Gå til innhold

Tar små, tynne, trente mennesker mindre i benkpress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enn større ( i mangelen på et bedre ord) 'kvapsete' og utrente mennesker? Jeg tar veldig lite i benkpress, og ser at mange høye, kraftige, tilsynelatende utrente jenter ta mye mer enn meg i benkpress.

Jeg klaget til en venninne om dette og hun mente at man automatisk ville være dåårligere på å skyve vekt fra seg når man har lav kroppsvekt? Skjønte det ikke helt... Stemmer dette?

Anonymkode: bb2dc...35f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at de er utrente? Sannsynligvis er de jo ikke det dersom de tar mer enn deg, og du er relativt trent. 

Man kan jo faktisk være tykk/dvask/stor og sterk/trent. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fett er med på å stabilisere leddene slik at man har mer krefter til selve løftingen. Så er det gjerne slik at de som har litt ekstra å bære på blir sterkere av å være stor også, de har nok mer muskler i utgangspunktet selv om de ser "kvapsete" ut.

Anonymkode: 90142...24e

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis dårlig trent fordi man ikke -ser- trent ut, så synes venninnene dine er litt ute og sykler med den uttalelsen der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fett er med på å stabilisere leddene slik at man har mer krefter til selve løftingen. Så er det gjerne slik at de som har litt ekstra å bære på blir sterkere av å være stor også, de har nok mer muskler i utgangspunktet selv om de ser "kvapsete" ut.

Anonymkode: 90142...24e

Det handler mest om kortere løftebane. Feite folk har om regel kortere distanse til brystet. Angående stabiliteten. Desto tyngre du er desto mer jobber tyngdekraften i ditt favør for å holde deg stabil på benken.  Dette er likevel ikke nok til å være overlegen i forhold til noen som er trent og sterk og har all nødvendig støttemuskulatur til å ligge stabilt på benken uten å veie mye, så i den grad feite mennesker er bedre  i benkpress, så handler det om løftebane. 

Anonymkode: 1c725...5fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Hvordan vet du at de er utrente? Sannsynligvis er de jo ikke det dersom de tar mer enn deg, og du er relativt trent. 

Man kan jo faktisk være tykk/dvask/stor og sterk/trent. 

Nei det kan selvfølgelig være en og annen person som er trent til tross for at de ser utrente ut, men dette er en generell trend. Jeg ser mange, mange slike mennesker som tar mer enn meg... SÅ mange tykktrente mennesker nekter jeg for...

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan selvfølgelig være en og annen person som er trent til tross for at de ser utrente ut, men dette er en generell trend. Jeg ser mange, mange slike mennesker som tar mer enn meg... SÅ mange tykktrente mennesker nekter jeg for...

ts

Hvor mye løfter du da?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har dårlig teknikk?

Anonymkode: 32cef...431

AnonymBruker
Skrevet

Jo tyngre du er, jo mer løfter du. F.eks er det mer imponerende med ei jente på 50 kg som løfter 100 kg i markløft enn ei på 80 kg. I styrkeløft konkurrerer man jo i vektklasser, nettopp av denne grunn.

Og som andre sier; tykke folk kan godt være godt trente og sterkere enn deg. De sterkeste jentene jeg vet om ser tilsynelatende direkte feite ut (noen av dem), men løfter i verdensklassen. Jeg er selv sterk, men har fett utpå. 

Anonymkode: 0e48f...09e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Hvor mye løfter du da?

25 kilo. Kan legge til at jeg ikke ser denne enorme forskjellen mellom meg og andre når det kommer til pushups f. eks. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har dårlig teknikk?

Anonymkode: 32cef...431

kan godt være, men det er jo kanskje litt begrenset hvor mye tull man kan finne på i en benkpress benk da :P 

TS

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo tyngre du er, jo mer løfter du. F.eks er det mer imponerende med ei jente på 50 kg som løfter 100 kg i markløft enn ei på 80 kg. I styrkeløft konkurrerer man jo i vektklasser, nettopp av denne grunn.

Og som andre sier; tykke folk kan godt være godt trente og sterkere enn deg. De sterkeste jentene jeg vet om ser tilsynelatende direkte feite ut (noen av dem), men løfter i verdensklassen. Jeg er selv sterk, men har fett utpå. 

Sant det, det har jeg ikke tenkt på...

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan godt være, men det er jo kanskje litt begrenset hvor mye tull man kan finne på i en benkpress benk da :P 

TS

Benkpress er en krevende øvelse teknisk faktisk:) Det er ikke bare å ligge der og presse opp stanga, som mange tror. Jeg har brukt flere år på å få en god teknikk, og har garantert enda mer å pirke på. De fleste på et vanlig senter har en ganske dårlig teknikk, med tanke på at de ikke bruker "hele kroppen", spenner seg opp, puster riktig osv osv

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Benkpress er en krevende øvelse teknisk faktisk:) Det er ikke bare å ligge der og presse opp stanga, som mange tror. Jeg har brukt flere år på å få en god teknikk, og har garantert enda mer å pirke på. De fleste på et vanlig senter har en ganske dårlig teknikk, med tanke på at de ikke bruker "hele kroppen", spenner seg opp, puster riktig osv osv

Da har jeg sikkert like dårlig teknikk som de jeg sammenligner meg med da :P 

TS

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg sikkert like dårlig teknikk som de jeg sammenligner meg med da :P 

TS

Det pluss at du kanskje er fersk på trening og tror at alle på treningsstudio som ikke har markerte mageruter osv er utrente. ;) 

Anonymkode: 1c725...5fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt tro at en trent tynn person vil løfte mer i benken enn en utrent større person, dersom den tynne personen har trent mye benkpress.

Tar du 25 kilo har du ikke trent benk særlig lenge, selv om du sikkert er godt trent ellers. Skal du bli sterk i en øvelse må du trene den mye.

Anonymkode: 52f8d...a75

Skrevet

Meen..25kg er jo mer eller mindre nybegynnervekt i benk, så at "hvem som helst" i hvilken som helst form klarer det er jo kanskje ikke så rart. 

• Liker 4
Skrevet

Neste gang du ser ei "tykk, utrent" jente ta mer enn deg i benk, så kan du jo stikke bort å spørre hvor lenge hun har trent styrke. Legger du på noe om at du synes hun hadde bra teknikk el, så er de aller fleste ganske hyggelige.

Skrevet

25 kg er jo ikkr akkurat så veldig mye i benk. Tviler ikke på at de fleste tar mer enn det - uavhengig av kroppsform. Når det er sagt så kan man ikke alltid se at folk er trente eller ikke. Under fett kan det være masse muskler. Tenk på strongman konkurranser, de gutta ser jo nesten små tykke ut, til tross for at de er utrolig sterke. Man har jo også et potensial til å løfte mer desto mer man veier. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

25 kilo. Kan legge til at jeg ikke ser denne enorme forskjellen mellom meg og andre når det kommer til pushups f. eks. 

TS

Du vet at disse stengene på treningsstudio veier 20kg alene så har du på 2,5kg på hver side itillegg ? 

Jeg løfter i serier på 8-10 reps på 95-100kg - min vekt ligger på ca 100kg. 
Jeg biceps-curler m/Ez-stang serier med 6-8 reps mellom 45-50kg - det er ca halvparten det jeg veier til sammenligning.

Anonymkode: 3479a...239

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...