Gå til innhold

Leve av 15000 i mnd, 1 voksen og 1 ungdom? Noen som gjør det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei dame i 40-årene som vurderer å bryte ut av forholdet jeg lever i nå. Det er mange faktorer som veier for, men også en del som veier mot. En av de som veier mot å gå er at jeg ikke vet om jeg vil klare meg økonomisk. Jeg er ufør og får utbetalt 15000 i måneden. Av det forsørger jeg også en ungdom. Husleiene her jeg bor er rimelig høy, tror nok jeg må regne med minimum 8000 i mnd for en enkel leilighet med to soverom. Det vil ikke komme noe beløp å snakke om fra fellesboet, da det er mest lån. Og jeg ønsker å beholde bilen.

Det virker uoppnåelig ... :(

Er det noen som klarer det?

Anonymkode: e027d...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg studerte bodde jeg med en ungdom (17åring). Husleien var visstnok lavere men vi klarte oss helt fint på under 12 000 i måneden. Du kan alltid flytte til en billigere bydel. Og hvis du er ufør så trenger du jo heldigvis ikke bilen, der er det mange tusenlapper å spare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må man så må man. Lykke betyr mer enn penger. 

Anonymkode: 8826b...22d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette i mange år. Bor i en av landets største byer, med høye boligpriser. Vi bodde i en toroms leilighet, tenåringen hadde soverommet, jeg sov i stua. Det gikk helt fint, man må bare innstille seg på det. 

Anonymkode: 70f6f...800

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS: Vil du ikke få barnebidrag hvis du går fra mannen? Samt en ekstra barnetrygd. Har du 15000 utbetalt totalt inkludert barnetrygd, eller er det bare uføretrygden? Med barnetrygd får du da 17000, og med et evt bidrag får du 2-3000 til. Du kan også søke bostøtte, noe du mest sannsynlig vil få. 

Anonymkode: 4bc5c...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Får helt vondt av svarene her.. 

Her jeg bor er det ca 8000,- for en toroms leilighet, og her er det IKKE god kollektiv.. Her må du nesten ha bil eller sette opp hele dagen etter en forbanna buss. 

Alle bor ikke i Oslo som de fleste her tror.

Jeg jobber, men er mye syk grunnet kronisk sykdom, og det kommer jeg til å være hele livet. Jeg må kjøre 30min til sykehuset, 10 min til lege og 15/20 min til legevakt i helger. Jeg må kjøre barn på kino og div, men fotball og turn kan de heldigvis gå/sykle til.  venner og familie bor spredt så her må jeg kjøre og noen gangen kan jeg gå. Buss tar jeg hvis det passer selvsagt. Men det er ikke noe jeg kunne vert avhengig av.. 

Anonymkode: 5ee8c...0aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en toroms med en tenåring på 15 ¨år. Han har soverommet og jeg har stua Vi lever av 3 tusen i mnd på mat etter ar alt er betalt. Han kan ikke være med på alt av fritidsaktiviteter som andre, men vi overlever. Så dette klarer du fint. Alt er bedre en å leve ulykkelig

Anonymkode: 59c6e...1da

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en toroms med en tenåring på 15 ¨år. Han har soverommet og jeg har stua Vi lever av 3 tusen i mnd på mat etter ar alt er betalt. Han kan ikke være med på alt av fritidsaktiviteter som andre, men vi overlever. Så dette klarer du fint. Alt er bedre en å leve ulykkelig

Glemte å nevne at jeg kjøper billigprodukter som shampo og balsam for bare 6 kr flasken. Om du leter lenge så finner du rema tusen sine produkter, xtra sine produkter osv som er veldig billige. Best pris har også billige matvarer. 

AnonymBruker
Skrevet

15.000 i ufør etter skatt er det.

Med mindre du har samboer så får du 2000kr i barnetrygd. Dersom barnefar ikke tjener noe så tjener du selv såpass lite at du hvertfall får en 1000lapp fra nav om du har søkt. Eller får du barnebidrag fra far? 

Ellers så vet jeg ikke så mye om foreldrefradrag og hva det går ut på, men du har vel rett på fradrag du også.

Har du rett til bostøtte siden du er ufør? Da blir husleien kanskje en 1000lapp mindre. Vet ikke om det kun gjelder ung-ufør.

Så du har 7000kr i mnd på deg selv og minst 3000 på tenåringen i mnd. Kanskje mer viss du får mer i barnebidrag, foreldrefradrag og bostøtte. 

Det er ikke luksus men det er nok til å klare seg. Jeg gikk ikke på noe fritidsaktivitet og fikk ikke ukepenger da jeg var tenåring. Fikk bare ting til jul og bursdag, og det synes jeg heller burde være det normale istedenfor å kjøpe seg masse klær hele tiden.

Anonymkode: 29481...8db

Skrevet

Ryddet for avsporinger og svar til dette.

Frk.K, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...