AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Jeg skal skrive en sykepleierdiagnose hos en pasient med svært nedsatt syn (mellom 5-20% syn) og hørselstap. Står virkelig fast, så alle forslag mottas med stor takk! Det forslaget jeg har nå er "Pasienten har forstyrret sanseoppfatning, relatert til blindhet som fører til...?" Hilsen en student som jobber med å bli bedre til dette :-) Anonymkode: 56de7...344
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Jeg ville ikke skrevet hverken "forstyrret sanseoppfatning" eller "blindhet" med mindre han faktisk er blind. Forstyrret er et subjektivt ord, og i dokumentasjon skal man ikke skrive subjektive ord. Nå kjenner ikke jeg til hvor dårlig pasienten hører heller (det vet kanskje du?) så det er vanskelig å komme med eksempel. 5-20% er også et svært lite konkret tall. Har pasienten 20% syn er det ganske mye mer enn 5%. Du kan f.eks skrive at pasienten kun har 10% av synet (dersom det er 10%) og dette fører til at blablabla, i tillegg har pasienten nedsatt (nedsatt er subjektivt, men du gir lite info) hørsel som fører til at pasienten kommuniserer dårlig for eksempel Anonymkode: bc4b0...aed
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke skrevet hverken "forstyrret sanseoppfatning" eller "blindhet" med mindre han faktisk er blind. Forstyrret er et subjektivt ord, og i dokumentasjon skal man ikke skrive subjektive ord. Nå kjenner ikke jeg til hvor dårlig pasienten hører heller (det vet kanskje du?) så det er vanskelig å komme med eksempel. 5-20% er også et svært lite konkret tall. Har pasienten 20% syn er det ganske mye mer enn 5%. Du kan f.eks skrive at pasienten kun har 10% av synet (dersom det er 10%) og dette fører til at blablabla, i tillegg har pasienten nedsatt (nedsatt er subjektivt, men du gir lite info) hørsel som fører til at pasienten kommuniserer dårlig for eksempel Anonymkode: bc4b0...aed Pasienten har 10% syn, jeg sjekket det nå. Det er ikke dokumentert hvor stort høreselstapet til pasienten er, men kommunikasjonen går bra når pasienten får lydkilden nærme seg og man snakker tydelig. Det er ganske masse man må skrive i en pleieplan, og derfor må diagnosen også være formulert slik at man får en del teori ut av det. Vet ikke helt hva jeg skal skrive hva synet fører til, kunne skrevet falltendens, men det blir så lite å skrive om.. Tusen hjertelig takk for svar, da vet jeg hvert fall hva som ikke skal stå :-D Anonymkode: 56de7...344
Kvalitet Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 (endret) EN sykepleiediagnose skal være tre-leddet. Du skal skrive problemene pasienten har som følge av (i ditt eksempel nedsatt syn) og hva dette kan føre til til. Eks pasienten ser dårlig relatert til nedsatt syn, som kan føre til fall. Eller som du selv er inne på, pasienten har svekket sanseoppfatning relatert til nedsatt syn og hørsel. Kan føre til isolasjon, problemer med kommunikasjon , stelle seg selv,el. Håper dette hjelper. Endret 5. april 2016 av Kvalitet
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Hva med å knytte syn- og hørselshemmingen opp mot problemer pasienten møter i hverdagen, og hvilke tiltak som kanskje vil være hensiktsmessige for å enklere gjennomføre disse tiltakene? Vil anta at det er utfordrende for pasienten å for eksempel lese avisen? Møtt en pasient i praksis som benyttet seg av forstørrelsesglass, og en annen som hadde en slags maskin som førte til at hun klarte å lese, aner ikke hva den heter. Og kanskje hvilke utfordringer denne pasienten møter i kommunikasjon med andre? Det at vedkommende er avhengig av at lydkilden er nærme og at man må snakke tydelig vil muligens kunne føre til restriksjoner i hverdagen. Anonymkode: 6d496...59d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 Hva er en sykepleierdiagnose? Jeg forstår at det er en diagnose som fastsettes av sykepleiere, men i hvilke omstendigheter er dette relevant? Brukes det i sammenheng med diagnostisering av fagkyndig lege? Anonymkode: 61f46...066
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 12 timer siden, Kvalitet skrev: EN sykepleiediagnose skal være tre-leddet. Du skal skrive problemene pasienten har som følge av (i ditt eksempel nedsatt syn) og hva dette kan føre til til. Eks pasienten ser dårlig relatert til nedsatt syn, som kan føre til fall. Eller som du selv er inne på, pasienten har svekket sanseoppfatning relatert til nedsatt syn og hørsel. Kan føre til isolasjon, problemer med kommunikasjon , stelle seg selv,el. Håper dette hjelper. Ååh, dette hjalp veldig! Tror kanskje jeg er inne på noe nå, men synes fortsatt det er vanskelig.. Kan jeg ta denne diagnosen: "Pasienten har dårlig ernæringsstatus, relatert til sansesvikt. Har gått ned i vekt den siste måneden." Også skrive om at pasienten trenger en tilrettelagt spisesituasjon, trenger ro rundt seg, må oppfordres til å drikke/spise mer? Anonymkode: 56de7...344
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ååh, dette hjalp veldig! Tror kanskje jeg er inne på noe nå, men synes fortsatt det er vanskelig.. Kan jeg ta denne diagnosen: "Pasienten har dårlig ernæringsstatus, relatert til sansesvikt. Har gått ned i vekt den siste måneden." Også skrive om at pasienten trenger en tilrettelagt spisesituasjon, trenger ro rundt seg, må oppfordres til å drikke/spise mer? Anonymkode: 56de7...344 Hva er dårlig ernæringsstatus? Er dårlig ernæringsstatus at pasienten spiser 1000 kcal mindre om dagen enn det pasienten skal? Hva er det å spise og drikke mer? Hvor mye er mer? I en sykepleieplan skal man derfor kostregistrere pasienten for å finne ut hvor mye pasienten spiser og hvor mye mer pasienten skal spise. Du kan f.eks skrive på problem at pasienten har 10% syn og nedsatt hørsel der konsekvensen er at pasienten ikke får i seg nok næring og drikke. Ressurs kan være at pasienten kan selv bruke kniv og gaffel og innta maten selv. Tiltak kan være å tilby pasienten drikke oftere og assistere ved måltid. Men jeg ville også skrevet noe om at dårlig syn og hørsel fører til at pasienten må ha hjelp til stell for eksempel. Er dette din pasient i praksis, eller er det en case? Dersom det er pasienten din i praksis bør du jo gjøre en større datasamling. Anonymkode: bc4b0...aed
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Har du sjekket ut NANDA? Anonymkode: bf4f5...20b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #10 Skrevet 6. april 2016 Hei igjen dere! Har hatt alle deres svar i betraktning, og har nå kommet fram til mine to diagnoser: Fysisk: Pasienten har vansker med å forflytte seg, relatert til dobbel sansesvikt. Fører til økt falltendens. ELLER Pasienten har vansker med å utføre personlig hygiene, relatert til dobbel sansesvikt. Fører til nedsatt velvære. ELLER Pasienten har vansker med å få tilstrekkelig med næring, relatert til sansesvikt. Fører til underernæring. Psykisk: Pasienten har svekket sanseoppfatning, relatert til dobbelt sansesvikt. Fører til isolasjon og ensomhet. Anonymkode: 56de7...344
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #11 Skrevet 6. april 2016 Alle tre er jo greie, men det er ikke så lett for oss å vite når vi ikke kjenner til pas. Hva er pasientens hovedproblem? Det er jo det viktigste, om det er nedsatt velvære, isolasjon, underernæring osv... Anonymkode: a66f5...06e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Skrevet 6. april 2016 Er det noen engler som vil lese gjennom planen min? :-D Anonymkode: 56de7...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå