Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var under 10 år, fikk min eldre bror (som var myndig) overskrevet min fars eiendom. Min far har ikke noe spesielt av verdi igjen. Dette vil i praksis dermed si at jeg er blitt gjort arveløs før jeg var myndig. For noen år siden tok jeg kontakt med advokaten som hjalp med denne saken. Han sa at saken var foreldet og jeg gjorde derfor ikke noe mer med dette. Er det virkelig mulig å gjøre et av barna arveløs på denne måten?

Anonymkode: e3c3a...bf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge siden er det? Er eiendommen en gård og er du en jente?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal fryktelig mye til for å faktisk ha lov å gjøre egne barn arveløse.

Anonymkode: 6e3b3...607

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Hvor lenge siden er det? Er eiendommen en gård og er du en jente?

Overførelsen skjedde for ca. 25 år siden. Jeg er jente ja.

Det gjelder en landbrukseiendom som leies bort. Odelsretten ble brutt for 2 generasjoner siden.

Skrevet

Du er ikke arveløs, men det er ingen ting å arve, vesentlig forskjell. 

Det er fult lovlig å avhende verdier så lenge man er i live. 

• Liker 13
Skrevet

Foreldre kan gi bort alt de eier til Peder Ås, til meg, til misjonen, til en datter. Hva som helst.
Arv inntrer når noen dør, i levende live har vi full disposisjonsrett.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var under 10 år, fikk min eldre bror (som var myndig) overskrevet min fars eiendom. Min far har ikke noe spesielt av verdi igjen. Dette vil i praksis dermed si at jeg er blitt gjort arveløs før jeg var myndig. For noen år siden tok jeg kontakt med advokaten som hjalp med denne saken. Han sa at saken var foreldet og jeg gjorde derfor ikke noe mer med dette. Er det virkelig mulig å gjøre et av barna arveløs på denne måten?

Så lenge man lever, kan man overføre og gi verdier som man vil

Anonymkode: 1a067...3b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å gi gaver når giver er ved sine fulle tem. Du arver ikke en person før personen er død. Det spesielle her er at du var mindreårig. Men satt din far i uskiftebo? Dvs var din mor død? 

Å søke råd hos den advokaten som hjalp med overføringen, var ikke det smarteste du kunne gjøre. Fordi han ønsker ikke noe etterspill på at han ikke har gjort jobben sin. 

Anonymkode: 41d36...014

• Liker 3
Skrevet

Jeg finner det så merkelig at vi føler at vi har krav på noe andre eier bare fordi de er foreldrene våres eller andre slektninger.

Jeg synes arv er noe tull og skulle nesten ønske at verdier gikk rett i statskassa.

(Nesten fordi det får da være grenser for statlig styring).

• Liker 6
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Foreldre kan gi bort alt de eier til Peder Ås, til meg, til misjonen, til en datter. Hva som helst.
Arv inntrer når noen dør, i levende live har vi full disposisjonsrett.

Peder Ås <3

Anonymkode: ed3bc...c5c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det alltid var sånn at den eldste sønnen ble Odel.

Anonymkode: dbaf5...c6d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Peder Ås <3

Anonymkode: ed3bc...c5c

Han har skapt mye hodebry for meg opp igjennom årene.  :ler:

Men det er ikke nødvendigvis så enkelt som at far kan gi bort eiendom uten videre.

Har du og din bror felles mor? Satt far i uskiftet bo da eiendommen ble overført?
Var overføringen forskudd på arv?

Anonymkode: 672aa...acd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Ravna skrev:

Eneste situasjonen man kan betvile slikt er om din far ikke var ved sine fulle fem. Men likevel er det ikke mye du kan gjøre for å få tilbake "det som er ditt". Man har rett  gi bort sin eiendom til gud og hver mann, når man er i live. Det suger men slik er det. 

Han var ved sine fulle fem, men det ble overskrevet i en noe spesiell sammenheng. I dag angrer han på å ha utelukket meg.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han har skapt mye hodebry for meg opp igjennom årene.  :ler:

Men det er ikke nødvendigvis så enkelt som at far kan gi bort eiendom uten videre.

Har du og din bror felles mor? Satt far i uskiftet bo da eiendommen ble overført?
Var overføringen forskudd på arv?

Vi har samme mor ja. Alt jeg vet er at min far skrev under på at eiendommen skulle overskrives til min bror.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en livsdisposisjon, og fullt lovlig. Du er ikke gjort arveløs, det er bare ingenting å arve. Stor forskjell. 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/827/828

Anonymkode: c81a9...825

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han var ved sine fulle fem, men det ble overskrevet i en noe spesiell sammenheng. I dag angrer han på å ha utelukket meg.

Vel, da får dere bare prøve å smiske med brodern.... 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Mammabamma skrev:

Jeg finner det så merkelig at vi føler at vi har krav på noe andre eier bare fordi de er foreldrene våres eller andre slektninger.

Jeg synes arv er noe tull og skulle nesten ønske at verdier gikk rett i statskassa.

(Nesten fordi det får da være grenser for statlig styring).

Jeg forstår godt at dette skaper reaksjoner hos TS. De fleste søsken ville ha sett på det som urettferdig at den ene av de fikk en eiendom og den andre ingenting. Det er i strid med loven, men moralsk sett synes jeg ikke det er riktig. Penger og materielle ting bør ikke komme i mellom og skape strid. Derfor synes jeg sånne avgjørelser ikke er riktig. 

Anonymkode: b560a...801

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at dette skaper reaksjoner hos TS. De fleste søsken ville ha sett på det som urettferdig at den ene av de fikk en eiendom og den andre ingenting. Det er i strid med loven, men moralsk sett synes jeg ikke det er riktig. Penger og materielle ting bør ikke komme i mellom og skape strid. Derfor synes jeg sånne avgjørelser ikke er riktig. 

Anonymkode: b560a...801

Heldigvis kan vi råde over egne eiendeler og verdier så lenge vi ikke er på dødsleiet eller skrullete i huet.

Anonymkode: c81a9...825

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme mor ja. Alt jeg vet er at min far skrev under på at eiendommen skulle overskrives til min bror.

Du svarte ikke på om deres mor fremdeles levde da eiendommen ble overført til din bror, eller om dette ble gjort i forbindelse med dette.

Dette kan være avgjørende, selv om det er lenge siden det skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...