Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte ikke på om deres mor fremdeles levde da eiendommen ble overført til din bror, eller om dette ble gjort i forbindelse med dette.

Dette kan være avgjørende, selv om det er lenge siden det skjedde.

Anonymkode: 672aa...acd

Hvis du leser litt i tråden, ser du at dette er landbrukseiendom. Slike pleier som oftest å holdes utenfor ektepakt, ved særeie til den som tok den med inn i ekteskapet.

Anonymkode: c81a9...825

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det alltid var sånn at den eldste sønnen ble Odel.

Anonymkode: dbaf5...c6d

Eldste barn

Anonymkode: 523df...f02

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overførelsen skjedde for ca. 25 år siden. Jeg er jente ja.

Det gjelder en landbrukseiendom som leies bort. Odelsretten ble brutt for 2 generasjoner siden.

Anonymkode: e3c3a...bf7

Hæ? Den må du forklare. ENten er det odel på gården ellers så er det ikke. Mener du at en annen enn den som hadde odel for 2 gen. siden ikke arvet eller mener du at eindommen er så liten at det ikke lenger er krav på odel?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Den må du forklare. ENten er det odel på gården ellers så er det ikke. Mener du at en annen enn den som hadde odel for 2 gen. siden ikke arvet eller mener du at eindommen er så liten at det ikke lenger er krav på odel?

Tipper det var odel tidligere, men den ble solgt ut fra familien som hadde opparbeidet seg odel, og det er ikke opparbeidet ny odel på eiendommen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Juniper skrev:

Tipper det var odel tidligere, men den ble solgt ut fra familien som hadde opparbeidet seg odel, og det er ikke opparbeidet ny odel på eiendommen. 

KOrt med 2 genrasjoner på under 20 år da.

Skrevet

Fy søren, jeg hadde følt meg blodig urettferdig behandlet av min egen far i dette. Hvordan i alle dager kunne han gjøre noe sånt? Tenkte han med hensikt å utelukke deg, eller ville han bare bli kvitt eiendommen og overførte den til "første og beste" som var myndig?

Broren din burde imidlertid skamme seg for å sitte og ruge på noe han har fått på en så urettferdig måte. Han burde dele fifty/fifty med sin egen søster, sitt eget kjøtt og blod. Skjønner ikke at han har samvittighet til noe annet, jeg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var under 10 år, fikk min eldre bror (som var myndig) overskrevet min fars eiendom. Min far har ikke noe spesielt av verdi igjen. Dette vil i praksis dermed si at jeg er blitt gjort arveløs før jeg var myndig. For noen år siden tok jeg kontakt med advokaten som hjalp med denne saken. Han sa at saken var foreldet og jeg gjorde derfor ikke noe mer med dette. Er det virkelig mulig å gjøre et av barna arveløs på denne måten?

Anonymkode: e3c3a...bf7

Du er ikke gjort arveløs. Du arver fremdeles på lik linje med broren din.

Det som skjedde var at eiendommen ble gitt din bror mens far var i live, noe som er helt lovlig, med mindre han satt i uskiftet bo.
Uansett dette skjedde for så lenge som 25 år siden, tror ikke det er noe å gjøre med i dag. 

Anonymkode: 0833d...97c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...