Gå til innhold

Hvordan trene til langkjøring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den beste måten å trene seg opp til langkjøring? Tillegg ønsker jeg å kunne løpe raskere enn jeg gjør, men hvordan? 

Jeg jogger like over 7km/t ute på asfalt, og jeg synes rett og slett at jeg jogger tregt. Men det er det tempoet jeg må holde for å ikke må stoppe underveis å ta igjen pusten. 

Jeg har lagt inn litt intervalltrening i håp om det beste, men er det noen andre tips jeg burde bruke? Målet er 5km på 30min, og på nåværende tidspunkt bruker jeg over 40min på 5km.

Anonymkode: 825b7...fd0

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løp saktere, og lengre.

Skrevet

Løp sakte og langt, gjerne med noen raskere drag på 5-15 sekunder underveis (ikke mer enn 2 i halvtimen). Du skal ikke være så sliten at du ikke kan snakke mens du løper de rolige øktene. Ikke løp hardt eller langt to dager etter hverandre. Ikke løp intervaller eller med høyt tempo mer enn 1-3 ganger i uken (holder med 1 om du trener 3 ganger i uka, spesielt i starten). Prøv å få en stegfrekvens på nærmere 90 i minuttet når du løper med litt tempo (du kan finne musikk som passe til dette på nettet). Tenk teknikk: vinkelen på armene-de skal ikke krysse kroppen++, ikke ta for lange steg- føttene skal lande nesten rett under kroppen, pust riktig, hver avslappet i ansiktet og et par andre steder på kroppen. 

Lykke til!☺ Husk at det å kunne sprinte også er genetisk betinget. Actn3 er kanskje det enkeltgenet som forklarer dette best. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror trikset er å løpe sakte nok. Pinlig sakte, slik at du føler at gamle dager kunne spasert forbi deg. 

Anonymkode: 7d2bf...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...