Gå til innhold

Er denne retten sunn? (med oppskrift!)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å spise sunnere om dagen! Har gått ned 4 kg og er fornøyd med det:) Mitt spørsmål er om denne tunfisksalaten går under kategorien sunn? Tips til hvordan jeg kan evt. gjøre den sunnere?

Ris (2 dl)
Tunfisk i vann (2 bokser)
Mais (1 boks)
Oliven 
Sitronsaft
Olivenolje
Egg (2 stk)

Anonymkode: 8d8e4...661

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at dette er oppskrift for 4 personer!

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at jeg syns det var lite mat for 4 personer. Det var ikke det du spurte om. Du kan spise ubegrenset av grønnsaker. Eneste er avokado og mais .Det skal du ikke ete deg mett på. 1 boks er ikke mye på 4.Om det er liten boks. Så ja, retten er sunn.

Anonymkode: b6c75...dd3

Skrevet

Retten ser absolutt sunn ut :) Men kanskje litt lite til 4 personer? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det hvit ris eller fullkornris? Blir selvfølgelig mer sunn med sistnevnte.

Anonymkode: 936f3...086

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel hva du legger i "sunn"? Sunn som i mager eller sunn som i ernæringsmessig velbalansert? Mager? Ja. Balansert innhold? Nei. 

Du kan godt bruke mye mer grønnsaker! 

Anonymkode: ae2ac...c92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, glemte en annen ting også! 2 dl ris mener jeg tørket ris... som så kokes selvsagt! bruker fullkornvarianten:)

Noen tips til grønnsaker jeg kan ha i?:)

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å spise sunnere om dagen! Har gått ned 4 kg og er fornøyd med det:) Mitt spørsmål er om denne tunfisksalaten går under kategorien sunn? Tips til hvordan jeg kan evt. gjøre den sunnere?

Ris (2 dl)
Tunfisk i vann (2 bokser)
Mais (1 boks)
Oliven 
Sitronsaft
Olivenolje
Egg (2 stk)Anonymkode: 8d8e4...661

I mitt kosthold er ikke dette en sunn rett nei, for lite grønnsaker. Dessuten vil jeg strekke meg så langt som å si at mennesker hverken trenger ris eller mais; det er nesten bare tomme karbohydrater og sukker. 

Anonymkode: d46ef...20b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Uff, glemte en annen ting også! 2 dl ris mener jeg tørket ris... som så kokes selvsagt! bruker fullkornvarianten:)

Noen tips til grønnsaker jeg kan ha i?:)

Salat, paprika, vårløk, purre, agurk, avocado, tomater, reddiker, spirer.

Anonymkode: 52a39...838

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs vel hva du legger i "sunn"? Sunn som i mager eller sunn som i ernæringsmessig velbalansert? Mager? Ja. Balansert innhold? Nei. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er næringsmessig dårlig med den? Egg, fullkornsris og tunfisk er da bra og sunn mat?!

Anonymkode: f152b...9af

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er næringsmessig dårlig med den? Egg, fullkornsris og tunfisk er da bra og sunn mat?!

Tunfisk er full av kvikksølv, fullkornsris er kjent for å inneholde tungmetaller. Egg er jo forsåvidt OK men kjedelig alene.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Tunfisk er full av kvikksølv, fullkornsris er kjent for å inneholde tungmetaller. Egg er jo forsåvidt OK men kjedelig alene.

Hvis det er argumentene så kan man jo likegodt si at grønnsaker er drit fordi de har sprøytemidler osv. Nå var det næringsinnholdet som sådan jeg mente 

Skrevet

Den mengden der var lite, kunne fint spist den jeg (alene).

Først ville jeg redusert mengden ris/eventuelt tatt vekk risen helt. Deretter ville jeg tilsatt: salat, tomater, oliven, agurk, vannkastanjer, kidneybønner, kikkerter, bønnespirer og reddikker.

Dessuten ville jeg droppet olivenolje, men krydret med oregano og pepper.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det mangler grønnsaker? Og nei, boksemais kan man knapt regne som grønnsak, mer fyllstoff.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta bort risen og maisen, å kutt opp gulerøtter, broccoli og blomkål å ha til, kokt eller stekt på panna

Anonymkode: 936f3...086

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det mangler grønnsaker? Og nei, boksemais kan man knapt regne som grønnsak, mer fyllstoff.. 

Det er jeg enig i. Men det er jo ikke usunne ting i den retten. Både fisk egg og fullkornsris er jo mat man regner som sunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...