Gå til innhold

Hvor mye bør en i min situasjon ha som buffer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er i midten av 20 årene og har kjøpt meg bolig. Jeg tjener 30000 kr i måneden i netto. Jeg har en fast jobb i kommunen, og bor i en nyoppusset leilighet. Jeg har 20 000 kr i utgifter hver måned, dette inkluderer boliglån, husleie, mat, strøm, mobil etc. 

Hvor mye bør jeg ha som buffer? Hva er lurt med tanke på uforutsette utgifter? 

Anonymkode: 434a4...8b9

Skrevet

Jeg er på din alder, er student i tillegg til at jeg jobber deltid, og har nettopp kjøpt bolig. Leiligheten min er også nyoppusset, så jeg ser ikke akkurat for meg at det skal bli noen uforutsette utgifter i forhold til den med det første, dessuten har jeg hverken bil, dyr eller barn, men jeg har likevel valgt å spare opp 30 000 på bufferkonto. Da føler jeg at jeg har tatt høyde for ikke bare én uforutsett utgift, men to, og dermed føler jeg meg rimelig trygg økonomisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Clarity skrev:

Jeg er på din alder, er student i tillegg til at jeg jobber deltid, og har nettopp kjøpt bolig. Leiligheten min er også nyoppusset, så jeg ser ikke akkurat for meg at det skal bli noen uforutsette utgifter i forhold til den med det første, dessuten har jeg hverken bil, dyr eller barn, men jeg har likevel valgt å spare opp 30 000 på bufferkonto. Da føler jeg at jeg har tatt høyde for ikke bare én uforutsett utgift, men to, og dermed føler jeg meg rimelig trygg økonomisk. 

Jeg har heller ikke bil, barn eller dyr. Men jeg har hørt at man burde ha minst 3 månedslønner på bufferkonto, i mitt tilfelle er det 90000 kr. Synes det er litt i overkant mye. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke bil, barn eller dyr. Men jeg har hørt at man burde ha minst 3 månedslønner på bufferkonto, i mitt tilfelle er det 90000 kr. Synes det er litt i overkant mye. 

Oi, det var i overkant mye ja! Så mye har jeg absolutt ikke mulighet til å spare opp, med tanke på at jeg er student og kun jobber deltid, men jeg tror som sagt heller ikke det er nødvendig i den situasjonen jeg er i. Det er vel begrenset hva slags uforutsette utgifter man kan få når man bor i en nyoppusset leilighet hvor alt av hvitevarer o.l er nytt, i tillegg til at man kun har seg selv å forsørge :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Clarity skrev:

Oi, det var i overkant mye ja! Så mye har jeg absolutt ikke mulighet til å spare opp, med tanke på at jeg er student og kun jobber deltid, men jeg tror som sagt heller ikke det er nødvendig i den situasjonen jeg er i. Det er vel begrenset hva slags uforutsette utgifter man kan få når man bor i en nyoppusset leilighet hvor alt av hvitevarer o.l er nytt, i tillegg til at man kun har seg selv å forsørge :) 

Jeg er enig. Føler også at 90000 er altfor mye, også begrenset hvor mye man kan ha i uforutsette utgifter når alt er nyoppusset og nytt. 

Tenker at det holder med ca.50000 kr. 

Skrevet

Er snart i lignende situasjon (blir ferdig utdannet til sommeren). Vil spare opp ca 30 000 som buffer. Enig i at 90 000 er i overkant mye. 

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, har lik inntekt, fast jobb og nyoppusset leilighet. Men jeg har valgt å ha en buffer på 60000 kr, rett og slett fordi jeg har erfart at uforutsette ting dukker opp. Jeg har måtte legge ut 12000 kr i tannlegeregning, samtidig som jeg brannvarslere og alarm som måtte byttes ( kostet 6000kr), pluss baksmell på 7000 kr samme måned. 

Det er selvfølgelig helt opp til deg, men det er greit å ha litt ekstra i tilfelle noe uventet skulle skje. 

Vi er alle forskjellige, noen av oss trenger en større buffer og økonomisk trygghet enn andre. Jeg har en en buffer på 60000 kr, samt sparekonto med 6 gebyrfrie uttak i året. Jeg har venner i min situasjon som har valgt å ha en buffer på 40 000 kr, og de klarer seg fint de også. 

Skrevet

En annen grunn til å ha buffer, som ikke er nevnt her, er at det er lurt å ha noe penger dersom en blir syk/skadd og nav somler med utbetaling av sykepenger. Det er da det er lurt å ha tre månedslønner i tilgjengelige midler, så en har noe å leve av i den perioden en ikke har inntekt.

Dette kan også skje i andre sammenhenger, som når bedriften går konkurs eller en mister jobben. Selv om en har rett på penger betyr det ikke at en ikke kan komme i en situasjon der en må vente et par måneder på dem.

• Liker 2
Skrevet

Kan aldri ha for høy buffer - så sant det ikke går på bekostning av livskvaliteten selvfølgelig :) 

Har buffer på rundt 700.000, det skal vel holde til et par vesentlig uforutsette utgifter.

AnonymBruker
Skrevet

Har omtrent samme som deg i inntekter og utgifter. Har lagt opp en buffer på minimum 100 000k + at vi har noen 100k aksjer og noen 100k tilgjengelig i rammelån. 

Men vi har barn, og er litt eldre enn deg. Alt kommer an på risikovillighet. 

Hadde uforutsette utgifter på 350 000kr i høst, da kom pengene godt med. Så vi jobber nå med å få dette på plass igjen. 

Anonymkode: aea76...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...