AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Dette er et tema jeg en stund har tenkt å se deres mening om. For en stund siden var jeg på storbytur til utlandet. Rundt omkring, særlig på t-banene, gikk det masse tiggere med barn. Noen ting så veldig mistenkelig ut. Overvektig unge går med eldre mann som spiller trist musikk.. mor og far går med baby. Ser våkne og oppegående ut.....? Jeg liker ikke å se sånne ting. Men synes dere det er dårlig gjort å ikke gi, ga skepsis osv? Og ærlig talt, hvorfor får de unger når de lever så dårlig? For å vekke følelser hos andre? Anonymkode: 683c3...74e
Clarity Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 (endret) Etter min mening er det ikke mer dårlig gjort å la vær å gi penger til en tigger med ungen på hånda, enn til en tigger som sitter alene. For alt vi vet kan tiggeren som sitter der alene med koppen også ha barn. Det å ta med et barn ut for å tigge er ikke greit, særlig ikke når barnet bevisst blir brukt for å manipulere og påvirke forbigående til å gi penger. Endret 5. april 2016 av Clarity
Gjest Zeitgeist Skrevet 10. april 2016 #3 Skrevet 10. april 2016 Kan hende jeg er en kynisk jævel, men etter å ha opplevd litt for ofte at barn blir sendt for å tigge, for så å avlevere "gevinsten" hos sine heller velkledde foreldre (foreldrene venter utenfor kafeen/restauranten osv.), så gir jeg ikke et rødt øre til barnetiggere hhv. tiggere med barn på slep. Det er selvsagt vondt å si nei til et tiggende barn, og jeg har en sterk mistanke om at tiggerbander spekulerer i dette - akkurat som de spekulerer i å fremkalle sympati når de humper gatelangs på krykker med en eller annen obskur beindeformasjon som på magisk vis bytter bein fra dag en til dag to (altså, på mandag sleper de på høyre bein, på tirsdag er det det venstre). Jeg kjenner til de faktiske sosial kasusene i området hvor jeg bor. De som har havnet utenfor sosialstatens rammeverk og virkningsområde, og beklageligvis ikke er i stand til å ta vare på seg selv. De er enkle å kjenne igjen - for det er de som gleder seg over å få mat, drikke, og kanskje en pose med rent tøy. De tar alt de kan få - og ikke bare penger, og er oppriktig glade for håndsutstrekningen. Sånn i motsetning til tiggerbander som insisterer på å kun ta i mot penger.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #4 Skrevet 10. april 2016 Den 5. april 2016 at 18.47, Clarity skrev: Etter min mening er det ikke mer dårlig gjort å la vær å gi penger til en tigger med ungen på hånda, enn til en tigger som sitter alene. For alt vi vet kan tiggeren som sitter der alene med koppen også ha barn. Det å ta med et barn ut for å tigge er ikke greit, særlig ikke når barnet bevisst blir brukt for å manipulere og påvirke forbigående til å gi penger. Nød lærer naken kvinne å spinne. Anonymkode: e6654...720
AnonymBruker Skrevet 10. april 2016 #5 Skrevet 10. april 2016 Den 5. april 2016 at 16.41, AnonymBruker skrev: Dette er et tema jeg en stund har tenkt å se deres mening om. For en stund siden var jeg på storbytur til utlandet. Rundt omkring, særlig på t-banene, gikk det masse tiggere med barn. Noen ting så veldig mistenkelig ut. Overvektig unge går med eldre mann som spiller trist musikk.. mor og far går med baby. Ser våkne og oppegående ut.....? Jeg liker ikke å se sånne ting. Men synes dere det er dårlig gjort å ikke gi, ga skepsis osv? Og ærlig talt, hvorfor får de unger når de lever så dårlig? For å vekke følelser hos andre? Anonymkode: 683c3...74e Jeg regner med at prevensjon (som koster penger) ikke er 1 pri om du faktisk er i en situasjon som gjør at du må fly gatelangs å tigge til livets opphold. Utover det regner jeg med at selv fattige ønsker seg barn. I tillegg er vel barn en form for "investering" for fattige i form av at de kan bidra til familiens totale innkomst og også sørge for foreldrene når de ikke lenger er i stand til det selv. Hos enkelte er det kanskje noe religiøst/kulturelt som gjør at prevensjon ikke er et alternativ. Jeg tror ingen får barn for å vekke følelser hos andre. Men har de barn forstår jeg at de bruker dem, da barn selvfølgelig gjør at kronene sitter løsere i lommene hos folk når barn lider. Voksne som lider vekker ikke samme grad av sympati. Anonymkode: e6654...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå