Gå til innhold

Må jeg ha kontakt med mora til bonusbarnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren har vært sammen i fem år. Sønnen hans er hos oss annenhver uke, og vi har et barn på vei. Etter at vi ble sammen har moren til sønnen altså eksen hans i perioder vært kontaktsøkende. Hun vil møte meg og ta en kaffe, bli kjent.. For det første føles dette veldig unaturlig siden hun og samboeren min har et elendig forhold og aldri snakker sammen. For det andre har jeg møtt henne et par ganger, men det har aldri vært spesielt hyggelig. Hun snakker mye om hvor forferdelig samboeren min var med henne, og avslører en del stygge ting om han som ikke jeg visste en gang. 

Tror dere det er ødeleggende for sønnen til samboeren hvis jeg avstår fra å ha denne typen kontakt med henne? Vil ikke lage noe problemer heller, men det byr meg helt imot å møte henne igjen. Det er bare ukoselig, og jeg tenker noen ganger at formålet hennes med å møte meg ikke er helt ryddig. 

Jeg må legge til at eksen til samboeren er bipolar og sliter til tider med andre psykiske lidelser. Derfor er det veldig uforutsigbart når det kommer til henne. Det er utrolig slitsomt noen ganger. 

Anonymkode: e201b...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at dere skal drikke kaffe 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg faktisk mest av alt på barnet som er hos en ustabil mor annen hver uke. Hvis du opplever det slitsomt som voksen med et par møter, hvordan er det da for et barn ? Er det riktig at hun har barnet såpass mye ?

Om du skal treffe henne fordi hun ønsker det ? Nei, kanskje ikke. Men samtidig, hvis du treffer henne innimellom, vil du ha en føling med hvordan det står til med henne psykisk,og kan få samboeren din til å gripe inn hvis det blir uforsvarlig for barnet å bo hos sin mor.

Så kanskje du som voksen må tåle litt ubehag for barnet sin del ?

Anonymkode: 01fac...3ea

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/5/2016 at 21.47, minister-mio skrev:

Jeg ser ingen grunn til at dere skal drikke kaffe 

Jeg ser grunnen:) Det må i såfall være for at alle skal kunne samarbeide og at barna skal oppleve at alle voksene respekterer hverandre og ikke er sure på hverandre.. Det blir jo helt og holdent for barnas skyld. Det er derfor jeg føler på det og. Vet at det er det beste for barna at hun og jeg har en god tone. Men nå er det likevel ikke en god tone mellom henne og samboeren min, så da er vi like langt! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/5/2016 at 21.50, AnonymBruker skrev:

Her tenker jeg faktisk mest av alt på barnet som er hos en ustabil mor annen hver uke. Hvis du opplever det slitsomt som voksen med et par møter, hvordan er det da for et barn ? Er det riktig at hun har barnet såpass mye ?

Om du skal treffe henne fordi hun ønsker det ? Nei, kanskje ikke. Men samtidig, hvis du treffer henne innimellom, vil du ha en føling med hvordan det står til med henne psykisk,og kan få samboeren din til å gripe inn hvis det blir uforsvarlig for barnet å bo hos sin mor.

Så kanskje du som voksen må tåle litt ubehag for barnet sin del ?

Jeg har tenkt tanken:) Men nå blir hun heldigvis fulgt opp ganske tett i sine uker, og bor med voksenpersoner som er flinke med barnet. Det er klart vi griper inn hvis vi føler det ikke fungerer lenger en dag. 

• Liker 1
Skrevet

Nei du må ikke ha kontakt med henne. 

AnonymBruker
Skrevet

For barnets del bør du vel det. Men jeg skjønner at det ikke frister. Det er vel en kamel som må svelges, tenker jeg.

Hva slags stygge ting avslører hun, da? Kan det kanskje være nyttig for deg å vite disse tingene?

Anonymkode: 1f3c0...d78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble selv skilt for fem år siden, og forholdet mellom meg og eksen sin nye samboer har aldri vært spesielt godt. Dette farget nok også forholdet mellom meg og eksen, og dermed påvirket det barna våre. For to år siden valgte vi derfor å gå til megling (egentlig akkurat det samme som en er pålagt i forbindelse med seperasjon/skilsmisse). Dette viste seg å være veldig konstruktivt for oss : et sted vi måtte sitte i samme rom og prate sammen på en saklig måte og finne løsninger med fokus på hva som var bra for barna. Kanskje eksen til samboeren din og samboeren din kunne prøvd det ? 

Et lite men er det selvsagt : jeg har ikke fått noe bedre forhold til nye samboeren til eksen.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/5/2016 at 21.55, AnonymBruker skrev:

For barnets del bør du vel det. Men jeg skjønner at det ikke frister. Det er vel en kamel som må svelges, tenker jeg.

Hva slags stygge ting avslører hun, da? Kan det kanskje være nyttig for deg å vite disse tingene?

Anonymkode: 1f3c0...d78

Nei. Det er på ingen måte nyttig for meg å vite hvilke feil samboeren min gjorde da han var sammen med henne for 8 år siden. Det er helt irrelevant for meg. Feilene i det forholdet var like mye henne, men det ser hun ikke selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 4/5/2016 at 21.58, AnonymBruker skrev:

Jeg ble selv skilt for fem år siden, og forholdet mellom meg og eksen sin nye samboer har aldri vært spesielt godt. Dette farget nok også forholdet mellom meg og eksen, og dermed påvirket det barna våre. For to år siden valgte vi derfor å gå til megling (egentlig akkurat det samme som en er pålagt i forbindelse med seperasjon/skilsmisse). Dette viste seg å være veldig konstruktivt for oss : et sted vi måtte sitte i samme rom og prate sammen på en saklig måte og finne løsninger med fokus på hva som var bra for barna. Kanskje eksen til samboeren din og samboeren din kunne prøvd det ? 

Et lite men er det selvsagt : jeg har ikke fått noe bedre forhold til nye samboeren til eksen.....

Ja, dette er en god løsning:) Men dette er forsøkt flere ganger:) Det fører ingen vei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboers eks har god kontakt, i starten var det på grunn for bonussønnens skyld. Hun har samboer som hun har vært sammen med omtrent lenge som jeg og samboer har vært sammen. Så på en måte har vi vært fire foreldre rundt denne gutten (som nå er over 20 år), vi har feiret flere av bursdagene hans sammen, nyttårsaften osv. Denne gutten har også fått nye søsken på begge sidene og også disse har godt kontakt, de føler en viss tilknytning til hverandre siden de har en felles bror. 

Dette betyr ikke at vi er bestevenner eller at min samboer synes det er helt topp å være rundt sin eks, men vi har alle sammen sett hvor viktig dette har vært for barnet og det gjør alt verdt det.

Synes du kanskje skal gi det en sjangs og si klart i fra at du ikke er interessert i å høre noe negativt om samboeren din. Skjønner hun ikke det, så har har du i hvert fall prøvd.

Anonymkode: 15bf4...77c

• Liker 1
Skrevet

Nei, det mener jeg ikke du skal måtte føle deg tvunget til.  Det er far som skal ha kontakt med henne, ikke du.

Skrevet

selvfølgelig bør du ikke møtes for kaffe regelmessig men sånn engang i blant for barnet skyld så synes jeg du skal gjøre det-forholdet mellom henne og din samboer  er hennes opplevelse eller hennes oppfatning av hvordan det var og som du sier- helt irrelevant for deg-da klarer du også å bare la være å høre på det. ..

Skrevet

Nei, jeg synes hun tråkker over alle grenser når hun oppsøker kontakt kun for å baksnakke din samboer med deg. Tror også at hun prøver å ødelegge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som sier at du må, men det kan jo kanskje være nyttig med tanke om samarbeid med barnet? Jeg kan jo forstå at hun ønsker å kjenne dama som fungerer som "deltidsmor" for barnet hennes. Hva med å møte henne på en cafe eller lignende slik at du lettere kan komme deg unna dersom stemningen blir klein? Så er dere på mer nøytral grunn også begge to. Hva sier samboeren din til forslaget?

Anonymkode: 55703...c1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grei dialog med mitt stebarns mor, jeg hadde aldri valgt henne som venninne for å si det sånn, men siden hun er i mitt stebarns liv, og ergo i mitt, synes jeg det er veldig fint at vi kan ha en grei dialog oss i mellom. På kamper sitter vi gjerne siden av hverandre, og hun og mannen har også vært i bursdag hos oss (stesønnens bursdag altså)

Jeg vet at stesønnen min setter utrolig stor pris på dette, og tror dette gjør at livet som skilsmissebarn litt lettere. Jeg har aldri dialog med henne om oppdragelse, innkjøp av klær, leggetider osv, dette (inklusiv småkrangler) tar samboeren min seg av. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg invitert henne inn på kaffe, dere trenger så absolutt ikke være venninner, men da viser du at du er positiv til henne, både ovenfor henne og stebarnet ditt. Tror du tjener på dette i lengden.

Anonymkode: b7770...0e0

• Liker 1
Skrevet

nei du må ikke, men det er veldig lurt å bryte isen mellom dere, husk på senere da når det kommer til selskap dere må møte på begge to pga. barnet hvis du har tenkt å være i dette forholdet lenge 

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig koselig og riktig ut, inntil man ser baktankene hennes bak disse møtene. Hun ville jeg helst holdt på avstand, men ikke såpass langt på avstand at barnet følte ubehag og fikk konsekvensene med all denne avstanden. Såpass tåler jeg.

Anonymkode: ff17c...7ce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville testet det ut og sagt ifra om hun oppfører seg stygt. :)

Jeg inviterte nye dama til eksen min på en kopp kaffe jeg (på café), ikke at vi MÅTTE møtes! Syntes det var greit å bli litt kjent iom at barna våre ville bli søsken.
Dessverre gjorde møtet kun at jeg ble 100% sikker på at hun lurte til seg sperm og mer sikker på at hun kom til å lage et helvette for vårt eksisterende barn og eksen min. Utfallet sitter jeg med den dagen i dag og det er kanskje stygt å si, men noen damer burde ikke vært født med livmor. Jeg er hyggelig når jeg møter henne, men jeg har intet til overs for hennes oppførsel.

Anonymkode: 9666f...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det må du ikke. Mitt stebarns mor har aldri vært interessert i å ha noe med meg å gjøre. Hun overser meg glatt. Synd med tanke på barnet, men samtidig så er det helt greit for meg. Det er mannen og stebarnet jeg har valgt som min familie, ikke henne.

Anonymkode: 66522...37d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...