AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Jeg er en fattig student som kun lever på 1500 kr mnd. Det strekker aldri til, og her sitter jeg uten noe mat i huset. Jeg sulter meg selv, noe som har blitt en vane. Blitt vandt med sultfølelsen, at jeg ikke føler den lenger.. Har spurt foreldrene mine om penger. Mamma har ikke råd, hun har ikke så mye penger hun heller.. Pappa er rik, men han har ikke svart meg på meldingen om at jeg trenger penger. Trenger det ikke bare på mat, men får ikke betalt regninger... Vet ikke hva jeg skal gjøre... Anonymkode: 5816c...e2c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Er du på vgs eller universitet? Anonymkode: 1c9e2...c09
Februarbarn Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Uff! Er dette fordi mesteparten av stipendet/lånet ditt går til leie der du bor? Her er mine forslag til grep du i så fall kan ta: - Finn ut hva som er viktigst av en fin leilighet/hybel og mat. - vurder om du kan bo billigere (hvis du mottar 7500 i måneden og leier for maks 3500, har du kanskje mer å rutte med?). - alternativ å jobbe ved siden av. Da vil du ikke kun være stappmett hver dag, men du får råd til å kjøpe klær/sko, dra på café og klippe deg hos frisøren. Håper det løser seg for deg! 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Mat kan du få hjelp til på ulike fattighus-ordninger. Kirkens bymisjon eller frelsesarmeen. Kunne det ikke vært lurt å få deg en liten jobb? Anonymkode: a582c...be8 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du på vgs eller universitet? Anonymkode: 1c9e2...c09 Universitet Anonymkode: 5816c...e2c
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Jeg har en jobb, men kan jobbe så mye jeg vil. Så da blir det ikke så veldig mye, siden jeg ikke liker den jobben. Søker etter ny jobb da, men ingen napp.. ts Anonymkode: 5816c...e2c
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 (endret) w Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Jørild Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en jobb, men kan jobbe så mye jeg vil. Så da blir det ikke så veldig mye, siden jeg ikke liker den jobben. Søker etter ny jobb da, men ingen napp.. ts Anonymkode: 5816c...e2c Da er det jo din egen feil at du er blakk. Den som ikke jobber, den kan heller ikke regne med å ha penger. At du ikke liker jobben bryr ikke kreditorene seg for og heller ikke matbutikken. Det er kanskje på tide å bli voksen?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en jobb, men kan jobbe så mye jeg vil. Så da blir det ikke så veldig mye, siden jeg ikke liker den jobben. Søker etter ny jobb da, men ingen napp.. ts Anonymkode: 5816c...e2c Venter du at penger, mat og regninger organiserer seg selv mens du tvinner tommeltotter? Anonymkode: a582c...be8 19
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en jobb, men kan jobbe så mye jeg vil. Så da blir det ikke så veldig mye, siden jeg ikke liker den jobben. Søker etter ny jobb da, men ingen napp.. ts Anonymkode: 5816c...e2c Når du har en jobb og ikke vil jobbe, så er det ikke synd i deg. Jeg elsker ikke jobben jeg har ved siden av jeg heller, men jeg jobber likevel 22% ved siden av studier. For eksempel denne uken har jeg forelesning fulle dager mandag-fredag, så jobber jeg denne uken lørdag-søndag og så har jeg fulle dager mandag-torsdag igjen. I tillegg gjør jeg skolearbeid flere timer hver kveld. Jeg har tre kroniske sykdommer, men klarer å sove 9 timer hver natt som hjelper mye for min del. Pga jobben jeg har, har jeg mellom 13000-15000 inn hver mnd (medregnet det fra lånekassen) og lever dermed veldig greit og har råd til medisiner, legebesøk og annet jeg må ha pga sykdommene mine. Av og til skjønner du, må man bare bite tennene sammen. Med de sykdommene jeg har i tillegg bør de fleste som i alle fall er friske klare det samme! Anonymkode: 02f49...bf9 17
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #12 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du har en jobb og ikke vil jobbe, så er det ikke synd i deg. Jeg elsker ikke jobben jeg har ved siden av jeg heller, men jeg jobber likevel 22% ved siden av studier. For eksempel denne uken har jeg forelesning fulle dager mandag-fredag, så jobber jeg denne uken lørdag-søndag og så har jeg fulle dager mandag-torsdag igjen. I tillegg gjør jeg skolearbeid flere timer hver kveld. Jeg har tre kroniske sykdommer, men klarer å sove 9 timer hver natt som hjelper mye for min del. Pga jobben jeg har, har jeg mellom 13000-15000 inn hver mnd (medregnet det fra lånekassen) og lever dermed veldig greit og har råd til medisiner, legebesøk og annet jeg må ha pga sykdommene mine. Av og til skjønner du, må man bare bite tennene sammen. Med de sykdommene jeg har i tillegg bør de fleste som i alle fall er friske klare det samme! Anonymkode: 02f49...bf9 Syns du ikke det er litt voldsomt å legge ut hvor flink du er når du ikke kjenner situasjonen til TS annet enn at hun ikke liker jobben? Hva om hun blir mobbet eller seksuelt trakassert? Hva om hun har tunge psykiske vansker etter traumer? Anonymkode: 1c9e2...c09 11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #13 Skrevet 5. april 2016 Det er ikke så mye jobb i den jobben jeg har. Det varierer veldig om jeg kan jobbe, og om det er noe mulighet for å jobbe. De setter kanskje opp 1 vakt i mnd.. Og da jobber jeg som regel. Dårlig betalt, og jeg er som oftes på skolen når vakta starter. kl 13:30. ts Anonymkode: 5816c...e2c 2
ajarRun Skrevet 5. april 2016 #14 Skrevet 5. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye jobb i den jobben jeg har. Det varierer veldig om jeg kan jobbe, og om det er noe mulighet for å jobbe. De setter kanskje opp 1 vakt i mnd.. Og da jobber jeg som regel. Dårlig betalt, og jeg er som oftes på skolen når vakta starter. kl 13:30. ts Anonymkode: 5816c...e2c Kan du ikke bare spise kjæresten din sin mat?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #15 Skrevet 5. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så mye jobb i den jobben jeg har. Det varierer veldig om jeg kan jobbe, og om det er noe mulighet for å jobbe. De setter kanskje opp 1 vakt i mnd.. Og da jobber jeg som regel. Dårlig betalt, og jeg er som oftes på skolen når vakta starter. kl 13:30. ts Anonymkode: 5816c...e2c Det var ikke det du skrev tidligere. Anonymkode: 4c670...4f7 24
Gjest FarDareisMai Skrevet 5. april 2016 #16 Skrevet 5. april 2016 NasseNøff har rett. Sett deg ned, gå gjennom alt du har av utgifter og inntekter. Mange nettbanker har mulighet for at du kan se hva du har brukt penger på i løpet av den siste måneden. Det kan gi deg noen overraskelser. Se om du kan bo billigere, få et billigere mobilabonnement/internettabonnement. Har du mulighet til å skaffe sykkel istedenfor å kjøre kollektivt så sparer du inn ganske mye, og da får du gratis trening også. Last ned appen mattilbud, og ta deg en runde på butikker en gang i uka og handle på tilbud. Lag stort og frys ned porsjonspakker. Og når det gjelder jobb, du sier du kan velge hvor mye du kan jobbe. Prioriter jobben framfor sosialt i perioder, så du får inn ekstra penger. Har du ting du kan selge, så selg det på Finn.no. Like greit å lære deg dette nå, isteden for å belage deg på penger fra pappa.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #17 Skrevet 5. april 2016 3 minutter siden, FarDareisMai skrev: NasseNøff har rett. Sett deg ned, gå gjennom alt du har av utgifter og inntekter. Mange nettbanker har mulighet for at du kan se hva du har brukt penger på i løpet av den siste måneden. Det kan gi deg noen overraskelser. Se om du kan bo billigere, få et billigere mobilabonnement/internettabonnement. Har du mulighet til å skaffe sykkel istedenfor å kjøre kollektivt så sparer du inn ganske mye, og da får du gratis trening også. Last ned appen mattilbud, og ta deg en runde på butikker en gang i uka og handle på tilbud. Lag stort og frys ned porsjonspakker. Og når det gjelder jobb, du sier du kan velge hvor mye du kan jobbe. Prioriter jobben framfor sosialt i perioder, så du får inn ekstra penger. Har du ting du kan selge, så selg det på Finn.no. Like greit å lære deg dette nå, isteden for å belage deg på penger fra pappa. Alle steder i landet er der sykehjem, bofelleskap for utviklingshemmede eller matbutikker. Fellesnevneren er at de trenger folk. Så vil ts, så får hun jobb. Denne tråden er en helt unødvendig syteklagetråd. Anonymkode: a582c...be8 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #18 Skrevet 5. april 2016 Beklager, men dette er et resultat av dårlige prioriteringer og latmannsvalg. Alle må jobbe, velge bort ting og ta valg som ikke alltid er så behagelige for å overleve, og å sutre kommer du ikke langt med. Alle har råd til mat her i landet, og har man ikke det er det fordi man har valgt det selv. Ja, valgt. Har du ikke råd til å være student, skaff deg jobb i stedet. Bor du for dyrt i forhold til inntekt, flytt. Anonymkode: 9c1c9...c10 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #19 Skrevet 5. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns du ikke det er litt voldsomt å legge ut hvor flink du er når du ikke kjenner situasjonen til TS annet enn at hun ikke liker jobben? Hva om hun blir mobbet eller seksuelt trakassert? Hva om hun har tunge psykiske vansker etter traumer? Anonymkode: 1c9e2...c09 Haha, traumer du! Anonymkode: 02f49...bf9 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #20 Skrevet 5. april 2016 Masse gode tips i denne tråden. Og PS. 1500 kr til mat er fullstendig overkommelig. At du er blakk 10 dager før stipendet kommer sier at du har brukt dine 1500 kr på 20 dager. Altså bruker du 2250++ på en mnd. Det er ikke nødvendig å bruke så mye. Handle på tilbud. Lag ting selv. Skal du lage pizza så kjøper du ikke ferdigrullet peppes-bunn, men baker selv, f. eks. Jeg lever på ca 1000 kr i mnd på mat. Enda mindre de månedene når jeg spiser ut av alt som har samlet seg opp i fryseren av min tilbudsshopping. Anonymkode: 292cb...808 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå