Gå til innhold

Skal kjøre Oslo - Stavanger. Turområder`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøre strekningen Oslo - Stavanger i sommer. Jeg har lyst å ta en overnatting eller to på veien for å kunne gått meg en tur eller to. Har sett på turistforeningens sin side, men det er jo så mye å velge mellom at man nesten blir litt handlingslammet. Jeg kan ikke bruke kart og kompass, så et må være turer der det er lett å finne fram - dvs sti eller godt merket "løype".  Er det noen som har noe å anbefale?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken vei planlegger du å kjøre? Over fjellet eller langs sørlandet?

Anonymkode: 1a904...4f7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken vei planlegger du å kjøre? Over fjellet eller langs sørlandet?

Anonymkode: 1a904...4f7

Hadde i utgangspunktet tenkt Sørlandet. Skal kjøre over fjellet tilbake igjen Men der har jeg en viss peiling på hva jeg har lyst til når jeg skal gå i fjellet.

Skrevet

"Bumper" litt i denne tråden for lurer litt på det samme :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Sving innom Egersund. Kjør ut til Eigerøy og gå til Eigerøy fyr. Fin tur, flott natur. Byen Egersund kan også anbefales, koselig liten by, små hus, flott havn, mye å se. 

Anonymkode: 8f237...ec2

• Liker 1
Skrevet
Den ‎15‎.‎04‎.‎2016 at 16.22, AnonymBruker skrev:

Sving innom Egersund. Kjør ut til Eigerøy og gå til Eigerøy fyr. Fin tur, flott natur. Byen Egersund kan også anbefales, koselig liten by, små hus, flott havn, mye å se. 

Anonymkode: 8f237...ec2

Takk for tips!

Skrevet

Den kortaste vegen er jo over Suleskard, altså Stavanger – Ålgård – RV 45 til Høydalsmo i Telemark over Valle i Setesdal, og så til Oslo på E134. Ein kjempeflott avstikkar er fottur opp på Gaustatoppen, med beste utsynet i Sør-Noreg. Ca. 4 timar tur/retur (eller heis inni fjellet!). Då køyrer ein av E134 i Sauland. Eller kvifor ikkje ein fin rundtur: Høydalsmo – Rauland – Rjukan – Gaustatoppen – Sauland?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Den kortaste vegen er jo over Suleskard, altså Stavanger – Ålgård – RV 45 til Høydalsmo i Telemark over Valle i Setesdal, og så til Oslo på E134. Ein kjempeflott avstikkar er fottur opp på Gaustatoppen, med beste utsynet i Sør-Noreg. Ca. 4 timar tur/retur (eller heis inni fjellet!). Då køyrer ein av E134 i Sauland. Eller kvifor ikkje ein fin rundtur: Høydalsmo – Rauland – Rjukan – Gaustatoppen – Sauland?

Takk for tips. Gaustatoppen høres spennende ut. Hvordan er turen opp dit? Så litt på bilder nå - og det ser ut som om det er mye "stein-ur" og dårlig fotfeste. Er det regnet som en tung tur opp?

Skrevet
1 minutt siden, Catlin skrev:

Takk for tips. Gaustatoppen høres spennende ut. Hvordan er turen opp dit? Så litt på bilder nå - og det ser ut som om det er mye "stein-ur" og dårlig fotfeste. Er det regnet som en tung tur opp?

I utgangspunktet var det nok mykje stein der, ja, spesielt rett under toppen. Men vegen er nå så nedsliten og tilrettelagt at han er grei å gå. Fotfestet er bra på sommarføre. Men eg vassa opp i snø ein 17. mai for nokre år sidan, det var tungt! Og for kvart steg glei eg ein fot tilbake. Men det var ein fabelaktig dag!
Stigen går vel å merke ikkje rett til topps gjennom urda, men tek ei slak rute som startar lenger til venstre (sør, mot Sauland). Lett å finne: stor parkeringsplass og eit tog med folk på veg oppover. 
Det er ikkje rekna som ein tung tur, også heilt utrena kjem seg opp. Men 700 høgdemeter er nå litt, då.

God tur! Prøv om du kan få med deg den vesle omvegen eg nemnde: Rauland - Møsvatn og Vestfjorddalen med Rjukan er heilt klart ei reise verd.
Går ikkje det, så køyr vidare (etter toppturen) ned i Vestfjorddalen og på vestsida av Tinnsjøen mot Notodden.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Vox_populi skrev:

I utgangspunktet var det nok mykje stein der, ja, spesielt rett under toppen. Men vegen er nå så nedsliten og tilrettelagt at han er grei å gå. Fotfestet er bra på sommarføre. Men eg vassa opp i snø ein 17. mai for nokre år sidan, det var tungt! Og for kvart steg glei eg ein fot tilbake. Men det var ein fabelaktig dag!
Stigen går vel å merke ikkje rett til topps gjennom urda, men tek ei slak rute som startar lenger til venstre (sør, mot Sauland). Lett å finne: stor parkeringsplass og eit tog med folk på veg oppover. 
Det er ikkje rekna som ein tung tur, også heilt utrena kjem seg opp. Men 700 høgdemeter er nå litt, då.

God tur! Prøv om du kan få med deg den vesle omvegen eg nemnde: Rauland - Møsvatn og Vestfjorddalen med Rjukan er heilt klart ei reise verd.
Går ikkje det, så køyr vidare (etter toppturen) ned i Vestfjorddalen og på vestsida av Tinnsjøen mot Notodden.

Nok en gang tusen takk for tips.  Skal definitivt prøve å få med meg den turen der. Gleder meg til fjelltur. Er greit å ta ruter der det er lett å finne fram når man skal vandre rundt i fjellet alene - og ikke kan lese kart og kompass

Skrevet (endret)
Den ‎17‎.‎04‎.‎2016 at 22.07, Vox_populi skrev:

Satt og så litt på kartet - kjører du av fra RV 134 og over på 361 - for å komme over på RV 37? Prøvde å plott inn stedene du nevnte på en ruteplanlegger - og fikk en merkelig rute. Men ser at RV 37 tar en liten omvei rundt via Gaustatoppen? Eller er jeg helt på jordet i forhold til hvor du mener?

Endret av Catlin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...