Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hva deres beste sparetips er? Jeg har nylig kjøpt meg bolig og flyttet hjemmefra, synes det er vanskelig å spare med så mange utgifter hver måned. Jeg lurer på hva dere enslige som bor alene gjør? Hvordan greier dere å spare så mye hver måned? 

Dette er det jeg gjør: 

1. Har fast trekk fra lønnskonto til sparekonto hver måned. Dette er 2000 kr i måned. 

2. Har ikke bil, bruker kollektivt transport sparer en del på dette. 

Vanligvis sparer jeg mellom 2000 - 5000 hver måned, dette er altfor lite med tanke på at jeg tjener 32000 per måned, dette er etter skatt. 

Anonymkode: 0ab79...479

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg lurer på hva deres beste sparetips er? Jeg har nylig kjøpt meg bolig og flyttet hjemmefra, synes det er vanskelig å spare med så mange utgifter hver måned. Jeg lurer på hva dere enslige som bor alene gjør? Hvordan greier dere å spare så mye hver måned? 

Dette er det jeg gjør: 

1. Har fast trekk fra lønnskonto til sparekonto hver måned. Dette er 2000 kr i måned. 

Vanligvis sparer jeg mellom 2000 - 5000 hver måned, dette er altfor lite med tanke på at jeg tjener 32000 per måned, dette er etter skatt. 

Hva er det du sammenlikner med når du slår fast at du sparer alt for lite?

Dersom du har satt et godt budsjett som gjør at sparekontoen bare rusler og går uten at det er behov for å hente penger fra den til 'overraskelser' som man burde ha lagt inn i budsjettet, du har månedskortkostnadene inkludert, har god styring på pengene dine, - så klarer jeg ikke å se at du har gjort noe 'galt'.

Ingen av oss vet hvor store boligutgiftene dine er, og det er vel de utgiftene som spiser en stor pott av inntekten din.

Hvor mye har du tilbake når faste utgifter og 2000 til sparing trekkes fra netto månedsinntekt?

AnonymBruker
Skrevet

Spar i fond, så det ikke er så lett og ta ut pengene. Pengene blir liksom ikke låst. Så spare du med engang du får lønningen på kontoen, og sparer du litt mer enn du egentlig klarer. Når du plutselig har 500-1000kr igjen på kontoen så kan du faktisk ikle gjøre noe mer nn vente på neste lønning.

Anonymkode: e4841...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Hva er det du sammenlikner med når du slår fast at du sparer alt for lite?

Dersom du har satt et godt budsjett som gjør at sparekontoen bare rusler og går uten at det er behov for å hente penger fra den til 'overraskelser' som man burde ha lagt inn i budsjettet, du har månedskortkostnadene inkludert, har god styring på pengene dine, - så klarer jeg ikke å se at du har gjort noe 'galt'.

Ingen av oss vet hvor store boligutgiftene dine er, og det er vel de utgiftene som spiser en stor pott av inntekten din.

Hvor mye har du tilbake når faste utgifter og 2000 til sparing trekkes fra netto månedsinntekt?

Boutgiftene: boliglån + husleie = 15000 kr (TV og Internett er inkludert i husleien) 

strøm: 1000 kr

mobil: 350 kr

Transport : 650kr 

Dette er tilsammen 17000kr i fasteutgifter. Sparebeløpet på 2000 kr kommer i tillegg. 

Skrevet

Det finnes en tråd her med omtrent samme overskrift, det ble og laget en artikkel om den her på kg, søker den opp😊 stod mye bra der.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med å sette av til fast sparing i måneden. Jeg har også flere sparekonto. En til ting jeg sparer til. En til buffer og uforutsette ting. En til pensjon som ikke skal røres.

Ellers tråler jeg nettet for best pris på ting og tang og kjøper mye firstprice og lignende. Søstrene grene og tgr ha mye billige forbruksvarer også.

Jeg regner også ut hva jeg har igejn etter regninger hver uke og så fordeler jeg dette på antall dager i måneden. Så om det f.eks blir 200 kr ca.. er det lett å hele tiden ha oversikt over om en har brukt for mye eller lite i det siste i forhold tilå ha penger ut månden. Telle dager igjen, gange med de 200 og sjekke kontoen er, gir meg da også kontroll.

Anonymkode: e2e7e...c18

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boutgiftene: boliglån + husleie = 15000 kr (TV og Internett er inkludert i husleien) 

strøm: 1000 kr

mobil: 350 kr

Transport : 650kr 

Dette er tilsammen 17000kr i fasteutgifter. Sparebeløpet på 2000 kr kommer i tillegg. 

Da er vi oppe i 19.000,- totalt. Så kommer div. forsikringer, kommunale avgifter (dersom du ikke eier BBL leilighet da, og vann/renovasjon/feier er inkludert i fellesutgiftene), mobil, lisensavgift  og eventuelle abonnement i tillegg. Så kommer mat, drikke og husholdningsartiker.

Om vi runder litt opp og inkluderer en tur på byen, litt klær og sko ved behov.... la oss si en total (all inclusive) på ca 24.000,-

Da ville du ha 8000,- tilgjengelig til sparing, - men, og dette er viktig, sett opp et budsjett. Ta utgangspunkt i oversikten i nettbanken over hva du har brukt penger på nå siden nyttår, og gjør budsjettet realistisk, ikke for smat basert på potimisme og intensjoner om å skulle bruke så-og-så lite at det er umulig.

Overskytende beløp overfører du til sparekontoen og så bruker du de kommende månedene frem til ferien på å justere inn budsjettet ditt etter hverdagen din og hva du trenger av midler før du spikrer budsjettet ditt.

Utgangspunktet ditt for å spare litt mer enn du gjør akkurat nå er det aller beste :)

Tillegg: Etabler gjerne en egen regningskonto som hver måned får en fast overføring av penger til huslån, fellesutgifter, forsikringer, mobilutgifter, strøm o.l.. Legg alle disse regningene som autogiro. Da slipper du styret med å spare til kvartalsvise regninger via lønnskontoen.

Endret av Mis(s)Understood
AnonymBruker
Skrevet

-Fast trekk til sparing(bsu, høyrente, pensjon og buffer

-Sjekker kilosprisen på matvarer

-Velger billig-merker over merkevarer der der kvaliteten ikke forringes

-Dropper kantine og kioskmat

-Matpakke og medbrakt kaffe/te

Anonymkode: a82d8...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg er inne på nettbanken, overfører jeg overskuddet (f.eks om jeg har 2341 på brukskonto) til en annen konto. I dette tilfellet enten 41 kr, 141 kr eller 341 kr. Ikke så mye at jeg merker det. 

Tenk over hvilken butikk du handler i; spar er f.eks mye dyrere enn kiwi eller rema 1000. 

Planlegg middager! Dra bare på butikken en eller to ganger i uka. Har du salat liggende i kjøleskapet, så planlegg en/flere middager slik du får brukt opp salaten. 

Anonymkode: bca43...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det jeg gjør: 

Jeg har mindre pr mnd. Jeg har microspar. Går inn på en annen konto. (Sparekonto) det blir ca 5-6000 i året. Har hatt det siden microspar kom. Jeg har trekk på lønnskonto hver mnd som går til samme konto. 1200 kr. Så sparer jeg i fond. 1500 pr mnd. Dette er penger jeg ikke ser. Dette har blitt masse kr på 10 år

Anonymkode: c7c4c...e8d

Skrevet

Bruk et budsjett, sånn som feks YNAB. Det er idiotisk å opprette masse forskjellige kontoer, det gjør deg ikke rikere. Du bør også spare i fond, eller ved å betale ned på boliglånet isteden for å fylle opp masse kontoer.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Dette er ikke et sparetips akkurat, men jeg hadde i en periode en veldig krevende jobb som jeg mistrivdes veldig i. Dette gjorde at jeg fikk dårlig samvittighet hver gang jeg brukte penger, jobben fikk meg til å innse hvor hardt jeg måtte jobbe for pengene og hvor mye jeg måtte "lide" for hver krone. 

Dette var litt OT 

mine tips:

- tenk deg godt om før du kjøper noe, det gjelder både mat og klær. Unngå impuls shopping og unødvendige turer til daglivarebutikken og kjøpesenter. 

- kast aldri mat, bruk opp restene og kjøp ikke inn mer enn du spiser. 

- Skriv handlelister, og hold deg til den 

- Lag et budsjett og hold deg til det. Husk at det budsjettet du setter opp skal være levelig, man må unne seg litt innimellom. Sett av 1000 kr i måneden til fritidsaktiviter som shopping, hobby, kafé etc. 

- Skru ned varmen! Jeg har fått noen saftige strømregninger innimellom, dette er jeg veldig bevisst på nå. 

- se igjennom forbruket ditt, få en oversikt over hva du bruker penger på og reduser de utgiftene som kan reduseres. 

- Se igjennom abonnenter du har, og kutt ut det du ikke benytter deg av. 

- Lag deg noen sparemål, dette motiverer deg til å spare mer. 

- lag mest mat hjemme, unngå takeaway og restaurantbesøk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...