AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Del Skrevet 5. april 2016 Jeg sliter med at jeg i perioder våkner opp mitt på natten med angstanfall. Da kan jeg ligge halvvåken flere timer av gangen. Er frisk og rask generelt. Spiser sunt, burde bli bedre til å trene regelmessig, men prøver ihvertfall med litt yoga og en gåtur/joggetur en gang i blant (av og til flere ganger i uka, andre ganger litt mer sporadisk). Prøver å bli vant til å gjøre pusteøvelser, men klarer ikke mer enn 3-4 min. Føler nemlig jeg sløser bort tid jeg trenger til studiene mine. Jeg har nå funnet 30-min guidet meditasjon på Youtube. Første natten sov jeg som et barn uten å våkne opp. Men i natt prøvde jeg å sette det på da jeg våknet opp kl. 03. Det hjalp til en viss grad, men jeg ble "avbrutt" av rask hjertebank og bekymrende tanker innimellom og jeg klarte ikke å sovne før 1 1/2 time senere. Noen artikler som jeg har funnet på internett-sier at man bør stå opp og ikke ligge å vri seg til man sovner. Jeg klarer ikke dette, da jeg som oftest bare er halvvåken og angstanfallene bare er i halvvåken tilstand. Jeg har prøvd med Melissa Preparat, men det hjelper ikke. Ønsker ikke å bruke medisin mot angst, da jeg generelt ikke liker å ta medisiner. Dette har pågått i noen år. Som sagt ikke hver natt. Det varer bare i 1-2 uker av gangen. Noen som har andre idéer til hvordan jeg kan få sove ordentlig? Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Del Skrevet 5. april 2016 Det passer vel ikke tilfeldigvis med syklusen din? Jeg sover dårlig, har mareritt og det jeg selv mener er angst i en ukes tid eller mer i måneden før menstruasjon (men ikke hver måned). Beklager om det er et dumt spørsmål, var det første som slo meg når jeg leste det du skrev.. Anonymkode: 59c22...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Del Skrevet 5. april 2016 Puste-øvelser er viktig i en slik situasjon for å ikke begynne med hyperventilering etc. Meditasjon og mindfulness kan også hjelpe med dette før du legger deg, og også når du våkner midt på natten, for å få roet deg igjen. Våkner du fordi du har mareritt? For da er det lurt å realisere deg selv på at dette var en drøm og se etter gjenstander på soverommet ditt som gjør at du vet at det bare var en drøm. Det Melissa greiene er bare tullete å drive på med når man har alvorlige problemer søm feks angst. Det er meningen at det skal hjelpe det "generelle mennesket" til å sovne. Jeg anbefaler heller ikke å bruke sovetabeletter etc. Fordi da går du ikke i dybden på problemene, de blir bare utsatt. Har du en psykolog eller lignende du prater med regelmessig eller? Anonymkode: e372a...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #4 Del Skrevet 6. april 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det passer vel ikke tilfeldigvis med syklusen din? Jeg sover dårlig, har mareritt og det jeg selv mener er angst i en ukes tid eller mer i måneden før menstruasjon (men ikke hver måned). Beklager om det er et dumt spørsmål, var det første som slo meg når jeg leste det du skrev.. Anonymkode: 59c22...baa Aner ikke. Menstruasjonen har løpt løpsk. Syklusene har variert på mellom 30 til 50 dager i løpet av de 9 siste månedene. Har vært og sjekket hos gynekolog og alt er tilsynelatende ok. Tror derfor det har med studie-stress å gjøre. Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #5 Del Skrevet 6. april 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Puste-øvelser er viktig i en slik situasjon for å ikke begynne med hyperventilering etc. Meditasjon og mindfulness kan også hjelpe med dette før du legger deg, og også når du våkner midt på natten, for å få roet deg igjen. Våkner du fordi du har mareritt? For da er det lurt å realisere deg selv på at dette var en drøm og se etter gjenstander på soverommet ditt som gjør at du vet at det bare var en drøm. Det Melissa greiene er bare tullete å drive på med når man har alvorlige problemer søm feks angst. Det er meningen at det skal hjelpe det "generelle mennesket" til å sovne. Jeg anbefaler heller ikke å bruke sovetabeletter etc. Fordi da går du ikke i dybden på problemene, de blir bare utsatt. Har du en psykolog eller lignende du prater med regelmessig eller? Anonymkode: e372a...ebd Har ikke hyperventilering. Bare rask hjertebank. Jeg forklarte meg muligens litt feil i første innlegg. Jeg våkner ikke av angstanfall. Jeg våkner (sikkert av det som har blitt til en vane på det klokkeslettet) og litt ute i våkenheten med "tankespinn" får jeg angstanfall eller kanskje det høres litt mer dramatisk ut enn som så. Jeg begynner ihvertfall å bekymre meg voldsomt og får rask hjertebank. Av og til når jeg holder på å sovne igjen og altså har sluttet å gruble våkner jeg brått igjen gjentatte ganger av et slags sjokk-lignende oppvåkning. Det er veldig irriterende. Jeg bruker ikke sovetabletter, har ikke prøvd og vil heller ikke prøve. Går ikke til psykolog nei. Synes heller jeg burde klare å ta meg selv i sammen på egenhånd. I våken tilstand vet jeg at bekymringene bare er overdrevet og sikkert ikke kommer til å skje. Om natten har jeg ingenting til å distrahere meg selv med og derfor går tankene i ett uten grenser. Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmespill Skrevet 6. april 2016 #6 Del Skrevet 6. april 2016 jeg får også dette noen ganger. Jeg gjør tankeeksperimenter og lager historier i hodet, eller tenker igjennom en hel film eller teaterstykke så nøye jeg kan. Da kan ikke tankene vandre, kroppen får kontroll igjen og jeg får sove ganske raskt som regel. Vær streng med hva du tenker på, ikke la hodet begynne å spinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1337 Skrevet 6. april 2016 #7 Del Skrevet 6. april 2016 Denne filmen har hjulpet mange med å ikke bli redd for nye angstanfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Del Skrevet 6. april 2016 2 minutter siden, Drømmespill skrev: jeg får også dette noen ganger. Jeg gjør tankeeksperimenter og lager historier i hodet, eller tenker igjennom en hel film eller teaterstykke så nøye jeg kan. Da kan ikke tankene vandre, kroppen får kontroll igjen og jeg får sove ganske raskt som regel. Vær streng med hva du tenker på, ikke la hodet begynne å spinne. Takk. Det var jo faktisk en idé jeg skulle kunne bli ganske god i, haha. Skal prøve det ut ved anledning ja. Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Del Skrevet 6. april 2016 6 minutter siden, Drømmespill skrev: jeg får også dette noen ganger. Jeg gjør tankeeksperimenter og lager historier i hodet, eller tenker igjennom en hel film eller teaterstykke så nøye jeg kan. Da kan ikke tankene vandre, kroppen får kontroll igjen og jeg får sove ganske raskt som regel. Vær streng med hva du tenker på, ikke la hodet begynne å spinne. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Det var jo faktisk en idé jeg skulle kunne bli ganske god i, haha. Skal prøve det ut ved anledning ja. Anonymkode: eb036...79d Men egentlig så vet jeg ikke om det kommer til å virke helt, fordi den YouTube-klippet jeg fant for meditasjon handlet jo nettopp om det. Man skulle slappe av og lytte til handlingen og leve oss inn i den. Jeg klarte å leve meg inn i den og slappe av, men ble "avbrutt" gjentatte ganger av sjokk-lignende oppvåkninger likevel. Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #10 Del Skrevet 6. april 2016 8 minutter siden, 1337 skrev: Denne filmen har hjulpet mange med å ikke bli redd for nye angstanfall! Takk, Jeg vet sånn noen lunde hvordan uroen/angsten eller hva det er, fungerer i kroppen, men når jeg halvsover med bekymringer så tenker jeg ikke på annet enn bekymringen og at jeg bare vil sove videre. Anonymkode: eb036...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmespill Skrevet 6. april 2016 #11 Del Skrevet 6. april 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men egentlig så vet jeg ikke om det kommer til å virke helt, fordi den YouTube-klippet jeg fant for meditasjon handlet jo nettopp om det. Man skulle slappe av og lytte til handlingen og leve oss inn i den. Jeg klarte å leve meg inn i den og slappe av, men ble "avbrutt" gjentatte ganger av sjokk-lignende oppvåkninger likevel. Anonymkode: eb036...79d men ved å lage historien selv så må du konsentrere deg. å slappe helt av gjør jo at tankene får plass. Lag historien selv, og gjerne en lang en slik at du ikke blir ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #12 Del Skrevet 6. april 2016 Jeg synes det hjelper med en app som spiller av lyder type regn, vind, bølger el. Det distraherer på en avslappende måte for meg. Musikk blir ofte for forstyrrende til at jeg får ordentlig sove igjen. Men da må man være våken nok til å slå på appen, da. Anonymkode: 59c22...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 7. april 2016 #13 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg har narkolepsi, og sliter derfor veldig med søvnen. Og kjenner godt igjen katastrofetankegang som fører til panikk. Mitt beste tips, i tillegg til å slappe av i kroppen og puste rolig, er å finne deg et mantra. Noe du kan gjenta igjen og igjen for å overdøve katastrofetankene. For meg hjelper det å telle i en jevn, rask rytme til 16, med trykk på hvert fjerde tall. Noen runder med det, og hodet er i vater igjen. Jeg øvd litt, da. De første gangene kom tankene tilbake meg en gang jeg sluttet å telle, om jeg så telte til 16 en million ganger. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2016 #14 Del Skrevet 7. april 2016 Jeg har også opplevelser hvor jeg ligger halvvåken med hjertebank og tankespinn. For min del har jeg bekymringene når jeg er våken, mens tankespinnet er om alt mulig annet, som jeg "aldri" tenker på eller (for eksempel hverdagen i klassen på barneskolen, hvordan jeg beveger meg i butikken, og mange andre rare ting). Tankespinnet holder på så lenge at jeg parallellt tenker at dette er slitsomt og unødvendig, men jeg sliter med å stanse det. Derfor har jeg ikke funnet noen god "kur". For min del henger det nok sammen med en mer generell depresjon og angst. Jeg tok kontakt med legen min, og etterhvert fikk jeg tilbud om psykolog. Uansett tenker jeg at det kanskje kan være lurt å ta kontakt med fastlegen din, og fortelle om det du opplever. Kanskje det er nok. Hvis nødvendig, finner dere sammen ut om du vil ha og trenger både medisiner og/eller videre oppfølging, men dette er det DU som styrer. Anonymkode: c7b4a...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå