som gjør at noen liksom har mer status enn andre. Driter rett og slett i det, og kjenner ingen andre som bryr seg heller. Jeg tror ikke du blir lykkelig av å sutre om problemer som ikke eksisterer engang. Hilsen sykepleier som er gift med politi. Vi er lykkelige med jobber vi elsker og veldig greit med penger som gjør at vi har råd til fine ferier og alt vi trenger :) Det viktigste er uansett at vi har hverandre. 

Anonymkode: 08491...820

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, herzeleid skrev:

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, kom deg ut av KG og inn i den virkelige verden. Ingen normale mennesker går etter hverken penger eller status. Jeg vet ikke engang hva som gjør at noen liksom har mer status enn andre. Driter rett og slett i det, og kjenner ingen andre som bryr seg heller. Jeg tror ikke du blir lykkelig av å sutre om problemer som ikke eksisterer engang. Hilsen sykepleier som er gift med politi. Vi er lykkelige med jobber vi elsker og veldig greit med penger som gjør at vi har råd til fine ferier og alt vi trenger :) Det viktigste er uansett at vi har hverandre. 

Interessante motpoler. Bryr ikke menn seg om status? De mennene jeg kjenner gjør det. Ikke at man skal ha statusyrker, men det med å ha fått til noe gjennom utdanning eller en jobb man trives i. Gründervirksomhet virker det også som menn synes er status.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessante motpoler. Bryr ikke menn seg om status? De mennene jeg kjenner gjør det. Ikke at man skal ha statusyrker, men det med å ha fått til noe gjennom utdanning eller en jobb man trives i. Gründervirksomhet virker det også som menn synes er status.

Sist jeg sjekket var ikke "menn" et individ. Mennesker er en gruppe med milliarder av forskjellige individer. Min erfaring er at normale mennesker ikke henger seg opp i status. Det finnes selvsagt overfladiske mennesker som bryr seg om hvor mye man tjener og at man har en utdanning som for eksempel sivilingeniør, kirurg osv, men det er vel strengt talt mennesker som er utenfor det som er normalt. Du må huske på at de aller fleste mennesker i Norge IKKE er sivilingeniører eller kirurger eller noe sånt. De aller fleste mennesker i Norge er IKKE rike. De aller fleste mennesker i Norge tjener selvsagt det som er gjennomsnittet eller litt over eller litt under. Når veldig mange mennesker i Norge har en yrkesfaglig utdanning eller lavere så er det ikke å være taper å ha en bachelorgrad med en lønn som ligger på gjennomsnittet. 

Det er også bevist at mennesker som tjener rundt gjennomsnittet i Norge er de som er de lykkeligste menneskene. Det er altså de som har en normal utdanning og inntekt som er de lykkeligste. Så hvorfor er det så viktig da å tjene mer enn dette eller å ha en lengre utdanning enn dette, når forskning viser at du ikke blir mer lykkelig av det? 

Selvsagt er man mest lykkelig når man er jordnær og ikke bryr seg om å ha en inntekt nær en million i året og at man må ha 5 år eller mer med høyere utdanning. Du blir ikke lykkelig av det som er overfladisk. Du blir lykkelig av å kunne følge dine egne drømmer, ha det fint med de som er nær deg, ha det fint når du er på jobb og være glad for hver eneste dag du får lov til å leve på jorden. Jeg skjønner meg ikke på mennesker som bryr seg så mye om penger og status fordi det ikke er viktig i det store og det hele. Hva er vitsen med å ha penger hvis du ikke har en god helse og en familie som er glad i deg? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men du er nok ikke så interessant når vi prøver å se på større grupper. Det er relativt velkjent at en eventuell partners inntekt og kariære er viktigere for kvinner enn for menn. At du tror dette ikke gjelder "normale mennesker" i "den virkelige verden" forteller oss at du nok bør løfte blikket litt. Fortellinger fra ditt liv hører nok heller hjemme på blog enn i denne typen diskusjoner ;)

Sitat

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886915005462

There were also gender differences in whether it was “very important” or “a must have” their partner made at least as much money as they do (24% vs. 46%; d = .60) and had a successful career (33% vs. 61%; d = .57)

Trådstarter spurte om hun risikerer at en rik mann ikke vil ha henne siden hun selv ikke har noen spesielt gode utsikter til å tjene seg rik som sykepleier, da kan vi berolige henne med at det trolig ikke vil være så viktig for en fremtidig partner. At du karakteriserer dette som sutring virker ikke særlig gjennomtenkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere er verken tapere eller vinnere. Utdannelsen er ikke prestisjefylt, siden hvem som helst kommer inn, men samfunnsnytten når man er ferdig kan ingen si noe i mot.

Anonymkode: b6a14...96f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke BI folket som er tapere da? Som må kjøpe seg inn? :P 

Anonymkode: 22d62...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere kan neppe ses på som tapere så lenge de er garantert en trygg og sikker jobb med grei lønn mens vi andre mister jobbene våre over en lav sko. 

Anonymkode: 5dacb...8f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...