Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare for morro skyld begynt å kikke litt på aksjer. Snakker selvsagt on ubetydelige beløp i første omgang.

I den forbindelse dukker det selvsagt opp en del spørsmål, så håper noen kan hjelpe meg litt :)

Dersom jeg kjøper aksjer i firmaet der jeg eller mannen jobber, kan jeg da bli meldepliktig? Ingen av oss et primærinnsidere, det har jeg sjekket opp. Men så begynner jeg plutselig å tenke på om du må melde likevel? Kanskje om du kommer over en viss andel aksjer?

er det eller noe viktig å tenke på slik at jeg ikke risikerer å gjøre noe ulovlig!?

Anonymkode: ba257...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg kjøper aksjer i firmaet der jeg eller mannen jobber, kan jeg da bli meldepliktig? Ingen av oss et primærinnsidere, det har jeg sjekket opp. Men så begynner jeg plutselig å tenke på om du må melde likevel? Kanskje om du kommer over en viss andel aksjer?

er det eller noe viktig å tenke på slik at jeg ikke risikerer å gjøre noe ulovlig!?

Anonymkode: ba257...d3a

Vanskelig å gjøre noe ulovlig når du kun er ansatt og ikke er primær-innsider. 

Nå vet ikke jeg hvilket selskap du jobber i men om det er Børsnotert så er jeg rimelig sikker på at du ikke er meldepliktig. Det er mulig det er andre regler med aksjer på OTC listen (unoterte).

Det er meldeplikt når du kommer over en viss sum av eierskap, jeg mener å tro det er 5%, så om du jobber i Statoil eller Telenor så kommer du neppe til å eie mer enn 5% noen gang ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan likevel gjøre noe ulovlig hvis dere skulle få informasjon som ikke er kjent offentlig og kan bevege kursen. I så fall skal dere la være å kjøpe eller selge inntil det har blitt kjent.

Anonymkode: 12d90...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...